Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik ben effe een nieuw topic begonnen wegens niet mogelijk te antwoorden.
Peter,
als de motor warm is kan je de luchtslang die van de auxiliairy valve komt er af trekken. als het toerental niet verandert is de klep open! dat is niet goed. Meteen kan je in de slang blazen om het zeker te weten. Bij warme motor mag er via deze weg geen lucht je motor in komen.
Je gasklep schakelaar kan je openmaken en checken. Motor uit. Meten kan op de pennetjes als je de stekker er af haalt. Ik dacht de buitenste twee.
Als je hem open maakt haal dan alleen het zwarte kapje eraf ( boutjes op de hoeken)!! Anders verdraai je de afstelling!
groeten
joris
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Hoi Joris en anderen,
Kan die titel nog wat aangepast worden….??? Aan één topic heb ik toch niet genoeg….
Blij dat ik eerst bovenstaand verhaal gelezen heb, de prints erbij heb gezocht van het artikel DS21 injectie en nog eens onder de kap heb gekeken. Werkplaatshandboek geeft in elk gaval aan dat je de veerbol eruit moet halen voordat je begint aan het verwijderen van de luchthulpklep.
Wat heb ik dan allemaal gezien? Meer slangen dan me lief is….
Ik weet inmiddels dat ik de slang op het spruitstuk los kan maken, ipv aan de hulpklep zelf. Da’s maar goed ook….. Er komen twee luchtslangen vanaf, en die splitsen zich ook nog eens allebei een keertje…. Eén van die splitsingen gaat naar voren toe, naar een onduidelijk blokje op het motorblok, zal ook wel weer een sensor zijn.
Hoop in de koemnde dagen deze zaken nog eens te bekijken, om uit te vinden of die klep nou stuk is of niet.
Echter, wat betreft afstellen indien de klep wel goed werkt, wat moet de basis zijn? Luchstchroef helemaal open of dicht, en daar de potmeter op aanpassen, of potmeter in het midden, en daar de luchtschroef op afstemmen?
Wat me overigens wel opvalt, is dat na het voorlopige gepiel met afstellen, de uitlaat in elk geval veel minder stinkt dan voorheen. Volgens mij is het mengsel er wat dat betreft niet op achteruit gegaan, en wordt er beter met de benzine omgesprongen.
MVG, Peter
BTW, ik heb grote problemen met het laden van pagina 3 van het topic accu, waar dit hele verhaal vandaan komt. Iets voor de moddergooier?
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Yep vandaar dit topic. er hangt in “accu” eenplaatje dat niet opent.
De luchtschroef- potmeter combi kan je steeds verder dicht doen tot je echt met het ideale mengsel netjes 850 rpm draait!
Eigenlijk heb je daar een goede cometer bij nodig maar met het gevoel kom je een eind!
Als je mengsel ideaal is kan je de uitlaatlucht bijna inademen. Je ziet dan alleen nog waterdamp!
Die twee slangen aan je lucht klep: een is de inlaat en twee gaat naar je spruitstuk. Die moet je hebben.
Die extra klep is een soort uitloop verhoogd stationair systeem als je op de motor remt met je gas los….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Zo, daar was ik weer…....
Blij dat de dame deze winter in de garage kan staan, helaas de apk verlopen…... dit ivm een onbereikbare specialist, maar die zit in verweggistan…. En aangezien er bij de vorige APK het één en ander aan de dame is verspijkerd, leek het me wel handig om de APK eerst nog maar een keer bij dezelfde specialist te laten uitvoeren. Die weet vast nog wel de zwakke plekken van de vorige keer, en de nieuwe zwakke plekken geef ik zelf wel door ops:
Maar goed, na een lange periode van stilstaan, wil ik de dame in het weekend weer tot leven wekken. Echter, de vorige keer had ik niet de indruk dat de accu nog goed op sterkte was. Om verzuipen te voorkomen wil ik daarom de accu ontladen (lampen laten branden), de accu aan de lader zetten, en dan de volle accu weer terug hangen in de dame, en een poging wagen. Kan ik in de tussentijd alle stekkerverbindingen in de stuurkolom ook een corrosie vrij maken, want de blinkertjes werken ook niet meer altijd optimaal.
Echter, is dit een strak plan? Of is er iemand met een beter idee?
Als de dame lekker loopt, zal iok ook een poging wagen om de dame warm te stoken, en eens zien of de hulp luchtklep nou wel of niet defect is, zodat ik weet of die vervangen moet gaan worden…. als ik een goede kan vinden…..
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
niet helemaal ontladen. Wel lekker aan de lading zetten en de accu binnen! +10 of meer graden…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Afijn, vandaag maar eens besloten om met een paar kkk jes bezig te gaan (Kleine Kut Klusjes). Zoals, knipperlichten in orde maken (de schakelaar is prima, maar af entoe viel de verbinding weg). Kapje van de stuurkolom, stekkertjes losmaken… alleen eé‘n van de twee was al los… schoonschuren en uitvijlen, beetje aanknijpen van het vrouwtje en daarne met wat kopervet de boel weer in elkaar geschoven. Perfect, dat ging heel goed…...
Toen de radio eruit en een nieuwe erin. Helaas, door gebrekkige isolatie kortsluiten, en een zekering naar de knoppen. Dubbel helaas, want ik heb geen glazen reserve zekeringen van 16 amp…... Oeps…
Met een andere zekering even gekekn of ales goed aangesloten zat nadat alles geïsoleerd was, en dat leverde geen problemen op. Gelijk maar even een nieuw lampje in het handschoenenkastje gezet, werkt dat ook weer.
Tsja, en dan de accu….. die is goed leeg inmiddels. De ruitenwissers gaan dermate traag, dat ik het ersgte vrees. Dus die gaat er zometeen uit, en dan aan de lader met die handel.
Echter, het losamken van de kilometertellerkabel, om de lampjes in het tellerblok te fiksen, die is niet los te krijgen. Erger nog, er zit een wit kraagje met narigheid omheen….... messing en aluminium, gaat dat wel goed samen? Ik heb nog geen grof geweld gebruikt, omdat er daarvoor ook geen ruimte is….
Maar, tijden de werkzaamheden viel mijn oog een iets vervelenders…. wat ook simpel is op te lossen…. Eén van de draadjes (een groene in mijn geval) aan de dynamo zit met nog maar een paar draadjes vast aan de dynamo….. Dus, als straks de accu eruit is, zal ik daar ook eens naar gaan kijken. Kortom, wederom een sleutelweekend in plaats van de blits maken in de buurt…. Moet ik sowieso mee oppassen, geen APK en tussen twee witte muizen wonend…....... je weet maar niet of die gasten “even voor de grap” je kenteken controleren nietwaar?
Tips mbt aanschaf van zekeringen en losmaken van de tellerkabel zijn welkom.
MVG Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
glazen zekeringen van 15A zijn voldoende voor handen
zelfs mening tankstation (als het dus zondag is) heeft ze wel hangen.
snelheidsmeter kabel: fff de waterpomptang erop (met beleid evt een doek ertussen) en die kkk is ook weer geklaard
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Ga ik volgende week ff op zoek naar zekeringen, 10, 15, 16 en 30 amp.
En ook naar een accu vrees ik…. voor het laden gaf ie nog 12.2 volt aan, na een nachtje laden 13.7…. En volgens de lader was het ding al vol bij het aanzetten van de lader…... de motor van de ruitenwisser dacht daar echter heel anders over…...
Maar goed, het groene kabeltje zit weer stevig vast aan de dynamo. Nog even gekeken naar olielkekkages, maar weinig kunnen vinden gelukkig. Ben ik toe gekomen aan de groete klussen, het opknappen van twee nieuwe gebruikte achterspatbroden. Begonnen met kijken naar de passing. Links redelijk, rechts niet passen te krijgen zonder te stellen. Helaas, de boutjes om de zaak te kunnen verstellen zitten vastgeroest, dus dat wordt een weekje kruipolie spuiten, en hat dan weer proberen.
Dus met een dremeltje de roest langs de randen te lijf. Dat gaat vrij vlot. Moet nu alleen ook ff opzoek naar wat spuitbussen met primer oid, om het blanke mataal na het strakmaken van de bultjes en deukjes weer te beschermen tegen de elementen, anders is al het werk voor niks geweest.
Starten en rijden? Dat hoop ik volgende week te kunnen doen, en dan maar eens kijken naar die verhipte hulpluchtklep…... Wellicht dat het probleem met stationair lopen en brandstofverzuip dan opgelost kan zijn.
En, wie nog een goede DS 23ie tank heeft liggen voor een zacht prijsje, mag een pbeetje sturen…. spaart mij misschien een soldeer klus
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je tellerkabel is meestal deelbaar en dus een beetje te lossen in de buurt van je dynamo. Je kan dan het tellerblok makkelijker losmaken.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Hej super peter,
Bij jou zit de luchttempsensor niet aangesloten toch?
Ik heb dat nu ook bij de SM! (na de inbouw van een 123ignition) .
Met de sensor connected is het mengsel stationair te arm! Ik ga nu proberen om met de sensor aangesloten het mengsel met de knop op de ECU goed te regelen!
i keep you informed.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Hallo Joris en anderen
Inderdaad, de sensor voor op het luchtfilter zit inderdaad nog steeds niet aangesloten, en ik zou inderddaad al experimenterend kunnen uitvinden met welke tussenstand van de ECU de motor in warme toestand nog steeds mooi rond loopt. Inderdaad mede naar aanleiding van jouw verhaal. Ben momenteel bezig met een nieuwe accu, en dan een APK bij een kleine lokale garage, waarvan de garagehouder zelf ook een DS 21 ie heeft, ook met halfautomaat.
Ik zit overigens ook zelf te denken aan electyronische ontsteking, maar eerste debalngrijkste zaken, apk, mechanische gedeelte, tank, achterplaatwerk… en tussendoor veel rijden.
Maar ik ben inderdaad ook zeer benieuwd naar jouw ervaringen.
Je weet, ik heb zelf weinig last gehad van rijden zonder aangesloten sensor, totdat de auto stationair moet draaien….. en bij de vorige beurt kreeg de specialist de dame ook niet goed afgesteld…..
Afijn, met de ECU hoop ik over een week of wat naar hartelust te mogen draaien en prutsen, en naturrlijk uitzoeken of die hulpluchtklep nou stuk is of niet…....
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
SM warm gereden. de potmeter op de compu in het midden gezet: 22 clickjes van links naar rechts dus 11 naar het midden.
Tempsensor aangesloten…...starten… Lopen..
lucht toevoer iets terug. motor hikte. potmeter twee clickjes armer ( tegen de klok in) ....loopt nu prima.
Bij warme motor moet de extra lucht klep wel helemaal dicht zijn en de water temp sensor in goede staat!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Eindelijk vandaag een nieuwe accu gehaald, geplaatst (wat door het rondom iets kleinere formaat wat eenvoudiger ging, dank aan de ontwerper die het handvat in het deksel bedacht heeft), sleuteltje omdraaien en lopen maar
Niet geheel regelmatig mooi rond, nog ff fiedelen met de potmeter.
Echter, heel vreemd, onder de auto is het droog, maar toch is de tank leger dan voorheen…
Helaas voor mij, na een controle zie ik dat er een rand met water rond de kachelradiateur staat….. Kortom, wederom een nieuw klusje..
Iemand nog eentje over? Of moet ik zelf met de brander enw at soldeer aan de slag? Lekkage bij het pijpje dat water aanvoert zo te zien.
Zal de komende periode het vloeistof niveau maar wel in de gaten gaan houden….
Wordt nog vervolgd
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
superpetur schreef:
Echter, heel vreemd, onder de auto is het droog, maar toch is de tank leger dan voorheen…
MVG, Peter
Mijn vrouw is ooit eens vergeten om bij de DS de tankdop terug te plaatsen na het tanken. Daar kwam ik na 2 dagen of zo achter, maar toen lag-ie natuurlijk al niet meer bij het betreffende tankstation. Misschien een heel suf ID, maar heb je dat (je tankdop) al gechecked?
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Die dop zelf zit op zijn plaats, en dit probleem speelt eigenlijk al vanaf het begin. Alleen had ik het toen nog niet echt door. Echter, een tank volgooien, en de auto wegzetten levert aan de achterzijde van de auto wel een benzine lucht oop, en ook achterin de dame zelf. Maar nergens een druppel te zien.
Ga je dan rijden, zou je toch makkelijk heen en weer moeten kunnen vanaf Groningen naar Utrecht, maar dat lukt vermoedelijk niet. De tenk volkome leegrijden is wel het domste wat je met een injectie kunt doen ivm aanzuigen van allerlei rotzooi.
Statioanir is het verbuik veel te hoog, daar ben ik mee bezig. Ik zou echter eens de eerste bougie eruit kunnen halen, en eens zien heo zwart die is. Is dat het geval, zou het kunnen zijn dat er teveel brandstof door de drukregelaar wordt ingelaten. Maar eerst eens kijken of die hulpluchtklep goed werkt, de watertempsensor nog eens doormeten. Zit daat het probleem niet, dan wordt het weer een ander verhaal. En tijd om misschien Joris weer eesn te laten meekijken, en eens zien of we er sleutelend uitkomen. En dan het leifst zonder het halve blok te demonteren, maar goed, wat moet dat moet.
Wel bedankt voor je aandachtspunt, want het kan best zijn dat er in die richting toch een probleem zit.
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
tijdens mijn 1e rit (na restauratie) kwam ik er ook al gauw achter dat het verbruik iets te hoog lag…........
daarom heb ik deze benzinedrukmeter aangeschaft: :photo
deze aangesloten op de benzineslang ipv de koudestartinjecteur (nadat de moter warm was gelopen) en wat bleek 2.7 bar .......vervolgens bij draaiende moter deze afgeregeld op 2 bar…...verbruikt ligt nu +/- 1:10 daar kan ik wel mee leven. dus als je de meter een keer wilt lenen dan hoor ik het wel
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.