Hallo
Ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven maar als mijn voorwielen maken een klappend en bonkend geluid.
Wanneer is dit zo?:
Eigenlijk bij twee situaties,
1 als ik vanuit stilstaande situatie optrek en bijvoorbeeld naar links of rechts toe wil wegrijden, dan lbegint de auto voor te bonken en langzaam komt ie over een punt heen dat het weg gaat. Ik ben langzaam aan het idee gaan krijgen dat het met mn ophanging te maken heeft.
2 als ik over een hobbelige we rij of over bijvoorbeeld een spoorwegovergang, gebonk en klappend en echt niet lekker soepel verend.
Waar moet ik aan gaan denken ? suggesties welkom
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Doe eerst eens doorsmeren!
dan kan je gaan denken aan speling op de onderdelen van de voortrein.. En dat zijn er nogal wat!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Idd doorsmeren is het devies. De fusee kogels willen nogal eens overmatig speling krijgen, en herrie maken.
het systeem van de onderste en bovenste draagarm is zowel links als rechts met 4 bouten vasgezet aan het chassis…...
deze bevestiging in het chassis wel nogal eens gaan scheuren (is gelast)
controleer eens of deze lassen nog goed zijn
de lassen (blauwe pijlen) zitten aan beide kanten maar meestal kun je aan de achterkant (waar de bouten uitkomen) wel zien of het gescheurd is .
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
prima lijkt me een goede suggestie, ik heb ooit eens een keer zo’n schema gezien voor doorsmeren en welke zaken dan moeten worden aangepakt ....maar waar ? iemand een suggestie ? en welke matrialen heb ik perse nodig ?
denken aan speling op de onderdelen van de voortrein
misschien is het een domme vraag maar wat bedoel je met voortrein, enn aan welke onderdelen moet ik dan gaan denken ?
voor mij is deze klus de eerste keer dus ik wil graag weten waar ik aan begin..
de lassen (blauwe pijlen) zitten aan beide kanten maar meestal kun je aan de achterkant (waar de bouten uitkomen) wel zien of het gescheurd is
eeehhhh wouw citroen23 ik zag je berichtje nadat ik de mijne had geplaatst maar dit roept de volgende vraag op bij mij
wat doe je als ze gescheurd zijn dan ?
pete72ds schreef:.... ik heb ooit eens een keer zo’n schema gezien voor doorsmeren en welke zaken dan moeten worden aangepakt ....maar waar ?
Piet,
ik heb je n.a.v. het topic “Krakende voorvering” in dit forum ooit een handleiding doorsmeren ge-e-mailed. Misschien al zo lang geleden dat je het vergeten bent, of misschien een verkeerd e-mail adres opgegeven?
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
pete72ds schreef:de lassen (blauwe pijlen) zitten aan beide kanten maar meestal kun je aan de achterkant (waar de bouten uitkomen) wel zien of het gescheurd is
eeehhhh wouw citroen23 ik zag je berichtje nadat ik de mijne had geplaatst maar dit roept de volgende vraag op bij mij
wat doe je als ze gescheurd zijn dan ?
opnieuw lassen…........je kan er soms alleen wat moeilijk bij
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
ik heb je n.a.v. het topic “Krakende voorvering” in dit forum ooit een handleiding doorsmeren ge-e-mailed. Misschien al zo lang geleden dat je het vergeten bent, of misschien een verkeerd e-mail adres opgegeven?
Ik geloof dat je helemaal gelijk hebt id66 , inderdaad heb ik een document terug gevonden m.b.t doorsmeren..maar dan nog even de vraag ...wat verstaat jullie onder de “voortrein”. ik wil toch graag de terminologie van de DS begrijpen.
oja nog even deze vraag ...een standaard vetspuit moet ik aanschaffen als ik de documentatie heb begrepen…iemand suggesties waar ik zoiets koop en wat dat ongeveer kost ?
alvast bedankt…
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Vetspuit van de brezan voldoet goed! neem er een flexibele slang bij!
De voortrein is het geheel dat de auto op zn wielen houdt dus: Wielen , lagers, fusee kogels, stuurkogels, draagarmen inclusief lagers, stabilisatorstang met kogels en lager bussen, aandrijf assen ...
Op al die dingen kan speling komen door gebrekkig onderhoud. Dat kan het klapperen veroorzaken!
Als je toch de lassen controleert probeer dan die 4 bouten eens, of ze niet los zitten!
Heeel strak aandraaien.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
PeTeR, interessant zo’n “handleiding doorsmeren”.... Mailen (selenAThccnet.nl) kost niks he?
Groetjes, Frank
1989-1996: DSuper5 ‘74
1996-2019: DS Break 23 ‘71
2005: BIOD Expert 6L ‘73
2019: Mercedes 350SL ‘74
2020: Honda Goldwing GL1000 1975
Citroëngarages in binnen- en buitenland
Peter, dankjewel.
Groetjes, Frank
1989-1996: DSuper5 ‘74
1996-2019: DS Break 23 ‘71
2005: BIOD Expert 6L ‘73
2019: Mercedes 350SL ‘74
2020: Honda Goldwing GL1000 1975
Citroëngarages in binnen- en buitenland
Heb ook aan één kant een klapperend geluid. Heeft het doorsmeren hier gewerkt??
Nog even een opmerking over een eventuele gescheurde ophanging. Als je ook last hebt van bonkende geluiden bij langere hobbels vooral bij bepaalde snelheden op de snelweg dan is het vrijwel zeker die ophanging. Als het alleen geklapper is bij korte hobbels: spoorrails, klinkers kuilen dan zou ik meer aan speling in voortrein en aan het doorsmeren denken. Althans dat is mijn ervaring met de gescheurde ophanging.
bogaard77 schreef:Doe eerst eens doorsmeren!
dan kan je gaan denken aan speling op de onderdelen van de voortrein.. En dat zijn er nogal wat!
Bogaard, is dat eigenlijk zelf te doen die lagers vervangen van de onderarm? Ik heb al vele rollagers vervangen (van grote wasmachienes) en heb wel een en ander van materiaal zoals trekkers en bussen.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja wat is “zelf te doen”? Die lagers zijn konisch en lopen op een konische rand op je draag arm. Als je lagers slecht zijn is die rand ook slecht en moet je die afdraaien… Ook is het originele lager moeilijk te krijgen…
De revisiebedrijven draaien de draagarmen af zodat er rechte lagers op kunnen….Daar zijn weer discussies over. De draagarm zou dan minder sterk zijn dan daarvoor…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>