Welke diesel motor
luc068
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 08-06-2008

Gepost: 08 juni 2008 05:26 PM

vraagje:als die-hard lada niva rijder heb ik een niva aangeschaft met een 1.9TD motor uit de PSA groep erin.
ik veronderstel dat deze reeds uit een xantia komt,kenmerken zijn :
elektronische startonderbreker al wel nog een manuele gasbediening
wie weet er de exacte citroen/peugeot code v.d. motor(kwestie van werkhandboek ervan te vinden)
Deze motor heeft geen intercooler die zou ik erbij willen plaatsen,vraag kan dit zonder een onderdruk leiding naar de mazoutpomp?(heb nog een niva met een oude bx td intercooler en daar loopt er een extra onderdruk leiding v.d.cooler naaar de pomp)of hoef ik enkel de intercooler te plaatsen zonder enige aanpassing
met dank Luc
 

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 08 juni 2008 09:06 PM
  [ # 1 ]

Als het een turbodiesel is moet er wel een slang van de inlaat naar de dieselpomp lopen, of je nou wel of geen intercooler hebt. Die slang is er namelijk voor om meer brandstof in te spuiten als er meer lucht wordt ingeblazen door de turbo.

Met andere woorden: Zonder die slang naar de pomp heeft je turbo geen zin, dus hij moet er wel opzitten. Bij de Lucaspomp zie je de slang wat minder duidelijk zitten dan bij de Boschpomp. De slang zit bij de Boschpomp overduidelijk op de bovenkant terwijl hij bij de Lucaspomp aan de onderkant zit.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
luc068
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 08-06-2008

Gepost: 11 juni 2008 09:26 AM
  [ # 2 ]

Die slang v.d. turbo naar de pomp loopt er bij elke turbomotor.Maar bij een bx turbo loopt er nog een extra onderdrukslang die bovenaan op de pomp zit en uitkomt in de intercooler,als ik nu een intercooler er tussen steek kan ik deze slang niet plaatsen omdat het een andere pomp is.heb je deze eigenlijk nodig om een goed resultaat te behalen??of enkel een intercooler ertussen en klaar is kees??
iemand de code van de motor?en in welke modellen en jaar men deze plaatst??

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 11 juni 2008 10:23 AM
  [ # 3 ]

Zit er wel een turbo op dan?

Wat natuurlijk ook nog kan is dat een handige hobby-ist een pomp van een gewone diesel heeft geplatst. Ik heb geen idee wie in hemelsnaam zoiets zou doen, maar uit betrouwbare bron heb ik begrepen dat je auto dan wel zeer zuinig lopen gaat. (Oh dat was toch ikzelf)

De ongeblazen versie draagt de naam XUD9B of D9B motor. De geblazen versie XUD7T of A8A of 161A motor. Dit is wel de versie mét intercooler.
De geblazen Xantia motor zonder intercooler heeft de benamning DHW

Test

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 11 juni 2008 11:54 AM
  [ # 4 ]
Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook