Bij het onderhoud van mijn BX een tijdje terug wou ik ook mijn achterremmerij schoonmaken. Ik kreeg echter niet de velgbouten los.
Dit gebeurt mij eigenlijk nooit dat ik iets niet loskrijg en ben dus erg benieuwd of ik iets verkeerd doe ofzo. Ik heb kruipolie gebruikt. Ik heb een meter pijp op de sleutel gezet, maar zelfs toen gingen de bouten niet los. Ik heb wel de wielsleutel weg kunnen gooien, aangezien die helemaal krom was. Ik dacht even dat de wielbout losging, maar helaas
Ik kan wel drastischere methoden gebruiken zoals een zware luchtsleutel voor vrachtwagens bij m’n broer op het werk, maar ik ben bang dat de bouten dan breken en daar zit ik ook niet op te wachten.
Verwarmen zie ik ook niet zitten, aangezien ik dan de velgen opnieuw kan gaan spuiten.
Slagsleutel heb ik niet en weet ook niet of dat wel doeltreffend is.
Iemand een idee?
Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004
- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
Bij een garage naar binnen rijden en vragen of ze hem ff los maken ... Die hebben vaak van die lucht apparaten.
Blueduck schreef:easternnl schreef:Bij een garage naar binnen rijden en vragen of ze hem ff los maken ... Die hebben vaak van die lucht apparaten.
Daar had ie nou net geen zin in, maar ik kan me eigenlijk ook niks anders voorstellen. Ze zullen moeten schrikken, anders komen ze niet los, en dat lukt volgens mij t beste met een luchtsleutel.
Zit volgens mij niks anders op dan de luchtratel. Is denk ik geen kwestie meer van willen
Gr,
Marten
Ik zie verder ook geen andere optie.
Maar dan doe ik het wel bij de garage die het moeilijkere onderhoud aan mijn auto verricht. Mocht er een bout afbreken, zit ik in ieder geval niet met een probleem
Heb er in ieder geval geen zin om zelf de luchtsleutel er op te zetten.
Ik ga het zaterdag nog 1 keer proberen, ook schrikken met een hamer enzo. Vrijdagavond maar alvast goed inspuiten.
Heel hard boe roepen. Schrikken ze ook van.
Maar als je ze los laat halen bij de garage, vergeet je ze dan niet weer vast te draaien ? Rijdt wel comfortabel als je naar huis gaat om te klussen
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:Heel hard boe roepen. Schrikken ze ook van.
Maar als je ze los laat halen bij de garage, vergeet je ze dan niet weer vast te draaien ? Rijdt wel comfortabel als je naar huis gaat om te klussen
Nee, ik haal de bouten los, haal de wielen er onder vandaan en ga dan zo hard mogelijk naar huis rijden
WYD schreef:Lelijke Eend schreef:Heel hard boe roepen. Schrikken ze ook van.
Maar als je ze los laat halen bij de garage, vergeet je ze dan niet weer vast te draaien ? Rijdt wel comfortabel als je naar huis gaat om te klussen
Nee, ik haal de bouten los, haal de wielen er onder vandaan en ga dan zo hard mogelijk naar huis rijden
Ah, je wil je BX verlagen?
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Bassman schreef:Ah, je wil je BX verlagen?
Niet nodig, is al gebeurd
Totaal aantal Berichten: 771
Geregistreerd: 26-01-2005
- BX 1600 tzi automaat
die bx is al verlaagd
Citroen Bx 1.6 TZI Automaat 1991 117.000km
Citroen Jumpy 2020 6700km
Citoen C5 exclusieve 2006 172.000
Peugeot 205 generation 1997 101.000km
Peugeot 205 xad bestel 295.000
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004
- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
Mijn BX verlaagd zich iedere nacht om zich de volgende morgen weer te verheffen
Re: Vastzittende velgbouten
WYD schreef:
Iemand een idee?
Gewoon recht op je bout(in het horizontale vlak dus) een paar flinke tikken met een vuisje op je bout.(Als je met kruipolie gewerkt hebt moet het er dan wel tussen komen.)
De schroefdraad krijgt dan wel genoeg ruimte om te lossen.
Bij het vast zetten wat kopervet eraan en nooit meer problemen met lossen….......
Citroën-? It’s life Jim, but not as we know it!
Daar zat ik dus ook aan te denken, zoals je kon lezen in mijn reacties.
Maarre…. Aan jou nickname te zien, draai jij ze vast wel even tussen duim en wijsvinger los voor mij
Als ik aan kom lopen met de hamer en roep;“Wie is er hier de baas?! “draaien ze meestal uit zichzelf al los .(da’s pas echt schrikken)
Zelf ben ik meer het type gespierde spijker….
Citroën-? It’s life Jim, but not as we know it!
Re: Vastzittende velgbouten
Blueduck schreef:Gorilla schreef:
Bij het vast zetten wat kopervet eraan en nooit meer problemen met lossen….......
Toch grappig he, ik heb altijd geleerd om die bouten nooit en te nimmer in te vetten ivm risico van lostrillen. In hoeverre is dat nou waar?
Ik zet de velgen van mijn auto en van anderen al jaren vast met in kopervet gedoopte bouten. Nooit en te nimmer last van lostrillende bouten, maar wel altijd gemakkelijk losdraaiende bouten als ze losmoeten.
Eenmaal vier losgetrilde bouten gehad aan één wiel (van een XM). Dit was nadat een bandenspecialist de banden vervangen had en dus de bouten vastgezet had. Ik merkte toen een trilling in het stuur bij 200 km/uur. Nadien bleek dus dat 4 van de 5 bouten loszaten.
Ik had eens problemen met het linker voorwiel, niet los te krijgen met een luchtsleutel! Toen heeft een collega-militair die onze monteur is een luchtsleutel voor vrachtwagens gepakt, in een scheet en een zucht waren ze los.