Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Ik vind het niks. Extra windgeruis in mijn GS ook al zit ie dicht. Ik haat onnodig windgeruis.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Ik heb geen last van mijn dakraam. Hij lekt niet, sluit goed winddicht af en als ik last heb van de zon (mijn dakraam is donkergetint en gestippeld) dan schuif ik gewoon de verduisteringsgordijntjes ervoor!
Alleen is de afdichting aan de binnenkant niet fantastisch, de rand is niet mooi gemonteerd.
Blueduck schreef:Wordt een beetje een cruijffiaans draadje dit:
elluk foordeel heb se nadeel
Behoorlijk ja.
Een dak inbouwen is “simpel”; het uitbouwen is vrijwel onmogelijk, tegen reëele kosten wel te verstaan. Er zijn genoeg mensen die niet onder een zonnedak passen; degenen die er alleen inpassen als er een zonnedak inzit, tja, die kopen vermoedelijk een stadsbus ipv een BX.
Ik heb nog nooit iemand gesproken die als aanschaf-eis stelde dat er een zonnedak in zijn auto MOEST zitten; het werd hooguit als prettige extra ervaren. Wil je je auto makkelijk kunnen verkopen dan kun je het dus beter niet doen zou ik dan zo zeggen….
Ich bin ein Breaker
Aangenaam,dan ben ik dus de eerste die je ontmoet die wél als eis stelde dat er een zonnedak in zijn BX moest zitten.
Bij mijn vorige auto (19TZI) zat ie er toevallig in en dat heb ik inderdaad als zeer prettig extraatje ervaren. Toen ik op zoek ging naar een andere BX had ik eigenlijk maar 2 eisen. Het moest een automaat zijn en er moest een schuifkanteldak in zitten. Met mijn 1.93 ben ik niet een van de kleinste,maar ik pas er prima onder. Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat ik altijd met de afschermplaat open rij. (zodat er altijd zonlicht binnenkomt). Vooral tijdens de eerste mooie voorjaardagen geniet ik me helemaal suf met het dakje open. Ja,er zijn ook wel nadelen,zoals bijivoorbeeld wat meer windgeruis op de snelweg,(ook met het dakje dicht) en de kans op lekkage en dus roest. Welbeschouwd kan natuurlijk alles wat extra op je wagen zit kapot. Dat geldt ook voor cv en electrische ramen en dus ook voor je schuifdak.
Wat extra onderhoud voor behoud van je BX dus,maar dat is het mij dubbel en dwars waard. Ik ga a.s. weekend aan de slag om het binnenwerk van het dakraam te schuren,reinigen en dan schilderen met zwarte hammerite. Dan gaat dat in iedergeval niet meer roesten. Verder is het zaak om lekkages snel te verhelpen.
Ik wil in iedergeval niet zo gauw meer zonder schuifkanteldak. Of het te “doe het zelven is"weet ik niet. Maar proffesioneel laten inbouwen is i.i.g. erg prijzig. Zo’n 600 euroën geloof ik….
Verleden: BX 19TZI,BX 16TGI Progress,2cv6, BX 14 RE (type 1)GSA X3,GSA X1.BX GTI automatic ZX1.8i. Heden: XM 2.1 TD VSX
TinusTussengas schreef:Aangenaam,dan ben ik dus de eerste die je ontmoet die wél als eis stelde dat er een zonnedak in zijn BX moest zitten.
Bij mijn vorige auto (19TZI) zat ie er toevallig in en dat heb ik inderdaad als zeer prettig extraatje ervaren. Toen ik op zoek ging naar een andere BX had ik eigenlijk maar 2 eisen. Het moest een automaat zijn en er moest een schuifkanteldak in zitten. Met mijn 1.93 ben ik niet een van de kleinste,maar ik pas er prima onder. Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat ik altijd met de afschermplaat open rij. (zodat er altijd zonlicht binnenkomt). Vooral tijdens de eerste mooie voorjaardagen geniet ik me helemaal suf met het dakje open. Ja,er zijn ook wel nadelen,zoals bijivoorbeeld wat meer windgeruis op de snelweg,(ook met het dakje dicht) en de kans op lekkage en dus roest. Welbeschouwd kan natuurlijk alles wat extra op je wagen zit kapot. Dat geldt ook voor cv en electrische ramen en dus ook voor je schuifdak.
Wat extra onderhoud voor behoud van je BX dus,maar dat is het mij dubbel en dwars waard. Ik ga a.s. weekend aan de slag om het binnenwerk van het dakraam te schuren,reinigen en dan schilderen met zwarte hammerite. Dan gaat dat in iedergeval niet meer roesten. Verder is het zaak om lekkages snel te verhelpen.
Ik wil in iedergeval niet zo gauw meer zonder schuifkanteldak. Of het te “doe het zelven is"weet ik niet. Maar proffesioneel laten inbouwen is i.i.g. erg prijzig. Zo’n 600 euroën geloof ik….
Het roestprobleem zit niet zozeer in het (relatief makkelijk te vervangen) schuifdak zelf maar in de dakplaat van je auto. Vallen daar de gaten eenmaal in (en dat heb je niet snel in de .. gaten) dan is het echt te laat.
Overigens heb ik dus een auto met zonnedak; ik gebruikte het dan maar ook af en toe (als het er dan toch in zit) totdat ik (binnendoor rijdend) een paar keer bijna een laag overvliegende vogel met de voorkant van het dak geschept had….
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gek is dat toch…. ik krijg toch vooral de indruk dat de kwaliteit van het inbouwstation van groter belang is dan het dakje zelf. In mijn GTI zat een schuif-kanteldak van Webasto, en van lekkages en roest heb ik daar nooit last gehad (wel op hele andere plaatsen….). De enige kwaal van het dakje was dat deze nogal rammelde als ik ‘m open zette…
En als ik heel eerlijk ben: ik vind het best jammer dat ik nu een dichte dak heb in de turbodiesel. Maar omdat de auto er verder nog origineel strak uitziet durf ik het niet zo goed aan. Want met het inbouwen van het schuif/kanteldak in de GTI destijds (lang voordat ik ‘r kocht) hebben ze wel mooi de dakconsole lopen verzagen. Eeuwig zonde!
Ja ik moet zeggen dat ik erg verbaasd ben over de veel soms erg uiteen lopende reactie’s
Ik had overigens eerst ook als ijs dat er een zonnedakje in moest zitten.
De voor mij ideale bx zou zijn een 1600 met elc ramen rondom.
elec dakraam,
Automaat
en uiteraard centrale deurvergrendeling op ab.
het mag overigens ook een 1900 zijn.
Van BX CHIC 1.6i ‘91 (Met Krul letters) Naar
Xantia 3.0 V6 24v exclusive
als tussen oplossing een Xsara 2.0HDI Break tot de automaat van de V6 weer werkende is.
AX Liberty 1.1 ‘92
en de Xantia is weer terug in leven
winnetou schreef:Gek is dat toch…. ik krijg toch vooral de indruk dat de kwaliteit van het inbouwstation van groter belang is dan het dakje zelf. In mijn GTI zat een schuif-kanteldak van Webasto, en van lekkages en roest heb ik daar nooit last gehad (wel op hele andere plaatsen….). De enige kwaal van het dakje was dat deze nogal rammelde als ik ‘m open zette…
Mwah, een goed dak helpt wel. Een goedkoper onbekend-merk-klap-dak heeft mijn hekel aan zonnedaken wel doen cultiveren. Lekt het dan heb je een onoplosbaar probleem, ja, behalve dichtkitten. Klapdaken zijn sowie so nutteloos voor een goede beluchting van de auto; een schuif/kanteldak werkt op zich wel. En met Webasto heb je gewoon het beste dak in handen. Hollandia heet dan beter te zijn maar ik zie alleen maar verhalen over doorgeroeste gootjes en frames. Ook het originele BX-schuifdak is zelf roestgevoelig.
De vrij simpele Webasto-daken hebben dat soort nadelen allemaal niet. ALS ze er maar goed ingezet worden, en daar gaat het wel eens mis.
winnetou schreef:
En als ik heel eerlijk ben: ik vind het best jammer dat ik nu een dichte dak heb in de turbodiesel. Maar omdat de auto er verder nog origineel strak uitziet durf ik het niet zo goed aan. Want met het inbouwen van het schuif/kanteldak in de GTI destijds (lang voordat ik ‘r kocht) hebben ze wel mooi de dakconsole lopen verzagen. Eeuwig zonde!
Da’s ook jammer ja; zo mis ik een dakconsole en dus ook het leeslampje (toch wel erg handig als je in het donker belt).
Als je een break hebt is het nadeel ook dat de oorspronkelijke dakconstructie wordt aangetast: er wordt een tweetal dwarsbalkjes doorgezaagd om het dak te plaatsen, en er komt geen echte stevigheid voor terug. Een berline heeft dat niet, al zal de sandwichplaat er ook niet veel stijver van worden.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
karel schreef:.....Als je een break hebt is het nadeel ook dat de oorspronkelijke dakconstructie wordt aangetast: er wordt een tweetal dwarsbalkjes doorgezaagd om het dak te plaatsen, en er komt geen echte stevigheid voor terug. Een berline heeft dat niet, al zal de sandwichplaat er ook niet veel stijver van worden.
Goh…. hoe heeft citroen dat dan zelf opgelost met haar originele schuifdak? Of heeft het misschien te maken met het meestal wat verder naar achteren plaatsen van de achteraf ingebouwde daken door de handelaren/ inbouwers in vergelijking met de oorspronkelijke fabrieksconstructie van Citroen?
winnetou schreef:karel schreef:.....Als je een break hebt is het nadeel ook dat de oorspronkelijke dakconstructie wordt aangetast: er wordt een tweetal dwarsbalkjes doorgezaagd om het dak te plaatsen, en er komt geen echte stevigheid voor terug. Een berline heeft dat niet, al zal de sandwichplaat er ook niet veel stijver van worden.
Goh…. hoe heeft citroen dat dan zelf opgelost met haar originele schuifdak? Of heeft het misschien te maken met het meestal wat verder naar achteren plaatsen van de achteraf ingebouwde daken door de handelaren/ inbouwers in vergelijking met de oorspronkelijke fabrieksconstructie van Citroen?
Het originele schuifdak heeft een aangepaste dakplaat (met mooi omgezette rand); ik vermoed dat ze bij de breaks (Heuliez ging echt wel grondig te werk als het er opaan kwam) ook wel iets op bedacht hebben op de constructie zoals een balkje wat om het dak heen loopt ipv het gewoon weg te laten, zoals bij nabouw gebeurt. Maar ik weet het niet, ik heb nog nooit een break met fabrieksdak “naakt” gezien of heb er toen niet op gelet.
Breaks met fabrieksdak zijn overigens een relatieve zeldzaamheid maar ze bestaan wel degelijk.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Ik heb inderdaad wel eens een break met een fabrieksdak gezien, een jaar of 5 geleden. Mijn buren aan de overkant hadden toen een BX break type 1!!!! Een rode 19 TRS om precies te zijn, en daar zat een fabrieksdak in. Ik heb er toen zelf nooit zo bij stil gestaan dat dit eigenlijk een zeldzaam model was, aangezien ik toen nog rondtufte in een 20 jaar oude Ford Fiesta, en dus totaal geen idee had van de verschillende BX modellen….
Als ie origineel geen dakraam heeft , laat m dan origineel zou ik aanraden ...
Heb al verschillende BXen gezien met zelf ingebouwde dakramen ... meestal is het niet erg mooi en dan krijg je weer lakkage en roestvorming e.d.
Ook de originele dakramen zijn vaak het punt waar de roestvorming begint ... de afwatering raakt verstopt en de ellende begint ...
Ik ben inderdaad maar in overweging gegaan om mijn bx toch maar dakraamloos te houden. aangezien de kans dat het goed gaat net zo groot is als de kans dat het niet goed gaat. en Als het een beetje mee zit allemaal. ga ik toch proberen van mijn bx een oldtimer te maken. de snoek van vandaag dus.
En dan lijkt het me niet verstandig om er een dakraam in te zetten.
maar goed als mijn leven zich goed voortzet. dan kan ik altijd een 2e auto er bij kopen voor m’n vriendin. uiteraard een bx met dakraam en de hele mik mak uiteraard.
Ik dank allemaal voor de informatie. ik zou zeggen blijf gerust bezich met het onderwerp. want het is toch een behoorlijk item haha.
Van BX CHIC 1.6i ‘91 (Met Krul letters) Naar
Xantia 3.0 V6 24v exclusive
als tussen oplossing een Xsara 2.0HDI Break tot de automaat van de V6 weer werkende is.
AX Liberty 1.1 ‘92
en de Xantia is weer terug in leven
karel schreef:Mwah, een goed dak helpt wel. Een goedkoper onbekend-merk-klap-dak heeft mijn hekel aan zonnedaken wel doen cultiveren. Lekt het dan heb je een onoplosbaar probleem, ja, behalve dichtkitten. Klapdaken zijn sowie so nutteloos voor een goede beluchting van de auto; een schuif/kanteldak werkt op zich wel. En met Webasto heb je gewoon het beste dak in handen. Hollandia heet dan beter te zijn maar ik zie alleen maar verhalen over doorgeroeste gootjes en frames. Ook het originele BX-schuifdak is zelf roestgevoelig.
De vrij simpele Webasto-daken hebben dat soort nadelen allemaal niet. ALS ze er maar goed ingezet worden, en daar gaat het wel eens mis.
Joepie, ik heb een Webasto spoilerdak! Nu nog de juiste mal zien te vinden. De plaatwerker op mijn bedrijf gaat het dakje plaatsen.
BX Chic, DB-NZ-70, 163.900 km. ORGA 5353.
ZX Reflex, FF-DD-45, 46.680 km. ORGA 5484.
BX Cannes, ZK-94-DY, 140.000 in ruste.
Vertaling Chic: chic, goede smaak, elegantie, piekfijn, tof.