Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ja, altijd doen. Toen ik de dealer vroeg de andere veer ook te bekijken adviseerde men ons om de andere veer sowieso ook te vervangen. Ook de andere veer is door Citroen Nederland betaald. ‘t Blijft raar dat de dealers voor elk geval apart weer toestemming moeten vragen aan de importeur ...
En nu duimen dat je nooit meer ellende hebt!
Re: Gebroken veer
C3-XTR eigenaar schreef:Ik heb met afschuw de verschillende berichten over de vering van de C3 zitten lezen. Ik ben terecht gekomen bij dit forum nadat mijn C3 XTR (bj 2005!!!) gisteren ook door zijn linker voorveer is gezakt. Vandaag wordt de auto bij de dealer afgeleverd en ik ben erg benieuwd wat ze dit keer te zeggen hebben, want wij hebben er inmiddels al zo veel problemen mee gehad!
Is er iets bekend over problemen met de vering bij nieuwere C3’s (2005)?
ik heb dus onlangs hetzelfde probleem gehad, een X-TR 1.6 uit mei 2004, zoals in dit topic al eerder te lezen was.
gelukkig was alles voor rekening van Citroen
ps. er geldt blijkbaar een garantietermijn van 5 jaar op die veren…
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
ik weet enkel dat onze garagist indertijd wel wat moeite heeft moeten doen om citroen ervan te overtuigen het te betalen.
Totaal aantal Berichten: 229
Geregistreerd: 29-11-2006
- C5 2.0 16V Ligne Prestige Break
Ik neem aan dat er personeel van Citroen NL en B rondstruint op dit forum?
Zorg ervoor dat er een grote terugroepactie komt en laat alle C2’s en C3’s controleren en evt. de veren vervangen! Hiermee laten jullie zien dat jullie slimmer zijn dan Fiat.
Van Visa naar AX, BX, AX, BX, Xsara, Xantia, C4, C4 en nu C5
Re: Gebroken veer
C3-XTR eigenaar schreef:XTR schreef:
ik heb dus onlangs hetzelfde probleem gehad, een X-TR 1.6 uit mei 2004, zoals in dit topic al eerder te lezen was.
gelukkig was alles voor rekening van Citroen
ps. er geldt blijkbaar een garantietermijn van 5 jaar op die veren…
Ik heb gisteren mijn X-TR weer opgehaald, maar de garage (=Citroen-dealer) ‘wist’ niks van 5 jaar garantie op de veren. Volgens de dealer gold de 5 jaar garantie alleen op specifieke typen veren en specifieke auto typen (Berlingo) en dus niet op deveren van de C3 X-TR. Enig idee waar ik de garantie van 5 jaar terug kan vinden?
laten we het geen ‘garantie’ noemen, maar ik had de indruk bij mijn dealer dat men bij Citroen coulant is voor auto’s die nog geen 5 jaar oud zijn…
ps. er staat nergens iets zwart op wit
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
C4 2.0 HDI fan schreef:Ik neem aan dat er personeel van Citroen NL en B rondstruint op dit forum?
Zorg ervoor dat er een grote terugroepactie komt en laat alle C2’s en C3’s controleren en evt. de veren vervangen! Hiermee laten jullie zien dat jullie slimmer zijn dan Fiat.
Ik zit niet bij Citroën, maar als monteur kan ik hier wel even op reageren. Waarom een terugroepactie? Aan veren kun je niks zien, ze ‘scheuren’ van binnenuit. Daarom heeft een terugroepactie niet veel zin. Daarnaast geeft de importeur coulance, erg netjes want dat hoeft niet.
Citroën is niet het enige merk met gebroken veren: Skoda, VW, Seat, Renault en Fiat hebben er ook last van. Ik denk zelfs bijna alle merken, waar onder ook Toyota… Vermoedelijk zelfde leverancier…
Totaal aantal Berichten: 45
Geregistreerd: 06-01-2007
- C1 Séduction 5 drs
Nou, misschien dat mijn zojuist verstuurde onderstaande mailtje via het contactformulier van http://www.citroen.nl een inhoudelijke reactie van de importeur oplevert..:
Geachte heer, mevrouw,
Gaat Citroen Nederland binnenkort actie ondernemen om eigenaren van een (vroeggeproduceerde…) C3 met een gerust gevoel te laten doorrijden? Ik doel op het plaatsen van een ‘suspension cup’ - een recall-actie die bijvoorbeeld in Duitsland en Engeland allang is uitgevoerd.
Ik vind het onbegrijpelijk dat in Nederland Citroen haar klanten welbewust risico’s laat lopen als gevolg van een ontwerpfout.
Dat een voorveer knapt na 5 jaar is niet raar - dat daar meer schade en onveiligheid uit voortvloeit dan noodzakelijk is m.i. zeer kwalijk.
Meer info op (het u zonder twijfel bekende) Citroen-forum: http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=178433Bij het uitblijven van een bevredigend antwoord wordt het tijd om dit bij een consumentenprogramma te melden - ik zou het nl. ook mezelf kwalijk nemen als mijn ouders in hun (destijds nieuw gekochte) C3 (nov. 2002) iets zou overkomen als gevolg van de slappe houding van de Citroen-importeur in NL.
met vriendelijke groet,
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
abxsport schreef:Waarom een terugroepactie? Aan veren kun je niks zien, ze ‘scheuren’ van binnenuit. Daarom heeft een terugroepactie niet veel zin. Daarnaast geeft de importeur coulance, erg netjes want dat hoeft niet.
Ze kunnen (op zijn minst!) een terugroepactie ondernemen voor het plaatsen van zo’n cup, waardoor gevolgschade kan worden voorkomen. Het preventief vervangen van de veren is natuurlijk ook een optie.
Verder lijkt het er op dat deze veren niet van binnenuit barsten. Er zit een coating op welke basten kan voorkomen. En juist op die plaatsen knappen de veren. Er valt dus wel iets te controleren.
Verder kun je uit de voorgaande berichten opmaken dat die coulance zeker geen vanzelfsprekend feit is. Je schrijft dat coulance in deze kwestie niet hoeft, en dat is het feit, Citroën zou deze situatie voor moeten zijn middels een terugroepactie.
Tot die tijd moet de vorm van coulance zeker niet afhankelijk zijn van de inzet van de dealer. Op dit moment zie je dat de ene klant alles vergoed krijgt, incl. het vervangen van de andere veer, terwijl een ander zelf voor de gewerkte uren moet opdraaien. Dit is scheef en werkt frustratie in de hand. Daarnaast is het schadelijk voor het imago van Citroën. Kijk eens hoeveel leden de weg naar dit topic hebben gevonden via google!
AlexanderF schreef:Om nog even terug te komen op een vraag in dit forum…
Ja, ik had begrepen dat het altijd om de linkerveer (dus bestuurderskant)gaat, die knapt. Het probleem is bekend bij Citroen. Om die reden is de garantie van veren voor alle C3’s (mogelijk uit een bepaalde productieperiode) naar 5 jaar verhoogd. Overigens heeft mijn dealer WEL de rechterveer meevervangen, dat leek hun veiliger….
bij mij was het rechtsvoor…
en wat vervolgschade betreft; behalve een gebroken veer was ook de remleiding gescheurd ops:
ik ga er maar vanuit dat er een gescheiden remcircuit op een C3 zit
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
Totaal aantal Berichten: 45
Geregistreerd: 06-01-2007
- C1 Séduction 5 drs
reactie van Citroën Nederland
dit is wat de Klantenservice van Citroën Nederland antwoordde op mijn e-mail:
Geachte heer [...],
Hartelijk dank voor uw schrijven, welke wij in goede orde ontvangen hebben.
Uw schrijven is behandeld onder referentienummer 3-78385.Wij hebben door middel van een melding aan onze fabriek deze in kennis
gesteld van het door u omschreven euvel waarbij deze ons in het antwoord hebben aangegeven dat is gebleken dat het breken van een voorveer incidenteel kan voorkomen bij lage snelheden (bijvoorbeeld bij tijdens stilstand, het nemen van een grote bocht of bij het inparkeren van de auto.) De fabrikant geeft hierover aan dat hierbij er een andere spanning op de veer komt.Wij hebben vernomen dat er in sommige andere landen door Citroën Frankrijk een terugroepactie is gelanceerd, waarbij er een veerschotel wordt gemonteerd. Voor ons land heeft Citroën Frankrijk geen terugroepactie gelanceerd. Citroën Frankrijk bepaalt of er al dan niet een terugroepactie wordt gelanceerd. Wij hebben hier helaas geen invloed op.
Wij gaan ervan uit u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Indien u nog vragen heeft kunt u contact met ons opnemen.
Met vriendelijke groet,
[...]Citroën Klantenservice
Je vraagt je af waarom in sommige andere landen wel een terugroepactie is geweest en in Nederland niet….zijn de Nederlandse klanten juist minder aardig dan in andere landen, zijn de marges in Nederland te laag? - tja, je weet het niet he.
I.i.g. positief is het snelle en heldere antwoord van de importeur - volgende stap lijkt me het contact leggen met de fabriek zelf - wie spreekt / schrijft er een behoorlijk mondje frans?
Dag allemaal,
is er nog nieuws van het veren front?
Ik ga zaterdag mijn “nieuwe” C3 uit jan 2003 ophalen. Heb hem bij de dealer gekocht waar hij altijd in onderhoud is geweest. Heb na het lezen van dit bericht meteen navraag gedaan naar de al dan niet uitgevoerde terugroepacties en de veren. Ben benieuwd naar de reactie.
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Als er nog iets te onderhandelen valt, zou ik eisen dat die ‘bloempotten’ die in het buitenland over de veer heen worden gezet, in jouw auto gemonteerd worden. Een gebroken veer is één, een klapband en gebroken remleiding is wat anders.
Er viel niets meer te onderhandelen. Prijs en prestatie waren al afgesproken. De dealer zelf kon niets vinden over een vervangen veer in de historie. De auto komt oorspronkelijk bij ons aller Oldenhage vandaan. Een telefoontje die kant op wordt de volgende stap in de zoektocht naar duidelijkheid.
voorkomt die ‘bloempot’ dan het breken van de remleiding ?
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
ik dacht toch dat dat zou helpen de afgebroken stukken niet volledig vrije doorgang te geven. Stukken worden wat tegengehouden zodanig dat er minder snel mogelijks beschadigend contact kan geven met oa remmen