Heb mij net een Berlingo lichte vracht aangeschaft.
van het jaar 2002, met een gewone diesel (XUD9 zonder turbo).
Allemaal goed en wel maar de radioontvangst is niet bijster goed, er zit een radio in van sony, vier boxen, ...
de grotere zenders zijn geen probleem (donna, stubru, radio2) echter alles wat maar een beetje minder is ontvangt hij niet echt goed.
in het totaal heb ik misschien maar keuze uit 5 zenders.
In mijn vorige wagen zat de antenne in het raam en kon ik veel meer ontvangen.
Hebben berlingo’s slechte antennes of zo ? heb je soms vervangantennes op de markt die beter zijn (langer, betere materialen, ...) ?
is het een ander probleem ?
thx
ps : voor de rest best te pruimen zo’n berlingo, alleen vraag ik me af, zo’n gewone diesel 75Pk is nogal een tam beestje, heeft dit eigenlijk genoeg vermogen om een remorque te trekken ??
met een goed geladen remorque, zijn de remmen van zo’n berlingo nog steeds wat te doen (trommelremmen achteraan )?
radioontvangst niet zo goed (+bijkomende algemene vragen)
Hallo,
Ook ik herken het probleem met het mindere radio ontvangst, terwijl ik een pioneer radio heb. Indien er iemand iets van weet, hoor ook ik het graag.
Dat een 1.9D tam is, kon ik u wel vertellen; ben zelfs daarom o.a. overgestapt van een 1.9D naar een 2.0HDi; een hele verbetering.
Maar je kunt er nog best een aanhanger mee trekken hoor. Het gaat alleen wat minder snel vooruit.
Qua remmen zit het wel goed. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad, dat het niet genoeg afremde.
Sterker; moest ooit eens flink remmen, en de lading vloog van achter goed naar voor (ff schrikken).
S6 ermee.
ja de grote zenders kan ik ook probleemloos pakken. Maar de kleinere is het moeilijker, maar niet om te zeggen dat het uber slecht is! wat ik wel problemen mee ondervind is het overschakelen naar andere frequentie tijdens het rijden dat dat iets minder is!
voor de rest geen problemen
succes
Berlingo 1.6HDI
Totaal aantal Berichten: 38
- Berlingo 1.4i 600
Ik herken het probleem, volgens mij hebben meer citroen antennes er last van. Het scharnier mechaniek in de antenne gaat vaak coroderen, goed schoonmaken helpt, maar niet voor lang, vervangen geeft meer resultaat.
Ik ben inmiddels overgestapt op DAB, mede omdat radio 6 niet op de FM te ontvangen is. Hier in Eindhoven ook goed ontvangst van het belgische ensemble. Helaas geen dekking in noord nederland, maar een geweldige systeem.
Het corroderen van het scharnierpunt is inderdaad het probleem. Enkele weken geleden brak bij mij het scharnierpunt op het dak af toen ik de antenne omhoog wilde doen tijdens het wassen.
Nu ik een nieuwe gemonteerd en het ontvangst is een stuk beter.
Scharnierpunt kost € 5,00 - 6,00. Montage 20 min.
C5 Aircross 225 PK EAT8 Shine Full options
C1 Shine 3-drs full leather
Nu de 4é Berlingo waar ik mee rij en nog nooit problemen gehad met de ontvangst.
Zit de antennestekker wel goed in de radio?
De verminderde GPS ontvangst door de zonwerende ruit vind ik een storend minpunt.
Verder die 1.9 trekt een aanhanger goed, ik reed met een gesloten aanhanger (huif) en dan kan je nog steeds met 120 rijden.
De heuveltjes in de Ardennen met of zonder kar verteert hij slechter.
Maar zeer tevreden van de storingvrije 1.9D.
Remmen zijn inderdaad minder, hou daar rekening mee.
Ga als het kan voor een geremde aanhanger als je hem vaak moet trekken.
Welkom hier.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 2777
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Als je goede ontvangst belangrijk vindt zou ik zeggen: vervang de hele kabel + stekkers door goed materiaal en plaats een goede antenne verticaal en exact in het midden van je dak. Da’s de ideale ontvangstsituatie. (Tenzij het dak van kunsttof is. Dan wordt ‘t verhaal heel anders)
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 82
- Berlingo I 1.6 HDi 75 Image
- Berlingo II 1.6 e-HDi 92 Millenium
- Berlingo III 1.2 PureTech 110 MAN6 S&S Feel
Midfriesland schreef:Als je goede ontvangst belangrijk vindt zou ik zeggen: vervang de hele kabel + stekkers door goed materiaal en plaats een goede antenne verticaal en exact in het midden van je dak. Da’s de ideale ontvangstsituatie. (Tenzij het dak van kunsttof is. Dan wordt ‘t verhaal heel anders)
Een verticale antenne midden op het dak zal een probleem zijn voor de meeste garagepoorten! Om dit probleem niet te hebben ligt de mijne vrij plat over het dak. Maar louter technisch gezien zul je gelijk hebben.
OK, thx gasten,
ik zal eens beginnen met het scharnierpunt op te kuisen, als ik een verbetering merk dan ligt het idd aan deze zwakke schakel en kan ik hem misschien eens vervangen.
Is het vervangen geen senicure ? uiteindelijk moet je het toch opnieuw waterdicht krijgen veronderstel ik anders regent het binnen, hoe demonteer je dat eigenlijk ?
Dat zit boven het plafondlichtje.
En lekt niet zo snel.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017