Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
JaboV schreef:De meeste kopjes, ook van andere merken overigens, houden het na zo’n 1,5 tot 2 ton voor gezien.
Lees het forum er eens op na, maar ga stevig zitten! Het zou maar zo kunnen zijn dat je tot de wonderbaarlijke ontdekking komt dat volstrekt onwaar is.
Maar je eerste stelling klopt. Vroeg of laat zal de kop brak worden…. Dat is nog nooit anders geweest.
mijn volvo 940 was er ook aan toe bij 3 ton, is een xantia blok dan net zo betrouwbaar?
zijn de 16/1800’s dan niet dezelfde blokken die ook in de peug 406 liggen? want zeker de 1800 daarin mankeren nogal eens wat…
xsara Hdi VTS uit 2000 175.000km
PUG 205
Ik weet dat erop het forum enorme k/m standen op gas zijn genoemd zonder revisie. Maar zou dit representatief zijn voor de gemiddelde citroen of andere auto op gas?
Ik denk dat de meesten zo rond de twee ton sneuvelen op zittingen, kleppen of koppaking. Maar uitzonderingen zijn er altijd natuurlijk.
Gr Jaap
Zoals ik al zei; ik heb nog geen enkele Xantia 16 klepper gezien op LPG die de 3-4 ton niet kan halen zonder koprevisie.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Ik zou inderdaad ernstig teleurgesteld zijn als een BX of Xantia of XM (met de juiste motor natuurlijk) bij 1, 2, 3 of zelfs 4 ton een koprevisie nodig zou hebben…
Totaal aantal Berichten: 88
Geregistreerd: 27-08-2007
- CX 2500 GTI
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Hier nog een voorbeeld, heb eenXantia met een 1.8i 16V uit 1997 op LPG G3, met meer dan 310.000 op de klok en hij/zij rijdt nog als een zonnetje! En ik kan verzekeren dat deze nog nooit een revisie aan de kop heeft gehad. De D-riem moet eigenlijk al wel weer es.. maar da’s weer iets heel anders..
Dikke van Dale: Citrofiel..
Haha ik geef me over met al deze ervaringsdeskundigen
Gr Jaap
Goed plan Jaap
Arie
C5 2.0 LPG van 2005 met 235.000 km
___
Ex: C5 1.8 16V LPi van 2002 - 375.000 km
Ex: Xantia 1.8-16V SX break aug.98-LPG G3-CC-Airco- 326.000 km
Ex: Xantia 1.8-8V SX break van juni 97 LPG/G3 - cc - Airco en 295.000km
Ex: Xantia 1.8-8V SX van Okt.93 op LPG km/st 405.000
Maar nu over de de 16V met de hydraulische klepspeling. Dit is zelfstellend. Maar wanneer bereikt het systeem het einde van de stelmogelijkheden? Of beter: Wanneer merk je dit als berijder?
Met de hand stellen, merk je (uiteraard als de motor al veel gereden heeft) dat je aan het eind van je stelmogelijkheden bent, een andere kop is dan wat rest. Maar bij de 16V’s?
Of zie ik ‘t verkeerd?
Dyna Z1: Tout alu.
Nogmaals: mijn pa zijn Xantia heeft inmiddels 409k op de klok met de eerste kop. En dat ding loopt echt als een tierelier.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Dan zal je pa wellicht een rustige rijstijl hebben? Dat heb ik ook en dus kan ik met m’n huidige km stand van 124.000 nog wel even doorrijden.
Dyna Z1: Tout alu.
Ik ben Pa: Nee, ook met sleurhut er achter aan naar Duitsland en dit jaar naar Italie. Oh ja, en olie verversen doe ik ook niet, alleen bijvullen.
2CV R.I.P (1977)
2CV R.I.P. (1980)
BX 16rs R.I.P. (1985)
BX 19TZI R.I.P. (1991)
BX 16 TZI R.I.P. (1992)
BX Chic R.I.P. (1992)
Xantia 1.8i 16V sold (1996)
Xantia 1.8i 16V R.I.P.(1997)
Xantia 2.0i 16V Break Exclusive sold (1999)
Xsara Picasso 1.8 16v (2000)