Mijn vraag is eigenlijk of ik mijn koplampen zelf goed kan instellen.
Als de lamp units eruit zijn kan ik met een steeksleutel de boutjes verdraaien om een instelling te kunnen verrichten.
Weet iemand of ik dit zelf via een bepaalde richtlijn goed kan instellen?
Zo niet, moet ik dit dan perse bij de garage laten doen?
En mischien dat iemand zo vriendelijk wil zijn om zijn eigen koplampunits eventjes te verwijderen en met een schuifmaat de lengte’s wil meten van de boutjes.
Dit alles omdat ik veel te vaak geknipper krijg dus ze staan gewoonweg te hoog. Ik heb ze zelf geprobeerd in te stellen naar mijn gevoel maar is nog steeds niet juist.
Mvg Joost
Dat moet met een lichtkast afgesteld worden.
Re: Koplamp afstelling
NoisemakeR schreef:Mijn vraag is eigenlijk of ik mijn koplampen zelf goed kan instellen.
Als de lamp units eruit zijn kan ik met een steeksleutel de boutjes verdraaien om een instelling te kunnen verrichten.Weet iemand of ik dit zelf via een bepaalde richtlijn goed kan instellen?
Zo niet, moet ik dit dan perse bij de garage laten doen?
En mischien dat iemand zo vriendelijk wil zijn om zijn eigen koplampunits eventjes te verwijderen en met een schuifmaat de lengte’s wil meten van de boutjes.
Dit alles omdat ik veel te vaak geknipper krijg dus ze staan gewoonweg te hoog. Ik heb ze zelf geprobeerd in te stellen naar mijn gevoel maar is nog steeds niet juist.Mvg Joost
Eh, dat meten van lengtes heeft geen enkele zin; niet ieder BX front zit op de millimeter nauwkeurig gelijk.
Is dit ineens gekomen? Zo ja dan moet je eens kijken of de achterkant niet wat aan de lage kant staat. Dat kan weer komen door vervuilde LHM (zie ander draadje)
De koplampafstelling verloopt namelijk niet, tenzij je ergens tegenaanrijdt of iemand tegen jouw auto natuurlijk.
Ich bin ein Breaker
Je kunt die boutjes ook verdraaien met de koplampen er nog aan, da’s misschien makkelijker. Ik hanteer meestal de volgende methode:
Ga voor een bakstenen muur staan en laat de motor draaien, lampen aan.
De lijn van de lichten mag niet boven de bovenrand van de koplampen op de muur schijnen. Door te kijken naar de lijntjes in de muur kun je ze mooi afstellen. Rechts mag iets hoger dan links, voor de bermverlichting.
offtopic:
Hoe zat dat nou met die suzuki die je kreeg? Ik dacht dat je ex-bx-rijder was geworden?
Ik ga jimny rijden zodra de bx verkocht is.
En zodra de jimny tot mijn beschikking is.
Duurt dus nog ong 2 a 3 maandjes.
De verkeerde afstelling van mijn koplampen is natuurlijk niet zomaar gekomen. Ik heb ze zelf wat hoger gezet omdat ik de licht opbrengst niet zo heel goed vond. Toen ze wat hoger stonden had ik uiteraard een bak met licht voor de auto. Maar tegenliggers waren hier minder blij mee.
Dus vandaar dat ik de lampen weer goed afgesteld wilde hebben.
Maar inmiddels zijn ze met een licht kast afgesteld. En wat bleek..
Ik had de lampen dus zelf hoger gezet maar was wel volgens de normen perfect afgesteld.
Maar nu heeft de garage ze gewoon weer ietsje lager gezet.
Dus nu staan ze wel hoger dan voorheen maar wel laag genoeg zodat het niet hinderlijk is.
Mvg Joost
Ik zou als ik jou was even de maten van een lichtkast op internet opzoeken. dan zou je het moet een stene muur kunnen doen.
wel moet je dan eerst na kijken of je bx op de juiste hoogte staat zowel voor als achter. voor mdat de bx daar te hoog kan staan en acht om dat die ingezakt kan zijn. door allerlij bekende en onbekende oorzaken.
Als dat goed zit dan de bx recht voor een muurtje zetten. en afstellen maar. mischien ff met een krijtje de afstelling tekenen.
Zorg wel dat je de goede afstanden hanteert anders ben je wat aan het afstellen zonder het gewenst effect te krijgen dan wel voor jou dan wel voor de tegen ligger.
succes
Van BX CHIC 1.6i ‘91 (Met Krul letters) Naar
Xantia 3.0 V6 24v exclusive
als tussen oplossing een Xsara 2.0HDI Break tot de automaat van de V6 weer werkende is.
AX Liberty 1.1 ‘92
en de Xantia is weer terug in leven