Hallo allemaal,
Ben vandaag niet in de stemming . Mijn AX is overleden na een gebroken distributieriem. Er schijnen 4 kleppen beschadigd te zijn. Zegt mij allemaal niets.
Ik woon in Amsterdam en mijn autootje staat in Enschede bij de garage.
Ik heb een sportuitvoering met half lederen bekleding, er zaten net een nieuwe dynamo en accu in. De bandjes kunnen ook nog mee.
De auto rijdt niet meer, dus je moet zelf regelen dat ie uit Enschede wegkomt (of daar zelf wegkomen .
Hoe dan ook, ik hoor graag op korte termijn of je interesse hebt om mijn AX te ontmantelen. Andres gaat ie zo naar de sloop en dat zou zonde zijn.
Femke
06 4579 4500
Zojuist even met Femke gesproken, ze hoorde geen harde mechanische geluiden toen de riem brak, het lijkt mij dan onwaarschijnlijk dat er kleppen kapot zijn. Zeker gezien het feit dat bij een 1.4i de kleppen niet zo dicht bij de zuigers komen.
reparatie is geen optie ? Of is de ax sowieso in wat minder onderhoudsstaat ?
Ik ben al enigzins in conclaaf met ZX-Enschede voor een reddingsactie
Een 108 tanden D-riem om te testen heb ik nog wel liggen.
Niet te remmen he die Sohail
Ik ben benieuwd of deze ook weer gered gaat worden
Xsara Coupe
Tuurlijk wel, heb al vaker een 1.4i waar de riem eraf gelopen was, of 5 tanden ernaast stond, nooit kromme kleppen gezien, dit gebeurt niet snel bij een 1.4i motor.
Bij deze ben je geronseld om gezellig mee te komen helpen, de zoon van ZX-Enschede helpt ook mee.
Zal alleen niet komend weekend worden, dan staat mijn Xantia, de Xantia van Henny en het spuitwerk aan jouw XM-Zooi op de planning.
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 22-03-2005
- 2CV 2cv6
- C3 1.6 e-Hdi
Anders kan ik nog wel wat onderdelen voor mijn nieuwe aanwinst gebruiken
Waar staat de auto op dit moment? Het is volgens mij vrij makkelijk vast te stellen of de motor nog goed draait of niet.
Groeten Flying Duckman
Citroen 2CV6 Zwart (08-1982)
DS 3 So Chic (08-2017)
(en nog een Saab 900i)
Hehe, de aasgieren vliegen al om het AXje
De procedure is, de motor op tijd zetten, D-riem erop, kijken of de boel goed rond gaat, klepspeling meten om kromme kleppen uit te sluiten en ten slotte een compressietest. Als dit allemaal goed gaat, dan zou de auto probleemloos gestart kunnen worden, eigenlijk hetzelfde verhaal als bij de XM-TCT van Henny_XM.
@phemka, de garage zegt dat er 4 kleppen krom zijn, heeft hij de kop eraf gehaald ???
prachtig toch dit forum…
ax stuk, al afgeschreven, maar nee ding zal en moet rijden
hulde en ben benieuwd!
ex: ‘96 Citroen Xantia Turbo CT 2.0 VSX break (DE/FR/NL) - de foto’s - xantiablog - overloper binnen de PSA groep, nu een ‘00 Peu 306 1.8XT 16V break quartz gris
Vandaag samen met Femke, Andris en Jos een poging gewaagd om de AX weer leven in te blazen, helaas, er waren echt 4 kleppen krom. De D-riem was niet kapot, de spanrol had het begeven, een duidelijk geval van wel een D-riem wissel gehad maar niet de spanrol vervangen. Na wat voors en tegen te hebben bekeken, bleek een andere kop erop economisch gezien niet verstandig, aangezien er ook wat andere kleine puntjes waren. De radiator is zeer waarschijnlijk lek, alle slangen zijn poreus en hard, die overleven een kopwissel niet.
Femke heeft toch maar de AX ingeruild bij de garage voor een mooie 106, minder luxe als de AX, maar optisch en technisch prima in orde.
Ik kan me vergissen, maar heeft een GT niet ander type zuigers, een model met een opstaand stukje?
Dat zou kunnen verklaren waarom de kleppen de zuigers hebben geraakt, ik heb wel vaker een kapotte riem bij een TU motor gefixt, maar nooit bij een GT.
Ik heb de topic titel ook maar aangepast.