Stroef schakelen
florisdehaan
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27

Gepost: 06 juni 2008 03:39 AM

Hallo,

Sinds kort ben ik de trotse bezitter van een bx 1.4 uit 1991! Nu blijkt het schakelen wat stroef te gaan en moet er met name veel moeite gedaan worden om hem in zijn achteruit te krijgen. Het plasticafdek plaatje van de versnellingsbak ontbreekt en er kan zo in de behuizing worden gekeken van bovenaf. Rondom dit gat zie ik natte olie.

Vraag 1: kan een tekort aan olie in de versnellingsbak het schakelprobleem veroorzaken?

Vraag 2: zo ja, wat voor soort olie wordt gebruikt voor de versnellingsbak?

Vraag 2: als een olietekort het probleem niet zou veroorzaken, wat zou dan een oorzaak kunnen zijn?

Met vriendelijke groeten,

Floris

Profiel  

knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3680

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 06 juni 2008 12:34 PM
  [ # 1 ]

Er wordt wel eens verkeerde olie in BX-bakken gegoten. Er hoort 75w/80w in en als je er 75w/90 ingiet schakelt het heel stroef.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  

Peter2006
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 120

- BX 19 tgi Routiere
- ID/DS 23 IE Pallas
Gepost: 06 juni 2008 09:48 PM
  [ # 2 ]

Hallo Floris,

Ik zou eerst naar de sloop gaan voor een afdekplaatje. Je rijdt nu zand en vuil in je bak. Bovendien verlies je olie zeker wanneer je bak warm is. Ik zou olie verversen en afdekplaatje bevestigen en kijken of de problemen zich voortzetten. Anders moet je je koppeling stellen. 
Voor het schakelen in de achteruit heeft de koppeling de meeste vrijheid nodig. Doorgaans kun je hieraan merken wanneer je je koppeling moet stellen.

Peter

Profiel  

paul123
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24

Gepost: 07 juni 2008 01:07 AM
  [ # 3 ]

Hoi
er is ook extra smeer doops ( olie verbeteraar) te verkrijgen bij de automatrialenzaak.
Ik heb hiet goede ervaring mee.
Ik zou eerst een nieuw afdek plaatje halen, daarna de boel aftappen,
vullen met de goede olie, en de extra doop.
suc6 verzekerd

Profiel  

Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9801

Gepost: 07 juni 2008 03:36 PM
  [ # 4 ]

Waarom die dopes er in ? Je geeft niet eens aan welke dope precies ? Je hebt bijvoorbeeld bij de bloemenhandel van die ‘dopes’ voor in water. Dan staan jebloemen wat langer. maar ik denk niet dat dat in een versnellingsbak thuis hoort.

Gewoon doen wat het slimste is: bak dicht maken (en rap ook!) en dan de olie verversen Er moet +/- 2 liter (1,8 of 1,9) in. Schakelt het dan nog niet goed dan kan je eventueel met dopes goochelen. Want je bak is dan waarschijnlijk al wel aan het overlijden dus kan je niet zo heel veel kwaad meer doen.

Schijt aan originaliteit.

Profiel  

FransTBX
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 167

Gepost: 07 juni 2008 03:40 PM
  [ # 5 ]

Voor een quick win gevoel (na het stellen van het koppelingspedaal) kan je ook gewoon 250 ml van de genoemde 75W80 bakolie suppleren in de bak vanaf de bovenkant en voelen of de bak beter gaat schakelen. Is dat het geval dan lijkt me het verversingsadvies de moeite waard.

Profiel  

patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 15438

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 07 juni 2008 03:41 PM
  [ # 6 ]

Er zijn inderdaad dopes, ik meen op siliconenbasis, welke een reeds versleten bak weer iets beter laten schakelen. Maar hier moet je, zoals LE al schreef, pas aan beginnen als de bak ook met verse olie (na een aantal kilometers na oliewissel te hebben gereden, nog steeds-) slecht schakeld

Profiel  

robinrossie
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 851

Gepost: 07 juni 2008 05:17 PM
  [ # 7 ]

Ik heb last van dat mijn bx niet goed in zijn achteruit gaat en dat die dan begint te knarsen als je hem erin wil duwen. Moet nu ook mijn koppelings pendaal afgestelt worden. En is dit te doen voor een beginner. Confused:

Profiel  

Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9801

Gepost: 07 juni 2008 05:18 PM
  [ # 8 ]

Als dat bij alle BX-en hetzelfde werkt: ja. Maar ik kan je zo niet uitlegen hoe het moet, dan is het handiger om wat dingen uit te leggen en aan te wijzen met je kop onder de kap.

Schijt aan originaliteit.

Profiel  

winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2255

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 08 juni 2008 12:17 AM
  [ # 9 ]
robinrossie schreef:

Ik heb last van dat mijn bx niet goed in zijn achteruit gaat en dat die dan begint te knarsen als je hem erin wil duwen. Moet nu ook mijn koppelings pedaal afgestelt worden. En is dit te doen voor een beginner. Confused:

Mogelijk is de synchromesh van je achteruit wat versleten. Gebeurt vaker bij auto’s op leeftijd, niet alleen bij Citroens. Als je versnellingen vooruit goed functioneren (is wel een voorwaarde!!) zou ik me er niet te druk om maken. Wat kan helpen is om even de 2e (of 3e, of 4e, wat je wil) versnelling in te schakelen en daarna direct de achteruit in te schakelen. Je maakt dan gebruik van de synchromesh van de 2 om de achteruit kraakvrij in te leggen. Simpelweg je pook even tegen een van de vooruitversnellingen aandrukken helpt ook, uiteraard altijd wel met de koppeling ingetrapt. Wink

Profiel  

knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 08 juni 2008 08:52 PM
  [ # 10 ]

Ik heb me altijd laten vertellen dat de achteruit niet gesynchroniseerd is, daarom hoor je die ook als eerste kraken als de koppeling gesteld moet worden.

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 08 juni 2008 10:37 PM
  [ # 11 ]
knäckor schreef:

Ik heb me altijd laten vertellen dat de achteruit niet gesynchroniseerd is, daarom hoor je die ook als eerste kraken als de koppeling gesteld moet worden.

Ik zie in het bak-schema voor de TU-motor geen synchronisatieringen voor de achteruit zitten. Die zal dus wel ongesynchroniseerd zijn, zoals gebruikelijk. Want een achteruit niet synchroniseren heeft wat bijkomende voordelen, zoals het niet in kunnen schakelen op toeren.

Gekraak betekent normaliter dat de koppeling niet goed vrijkomt. En er ligt zeker geen mat onder het pedaal?

Ich bin ein Breaker

Profiel  

robinrossie
> 800 berichten

Gepost: 10 juni 2008 05:36 PM
  [ # 12 ]

Dus als ik het goed heb is de conclusie dat het koppelingspedaal gestelt moet worden.

Profiel  

knäckor
> 3000 berichten

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 10 juni 2008 06:01 PM
  [ # 13 ]

Misschien zou het daarmee inderdaad verholpen kunnen zijn. Maar het zou ook kunnen dat je koppeling zó versleten is dat als je het pedaal stelt dat je dan door je drukgroep heen trapt. Dat is wel een doemscenario, maar onmogelijk is het zeker niet.

Profiel  

robinrossie
> 800 berichten

Gepost: 10 juni 2008 06:42 PM
  [ # 14 ]

Dus ik kan het beter niet doen en gewoon zo doorrijden want hij doet het toch al niet altijd maar af en toe. Of kan het dan nogverder versleten raken.

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 11 juni 2008 04:00 AM
  [ # 15 ]

Als je met de overige versnellingen geen problemen hebt zou ik het lekker zo laten. Dan heb je misschien gewoon last van een wat onwillige achteruit; misschien is het ook een kwestie van gewenning.

Ich bin ein Breaker

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook