Afhankelijk van de staat van je remschijven, kun je ze anders ook vervangen.
Er zijn meerdere typen remschijven die passen op de BX, o.a. van bepaalde xantia’s. De schijven kosten opzich niet zo heel veel.
Maar als het maar een beetje roest is, dan is het vrij gemakkelijk te verhelpen.
De grindtegel methode is inderdaad een goed idee. Maar het kan zeker geen kwaad om de achterkant op jack-stands te zetten, de achterwielen te demonteren en het remgedeelte even goed schoon te maken. Kun je gelijk zien of de uitlaatophanging nog goed is. Of heb ik een schoonmaak-tick en is dit helemaal niet nodig?
mpostma schreef:
Je remdruk achter wordt geleverd vanuit het leidingcircuit dat verbonden is met de veerbollen. Hoe meer lading in de kofferbak, hoe meer druk op de veerpoten en dus op de bollekes en dus hoe meer druk in dat circuit. Dat gaat naar je remservo die daar vervolgens de achterremmen mee bekrachtigt. Heerlijk eenvoudig maar perfect principe van ladingsafhankelijke achterrembekrachtiging.
Dus de hamvraag:
-is de hoogteregelaar achter nou WEL of NIET onderdeel van het remsysteem?
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Robin schreef:mpostma schreef:
Je remdruk achter wordt geleverd vanuit het leidingcircuit dat verbonden is met de veerbollen. Hoe meer lading in de kofferbak, hoe meer druk op de veerpoten en dus op de bollekes en dus hoe meer druk in dat circuit. Dat gaat naar je remservo die daar vervolgens de achterremmen mee bekrachtigt. Heerlijk eenvoudig maar perfect principe van ladingsafhankelijke achterrembekrachtiging.
Dus de hamvraag:
-is de hoogteregelaar achter nou WEL of NIET onderdeel van het remsysteem?
ja en nee.
mpostma schreef:Robin schreef:mpostma schreef:
Je remdruk achter wordt geleverd vanuit het leidingcircuit dat verbonden is met de veerbollen. Hoe meer lading in de kofferbak, hoe meer druk op de veerpoten en dus op de bollekes en dus hoe meer druk in dat circuit. Dat gaat naar je remservo die daar vervolgens de achterremmen mee bekrachtigt. Heerlijk eenvoudig maar perfect principe van ladingsafhankelijke achterrembekrachtiging.
Dus de hamvraag:
-is de hoogteregelaar achter nou WEL of NIET onderdeel van het remsysteem?
ja en nee.
Oftewel, voor de RDW is het “ja”. Want volgens mij redeneren ze daar: “Bij twijfel afkeuren”
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Robin schreef:mpostma schreef:Robin schreef:mpostma schreef:
Je remdruk achter wordt geleverd vanuit het leidingcircuit dat verbonden is met de veerbollen. Hoe meer lading in de kofferbak, hoe meer druk op de veerpoten en dus op de bollekes en dus hoe meer druk in dat circuit. Dat gaat naar je remservo die daar vervolgens de achterremmen mee bekrachtigt. Heerlijk eenvoudig maar perfect principe van ladingsafhankelijke achterrembekrachtiging.
Dus de hamvraag:
-is de hoogteregelaar achter nou WEL of NIET onderdeel van het remsysteem?
ja en nee.
Oftewel, voor de RDW is het “ja”. Want volgens mij redeneren ze daar: “Bij twijfel afkeuren”
Als ze door hebben dat de hoogteregelaar heel indirect invloed op het remsysteem heeft wel. Bij mijn BX is al jaren een van de wartels van de achterste hoogteregelaars wat vochtig. Heb ik nog nooit een keurmeester over horen miepen.
Gr.
Marten
mpostma schreef:Als ze door hebben dat de hoogteregelaar heel indirect invloed op het remsysteem heeft wel.
Bij mijn BX is al jaren een van de wartels van de achterste hoogteregelaars wat vochtig. Heb ik nog nooit een keurmeester over horen miepen.
Gr.
Marten
Ik denk dat de meeste APK-keurmeesters, die GEEN Citroenmonteur zijn (of zijn geweest), niet weten hoe het HP-systeem van de BX, Xantia e.d. precies werkt.
Daarom ga ik ook NOOIT met m’n BX’jes naar een Citroen-dealer of Specialist voor de APK, nu heeft mijn huis-specialist ook geen mogelijkheid voor roetmeting, vanwege milieu (lees: HERRIE) eisen.
Maar de laatste jaren heb ik bij het APK station nog nooit de monteur de hoogteregelaar e.d. zien controleren…..vooral houden zo, zou ik willen zeggen !
Alleen zijn ze me wel weer iets TE *hardnekkig* v.w.b. die achter draagarmlagers..
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
mpostma schreef:...Als ze door hebben dat de hoogteregelaar heel indirect invloed op het remsysteem heeft wel. Bij mijn BX is al jaren een van de wartels van de achterste hoogteregelaars wat vochtig. Heb ik nog nooit een keurmeester over horen miepen.
Gr.
Marten
Recentelijk heeft de RDW haar toleranties ook aangescherpt, die liggen nu op het zelfde niveau als die van de TüV in Duitsland. Dus het is heel goed mogelijk dat het al jaren goed is gegaan. Bij de afgelopen APK was ik ook de l.u.l omdat mijn drukregelaar wat lekte…. terwijl Garage Van Beers dit een jaar daarvoor zo van het begin af aan had gemonteerd en het ook nog APK-goedgekeurd had..
Het punt is, dat als je het rem/veersysteem als een geheel beschouwt, je bijne elke oudere HP-geveerde citroen wel kan afkeuren, want ze zweten/druppen/lekken allemaal wel ergens.
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Robin schreef:Het punt is, dat als je het rem/veersysteem als een geheel beschouwt, je bijne elke oudere HP-geveerde citroen wel kan afkeuren, want ze zweten/druppen/lekken allemaal wel ergens.
Mwah, je hebt een aantal veiligheden in het systeem zitten die ervoor zorgen dat er best wel enige fouttolerantie is.
Maar tegen lekkende componenten die achter de drukregelaar vallen is weinig gezekerd, alleen de remmen dmv de veiligheidsklep. Een auto zonder vering is niet op de weg te houden dus dan helpen remmen je ook niet meer echt.
Vanaf de drukregelaar mag, kan en moet het allemaal best wel goed dicht zijn. Met zwetende retouren moet je niet altijd even krap kijken (tenzij het een indicatie is van een defecte HD component).
M’n turbod is nu trouwens alweer een aantal jaren goedgekeurd met een lekke(!) octopus-slang; de retourslang aan de hoogteregelaar die alleen maar spuugt bij hoogteverstellig is al een tijdje lek. Normaal is ie dus wel droog. Voor dat ene litertje LHM per jaar loont reparatie de moeite niet.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Robin schreef:Het punt is, dat als je het rem/veersysteem als een geheel beschouwt, je bijne elke oudere HP-geveerde citroen wel kan afkeuren, want ze zweten/druppen/lekken allemaal wel ergens.
Mwah, je hebt een aantal veiligheden in het systeem zitten die ervoor zorgen dat er best wel enige fouttolerantie is.
Maar tegen lekkende componenten die achter de drukregelaar vallen is weinig gezekerd, alleen de remmen dmv de veiligheidsklep. Een auto zonder vering is niet op de weg te houden dus dan helpen remmen je ook niet meer echt.
Vanaf de drukregelaar mag, kan en moet het allemaal best wel goed dicht zijn. Met zwetende retouren moet je niet altijd even krap kijken (tenzij het een indicatie is van een defecte HD component).
M’n turbod is nu trouwens alweer een aantal jaren goedgekeurd met een lekke(!) octopus-slang; de retourslang aan de hoogteregelaar die alleen maar spuugt bij hoogteverstellig is al een tijdje lek. Normaal is ie dus wel droog. Voor dat ene litertje LHM per jaar loont reparatie de moeite niet.
Als de leiding tussen de accubol en de rest van het systeem breekt dan ben je geheel voorremloos. Goed om te beseffen en dus je handrem (cq noodrem) in optimale conditie te hebben). Met een noodstop op je achterremmen bereik je niet zoveel.
Gr,
Marten
Vandaag is mijn BiX goedgekeurd door Kwik-Flut! Enige aandachtspunt voor volgend jaar is de linker fusseekogel. Tijd zat om aan te pakken dus.
BX Chic, DB-NZ-70, 163.900 km. ORGA 5353.
ZX Reflex, FF-DD-45, 46.680 km. ORGA 5484.
BX Cannes, ZK-94-DY, 140.000 in ruste.
Vertaling Chic: chic, goede smaak, elegantie, piekfijn, tof.
mpostma schreef:
Als de leiding tussen de accubol en de rest van het systeem breekt dan ben je geheel voorremloos. Goed om te beseffen en dus je handrem (cq noodrem) in optimale conditie te hebben). Met een noodstop op je achterremmen bereik je niet zoveel.
Mmm, dat is de krulleiding die onder de auto doorloopt, tussen het drukblok en de veiligheidsklep.
Ik heb die krulleiding wel eens lek gehad en kon toen gewoon nog remmen. Ben er in mijn argeloosheid nog een heel stuk mee doorgereden. Kwestie van een goed werkende veiligheidsklep denk ik. De wagen bleef ook gewoon nog een tijd op hoogte.
Eén toevoeging: dit ging om een auto zonder stuurbekrachtiging. Maar uit het diagram van autos met SB maak ik op dat dat stuk hetzelfde zou moeten werken.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:mpostma schreef:
Als de leiding tussen de accubol en de rest van het systeem breekt dan ben je geheel voorremloos. Goed om te beseffen en dus je handrem (cq noodrem) in optimale conditie te hebben). Met een noodstop op je achterremmen bereik je niet zoveel.
Mmm, dat is de krulleiding die onder de auto doorloopt, tussen het drukblok en de veiligheidsklep.
Ik heb die krulleiding wel eens lek gehad en kon toen gewoon nog remmen. Ben er in mijn argeloosheid nog een heel stuk mee doorgereden. Kwestie van een goed werkende veiligheidsklep denk ik. De wagen bleef ook gewoon nog een tijd op hoogte.
Eén toevoeging: dit ging om een auto zonder stuurbekrachtiging. Maar uit het diagram van autos met SB maak ik op dat dat stuk hetzelfde zou moeten werken.
Je maakt hier een denkfout mbt de veiligheidsklep. Die veiligheidsklep zorgt ervoor dat de vering wordt afgesloten van het hoofdysteem MOCHT er een lek in de vering zitten.
Je hoofdremdruk wordt geleverd door de accubol. De krulleiding die je bedoelt zit tussen de accubol en de rest van het syteem (incl. remservo) . Die veiligheidsklep kan trouwens niks bufferen. Dus als die verbinding tussen accubol en remservo echt weg is, dan heb je gewoon GEEN remdruk meer voor.
Ik ben dus wel benieuwd wat je met lek bedoelt. Zodanig lek dat het druppelde (of stevig druppelde) of een spuiter.
Ron Veltkamp (Eric Vertogen trouwens ook eens) had die leiding vorig jaar voor de vakantie gebroken en dan is je remwerking voor 0,0.
Mazzel gehad dus in jouw geval!!
Dat de wagen op hoogte blijft is wslk WEL een verdienste van de veiligheidsklep. Je kan rustig je drukregelaar drukloos maken, de accubol vervangen terwijl de auto in de hoogtste stand staat. Was helemaal leuk laatst met het slopen van een Xantia met antisink kleppen. Daarbij had de motor geloof ik al een week niet meer gedraaid en was er op een gegeven moment ook uit gehaald terwijl de auto nog steeds onwrikbaar in zijn hoogste stand stond!!
Gr,
Marten
mpostma schreef:karel schreef:mpostma schreef:
Als de leiding tussen de accubol en de rest van het systeem breekt dan ben je geheel voorremloos. Goed om te beseffen en dus je handrem (cq noodrem) in optimale conditie te hebben). Met een noodstop op je achterremmen bereik je niet zoveel.
Mmm, dat is de krulleiding die onder de auto doorloopt, tussen het drukblok en de veiligheidsklep.
Ik heb die krulleiding wel eens lek gehad en kon toen gewoon nog remmen. Ben er in mijn argeloosheid nog een heel stuk mee doorgereden. Kwestie van een goed werkende veiligheidsklep denk ik. De wagen bleef ook gewoon nog een tijd op hoogte.
Eén toevoeging: dit ging om een auto zonder stuurbekrachtiging. Maar uit het diagram van autos met SB maak ik op dat dat stuk hetzelfde zou moeten werken.
Je maakt hier een denkfout mbt de veiligheidsklep. Die veiligheidsklep zorgt ervoor dat de vering wordt afgesloten van het hoofdysteem MOCHT er een lek in de vering zitten.
Je hoofdremdruk wordt geleverd door de accubol. De krulleiding die je bedoelt zit tussen de accubol en de rest van het syteem (incl. remservo) . Die veiligheidsklep kan trouwens niks bufferen. Dus als die verbinding tussen accubol en remservo echt weg is, dan heb je gewoon GEEN remdruk meer voor.
Ik ben dus wel benieuwd wat je met lek bedoelt. Zodanig lek dat het druppelde (of stevig druppelde) of een spuiter.
Dit was een behoorlijke fontein. Vanwege de rook onder de auto door (op de snelweg) dacht ik eerst aan een opgeblazen koppakking. In stilstand was het écht heel spectaculair: overal kwam rook vandaan, alsof ik op zou gaan stijgen
Ich bin ein Breaker