Totaal aantal Berichten: 1659
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Omdat ik mij langzaamaan ga voorbereiden op het verzamelen van goed plaatwerk en het spuitklaar maken daarvan, ook maar even gelijk een duik in de diepte.
Mijn ID is van origine voorzien van de bordeauxrode AC421. Dit is aan de binnenzijde van de portieren nog goed te zien. De een of andere waslap heeft hem daarna laten spuiten op zeer abominabele wijze door de één of andere onverlaat die voor weinig geld, zeer wel bereid was om hier en daar uit te schieten over rubbers en wasbordjes.
Plamuur werd voorgeprogrammeerd tot een acuut loslaten na 2 jaar denk ik en dus is mijn dame aan een nieuwe jas toe.
De onverlaat heeft een eigen receptuur losgelaten op het mengsysteem van de plaatselijke verfboer en het is vermoedelijk een AC426 Rouge de Grenade geworden. Nou is dat ook best een mooie kleur, dus ik sla zo een ander nummer in het typeplaatje….....
Maar waar ik niet uitkom….vermoedelijk is de AC421 geen metallic lak en dus makkelijker bij te werken en van de AC426 weet ik dat niet. Ik kan er geen kaas van maken. De huidige kleur heeft wel een zeer chique uitstraling, maar lijkt erg veel op een standaard RAL 3005 of 3007. Dus als het géén metallic is, kan het marginale verschil met de standaard RAL wel opgevangen worden. Ik las op een franse nuancier site dat die rode kleuren van tijd tot tijd erg van intonatie konden verschillen ofschoon ze hetzelfde nummer hadden.
Lang verhaal kort: is AC426 nou metallic of niet?
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 486
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Hmm, volgens deze link lijkt het een niet-metallic kleur te zijn, maar dit is vast de site die je al genoemd had.
Wel allebei fraaie kleuren, dat ben ik met je eens!
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…
Rouge de grenade is geen metaalkleur.
Mijn dame is van binnen nog Rouge bordeaux (AC421) en buitenlangs is ze overgeblazen in Rouge de Grenade (AC426). Waarschijnlijk dan nog met een vernislaag waardoor het misschien iets wegheeft van een metallic. Ik denk dat ik haar ga bijwerken in Rouge de Grenade, ondanks de originaliteitsafbreuk. Het is een erg mooie en zelden geziene kleur…..
Bedankt voor je aanbod!
Copain van DS-TT
Bart's ID19F 1967 schreef:Echt, een hele fraaie kleur rood die absoluut goed past op onze break met grijs dak en kont.
Tja, puristen vinden dathet niet kan, nou da’s dan jammer : WIJ vinden het mooi !!
Verbaas ik me ook altijd wat over. Zijn er hier echte puristen op het forum die willen uitleggen waar de pijn nou precies zit…mag je sowieso de kleur niet veranderen, zoja waarom zou je dan alleen mogen overstappen op een kleur uit hetzelfde jaar, of nog ‘erger’: waarom niet elke emmer verf die je zelf maar mooi vindt ?! Die auto is toch van jou ? Het erfgoed is inmiddels wel zo’n beetje veiliggesteld in musea, Conservatoires, en bij de extreme restaurateurs dacht ik…misschien eens een polltje over beginnen?
[Break 20 Familiale ‘71]
Totaal aantal Berichten: 3422
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Het is gewoon een kwestie van wat je zelf leuk vindt: zo vind ik het leuk om mijn DS zo veel mogelijk in de staat krijgen, zoals ze de fabriek is uitgerold, een iets minder mooie kleur neem ik dan op de koop toe. Anderen vinden het leuk om de auto te maken, zoals zij hem het mooist vinden. Zeker bij alles wat omkeerbaar is, zoals een andere kleur, is dat toch geen enkel probleem?
Onomkeerbaar verbouwen vind ik dan wel zonde. Hoewel het wel zo is, dat het erfgoed inderdaad wel is veilig gesteld.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Sleutelmoto van de maand :
Doe het in een keer goed, doe het anders niet…
Dat is het motto van jou Bart, maar waarom staat jouw ID Familiale dan nu te koop? Me dunkt dat je het goed hebt gedaan, maar waarom moet ze nu het veld ruimen? Of heb jij zoiets van: nu is het klaar en nu kan het weer weg? : : :
Copain van DS-TT