Lek bij hoofdremcilinder.
Quentin Gran Torino
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 11-02-2006

- ZX 3 deurs
Gepost: 13 juni 2008 04:57 PM

Mijn BX 1.4 ( mijn tweede sind 1992) uit 1991 heeft bij de hoofdremcilinder of beter gezegd eronder lekkage, ik zie op de draagrmen enzo olie liggen, de monteur van de garage vertelde mij dat de hoofdremcilinder kapot is ( dit is gekonstateerd bij een pre APK keuring), toen ik een kennis met zeer veel Citroen ervaring belde vertelde hij dat hij in al die jaren nog nooit een BX met een defecte HoofdRemCilinder was tegengekomen, maar dat het een lekke leiding is, hoe kom ik er het snelst achter waar hij lekt en waneer ik dat lek heb gevonden hoe repareer ik dat dan?  Ik weet dat die rubberslangen met een soort koppelstukjes vastzitten, hoe kom ik weer aan die dingen en waneer het een metalen leiding is hoe repareer ik die?

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 13 juni 2008 06:40 PM
  [ # 1 ]

Je hebt bij de BX een Remservo zitten, dat is een soort cilinderachtig geval waar een aantal stalen leidingen in zitten, zelf heb ik die ook nog nooit zien lekken, maar ze kunnen wel slechter worden waardoor je meer druk op het pedaal moet uitoefenen en waardoor interne lekkages ontstaan waardoor het systeem meer moet regelen.

Wat vaker voorkomt is dat de hoogteregelaar gaat lekken, en deze wil nog wel eens als remdrukverdeler gezien worden door garages die het HP systeem niet helemaal (of helemaal niet) doorhebben. dat is een soort schijf met daarin ook een aantal stalen leidingen. hiervan heb je er 2, een zit voor onder de auto boven het subframe, de achterste zit boven de middendemper. Als het om dat geval gaat kun je een revisiesetje kopen (kost 10 tot 20 euro) en de rubbers uit de hoogteregelaar vervangen Klik hier voor een how-to verder heb je nog de beruchte octopus, dat is de retourbundel waarvan de slangen op het voorraadvat zijn aangesloten deze komen samen in een rubberen blokje dat ook op het subframe ligt, als die kapot is zul je hem moeten vervangen en dat is ook nog een pestwerkje ook nog als je het nog nooit gedaan hebt.

Dan het repareren van slangen en leidingen, de meningen zijn erover verdeeld, ikzelf heb er goede ervaringen mee, het ligt er maar aan waar de lekkage zit. Als een slang op een gunstige (goed bereikbare plek waar geen vertakking zit) is gescheurd kun je ze goed repareren door daar een buisje in te steken en deze vast te zetten met slangeklemmetjes. Stalen leidingen zijn ook te repareren met een zgn. knelkoppeling (welke te bestellen zijn bij Chyparse, die sturen ze ook op) bij mijn auto is een leiding gerepareerd met zo’n knelkoppeling en dat zit al jaren zo dus ik vertrouw dat wel. Maar mocht de betreffende leiding in verregaande staat van ontbinding zijn, dan moet ie in zijn geheel vervangen worden want geen HP betekend automatisch geen remmen/veren/stuurbekrachtiging

Het vaststellen van waar de lekkage zit is een kwestie van goed kijken. zet de auto in de hoogste stand, laat de motor draaien, gooi wat assteunen onder de bak, trek vieze kleren aan en ga eronder liggen met een zaklamp en dan maar goed kijken. Als de motor draait blijft er druk op het systeem staan en zijn de lekkages gemakkelijker vast te stellen.
Maar ga in ieder geval NOOIT onder de auto liggen zonder dat die ondersteund is door steunen oid want je wilt zo’n geval van 1000 kilo natuurlijk niet op je pens hebben.

Succes met zoeken!!

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
Quentin Gran Torino
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 11-02-2006

- ZX 3 deurs
Gepost: 13 juni 2008 09:00 PM
  [ # 2 ]

DANK!!

Voor de supersnelle reactie, het is idd de remservo waar een leiding van lekt waarschijnlijk die retourleiding naar het LHM vat. Ik ga het zelf uitzoeken en repareren met hulp van een handige neef. Het is puur een financiele kwestie. Gelukkig ben ik een Citrofiel,en ken er ook 1 die het zijn beroep heeft gemaakt, maar deze reparatie is wel even wat anders dan een distributieriem, of waterpomp oid vervangen. Ik ga ook maar weer eens spitten tussen mijn boeken of ik dat handige BX sleutelboek van Mijnheer Huijgen of zoiets nog kan vinden. Heb ik bij mijn eerste BX ook veel aan gehad…
Nogmaals dank…

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 13 juni 2008 10:22 PM
  [ # 3 ]

oow Very Happy nou als je een distributieriem kunt doen, dan is een leiding vervangen/repareren ook wel te doen hoor!
Probeer even te kijken of je niet ergens de haynes van de BX online kunt vinden, dat is met afstand de beste vraagbaak die ik ken.
Mocht je trouwens een stalen leiding los moeten halen of vervangen, haal dan ook bij de dealer een pakkingkje daarvoor op. dat is een stukje slang van een halve centimeter dat je eerst in het gat steekt waar de leiding in vast zit, en vervolgens de leiding zelf.
Deze pakkingkjes kunnen ook uiteindelijk eens de geest geven (doordat ze te vast zijn aangedraaid of ouderdom) en het systeem kan daar dan langs gaan lekken. Daar zou het probleem ook kunnen zitten en dan is het helemaal een eitje van een reparatie!

Succes met de klus, maar dat gaat denk ik wel goedkomen Very Happy

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook