En de keurmeester vond:
-een paar lampjes die het niet goed doen
-scheurtje in gordel linksvoor
-remdrukverdeler lekt
-de gebruikelijke roest op de achterschijven
Voordat ik naar me naar de dealer haast, wat mag het vervangen van zoiets kosten? (excl, de lampjes, dat kan ik zelf nog wel…)
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Wel jammer dat ‘ie er niet doorheen kwam zeg!! Die roest op de achterschijven is toch door een paar keer goed hard remmen (eventueel icm. achteruit rijden) op te lossen??
Voor de rest weet ik niet wat het moet kosten hoor.
Nou het remdrukverdelerverhaal is er door: De keurmeester heeft de hoogteregelaar achter aangezien voor remdrukverdeler.
Ik heb er een keurmeester van de citroen-garage (twee panden verderop) bijgehaald en die heeft het verhaal uitgelegd, en gezegd dat het geen onderdeel van het remsysteem was.
De andere keurmeester twijfelde er aan, belde de RDW en die beoordeelden: het rem/veersysteem is een gecombineerd systeem en moet als zodanig beoordeeld worden, en mag dus niet lekken.
Al met al zie ik mijzelf dus voor de keuze:
Deze houden, de dingen repareren en doorrijden, of voor loop of sloop verkopen en op zoek naar een andere BX diesel?
De feiten op een rij:
-hoogteregelaar achter zweet/lekt een beetje (geen LHM op de straat iig)
-gordel LV vervangen (van de sloop, hoeft niet veel te kosten)
-paar kleine lampjes vervangen
-massa RA is niet helemaal goed, waarschijnlijk een gecorrodeerd klemmetje, klein beetje werk
-remschijven achter >50% verroest (paar zakken zand in de auto en een paar keer flink remmen)
-adviespunt beide voorbanden (slijtageonderdeel, is niet zo erg)
Twijfels, twijfels…
Gr,
Robin
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Totaal aantal Berichten: 719
Geregistreerd: 03-01-2005
- C3 1.4i Difference
- C5 2.0 16v Break Difference
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
als die verder toch goed rijdt. dan kost het toch niet zoveel om de bx door de apk te krijgen. je weet nu wat je hebt toch?
Sep schreef:als die verder toch goed rijdt. dan kost het toch niet zoveel om de bx door de apk te krijgen. je weet nu wat je hebt toch?
Dat klopt. Ware het niet dat richting het eind van het jaar ook de distririem en waterpomp preventief vervangen moeten worden.
Een ding weet ik wel: voor de herkeur ga ik naar de citroen-dealer, die keuren een lekke hoogteregelaar wel goed.
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
ho ho, niet doen, bij dezelfde garage blijven.
Dan is de herkeuring namelijk gratis. Anders betaal je een nieuwe keuring (55euro) en een nieuwe roetmeting volgens mij ook nog!
Als je de BX wegdoet, ik heb bij voorbaat al intresse. Zeker niet naar de sloop dit beestje voor deze dingetjes.
Voor dat kleine beetje werk mag je die bx och echt niet weg doen!!!(en als je m toch wegdoet, dan heb ik ook wel interesse…)
Ik heb wel een paar tips over hoe je alles zelf kan doen! Die remschijf die verroest is, heeft te maken met een vastzittende remcylinder. Dat is best zelf te doen. En dat is het enige lastige aan alles! Een remdrukverdeler of wat het ook is, is prima zelf te vervangen! Ik wil eventueel best de desbetreffende pagina’s van het doe-het zelf boeken scannen!
Zonde om weg te doen!!!!!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Nee, inderdaad, achteraf valt het op zich wel mee.
Massaprobleem van de verlichting is opgelost (even een ringetje schoonmaken en goed aandraaien), nieuwe koplampjes er in, nieuwe kentekenplaatlampjes, andere gordel is per post onderweg van een demontagebedrijf.
Morgen nog even naar Citroville bellen over hoe en wat qua hoogteregelaar en een flink aan ‘t remmen met een paar zakken zand achterin.
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Zoals gezegd, ik denk niet dat dat remmen met zand acfhterin gaat helpen. Sterker nog, dat weet ik wel zeker. Wat slimmer is, is je klauw loshalen en de cylinder die vast zit gangbaar maken. Dat is echt de enige manier. En trouwens ook helemaal niet zo moeilijk. Wat je nodig hebt zijn de goede tools, een goeie (fiets)pomp, nouja, liever eentje die wat meer druk kan opbouwen, en een ontluchtingsslangetje.
Als je dat gaat doen, dan moet je nog maar even een pm sturen, dan wil ik je al mijn geheimen vertellen .
Maar remmen met zand, nee dat werkt toch echt niet.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Hij remde wel uitstekend achter, dan kan de cylinder toch wel haast niet vast zitten?
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Staan de klauwen niet scheef?
Robin schreef:Hij remde wel uitstekend achter, dan kan de cylinder toch wel haast niet vast zitten?
Och, de grindtegel of zandzak methode helpt best goed hoor. Het idee is dat de remmen bij een voorzichtige rijstijl met weinig belading (remmen achter werken lastafhankelijk!!) te weinig hoeven te doen. Als je de belading vergroot (100 kg extra) dan worden je remmen achter meer aangesproken.
Het helpt overigens slechts alleen tegen schijven die een klein beetje aangeroest zijn. Als ze aan de buitenkant helemaal krokant zijn zul je de zaak toch moeten vernieuwen. Je moet met die grindtegels ook eens wat steviger remmen. Dus ipv terugschakelen rem eens lekker laat en stevig voor het stoplicht. JE kan het goed voelen. Bij sommige BXen duikt de voorkant erg als je net begint met remmen. Als je dan doorremt voel je ineens de achterkant omlaag komen. DAN weet je dat de achterremmen ook iets doen.
Voorkomen is natuurlijk beter dan genezen.
Als je remmen niet al te veel vast zitten kun je zo zonder al teveel moeite de zaak wer goed gangbaar krijgen (zonder de boel los te halen). Beter is om dit al te doen een paar weken voor de APK.
Gewoon je LHM systeem achter ffe ontluchten, en een paar keer goed remmen, of een bus remreiniger kopen en klaar ben je
tja, dat de achterremmen ladingafhankelijk werken wist ik niet…en waardoor wordt dat gemeten eigenlijk, want mechanisch gezien zou je een standaard belasting op de voorwielen hebben door de massa van de auto, achter remt dan puur op de remdruk. Het zou natuurlijk ook nog zo kunnen zijn dat er geen druk wordt opgebouwd in de betreffende klauw cq cylinder, dan worden de schijven ook roestig.
Lijkt mij in ieder geval dat het probleem prima op telossen moet zijn.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Bij sommige BXen duikt de voorkant erg als je net begint met remmen. Als je dan doorremt voel je ineens de achterkant omlaag komen. DAN weet je dat de achterremmen ook iets doen.
Dat was nou het antwoord dat ik zocht.. mijn BX zakt een beetje met de achterkant in bij het remmen. Ik vroeg me af wat dat betekent, maar in feite is ‘t dus juist een goed teken?
Enne.. volgens mij is
Gewoon je LHM systeem achter ffe ontluchten, en een paar keer goed remmen, of een bus remreiniger kopen en klaar ben je
een beetje kort door de bocht.
malle pietje schreef:tja, dat de achterremmen ladingafhankelijk werken wist ik niet…en waardoor wordt dat gemeten eigenlijk, want mechanisch gezien zou je een standaard belasting op de voorwielen hebben door de massa van de auto, achter remt dan puur op de remdruk. Het zou natuurlijk ook nog zo kunnen zijn dat er geen druk wordt opgebouwd in de betreffende klauw cq cylinder, dan worden de schijven ook roestig.
Lijkt mij in ieder geval dat het probleem prima op telossen moet zijn.
Goed: dan begrijp ik je antwoord wel.
Je remdruk achter wordt geleverd vanuit het leidingcircuit dat verbonden is met de veerbollen. Hoe meer lading in de kofferbak, hoe meer druk op de veerpoten en dus op de bollekes en dus hoe meer druk in dat circuit. Dat gaat naar je remservo die daar vervolgens de achterremmen mee bekrachtigt. Heerlijk eenvoudig maar perfect principe van ladingsafhankelijke achterrembekrachtiging.
Zover ik weet werkt het bij alle hydraulisch geveerde citroens zo (exoten als M35, TA met hydro achteras en C5 daargelaten).
Gr,
Marten