Wie heeft er ervaring met het uit en in bouwen van een voor veerpoot.
Ik moet hem waarschijnlijk vervangen, want als ik over een verkeersdrempel ga komt er een raar metalen geluid uit als de veerpoot in en uit schuift. Mijn BX is een 1.4 Toulouse uit 1991 en met krap 142.000 op de teller nog lang niet op. En een andere belangrijke vraag is hoe kom ik aan zo,n veerpoot zijn ze nog te koop of moet je er voor naar de sloop? en wat mag zo iets kosten? kortom wie weet hier iets over te vertellen…..
spoeltje
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
mischien eerst een keer beetje olieen?
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Weet je zeker dat ‘t aan de veerpoot ligt? Zo ja, misschien helpt het nog even om teflonspray of een of ander vet in de poot te spuiten. Kan via 2 gaatjes onder de bevestiging van de veerbol.
Als dat niet helpt staat hier een beschrijving voor het vervangen: http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=174889
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
nieuw zijn die veerpoten lelijk aan de prijs. Op de sloop heb ik er laatst twee voor 50 euro gehaald. Vervangen is niet heel lastig. Bovenaan zit hij vast met drie boutjes, en onderaan wordt hij geklemd in het fuseehuis.
je moet het systeem drukloos hebben en de hele voorkant op assteunen zetten. Wielen eraf en de HD-leiding los bovenop. De retourslangen onderaan schuif je van de koperen leiding af. De bol moet er ook af, want die krijg je anders niet door het gat naar beneden. Vervolgens maak je die bout in het fuseehuis los en wrik je de veerpoot iets naar boven. daarna maak je die drie boutjes bovenaan los en dan laat je de hele veerpoot naar beneden door het gat zakken.
Ik heb er ooit een topic over gepost met foto’s maar kan het even niet vinden.
edit: oh, zie dat er al een hele beschrijving op die vorige link staat. hier wat ondersteunende foto’s
En - komt het wel van voren, of is er gewoon een achterdraagarmlager of zelfs silentblock loos?
Ich bin ein Breaker
Allereerst wil ik iedereen nu al vast bedanken voor de inbreng, ik heb hier veel aan. Het metalen geluid komt echt van de veerpoot, want als ik m’n auto start en hij komt omhoog hoor je ook een metale klonk…!
Heb wel het advies van de silicone spray opgevolgd en je hoort inderdaad nu weer even niets maar ik weet niet voor hoe lang dat is.
Nog een andere vraag als je het systeem drukloos wilt maken dan moet je de hoogte regelaar drukloos maken, maar waar zit dat ding en als je dan die schroef los draait komt er dan ook olie uit….?
( excuseer mijn onwetendheid )
spoeltje
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
hmm, kijk eerst even op http://www.citroenbx.nl . Daar staat wel met foto’s uitgelegd hoe je het systeem drukloos maakt.
Zit een boutje maat 12 op de unit waar ook je voorraadbol zit. Zet eerst de bx in de lage stand, draai daarna die bout 1 slag los. Je hoort dan een sis, en dan is ie drukloos. Niet vaker draaien dan 1 slag want dan draai je de bout, inclusief een kogeltje eruit, en dan ben je verder van huis.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Als je alleen een voorveerpoot vervangt hoef je niet het hele systeem drukloos te maken, alleen in de laagste stand zetten volstaat.
Eveneens ben ik tevens ook.