1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Verdronken Godin: nieuwe wiellagers voor
Hilko Schmitt
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 12-09-2005

Gepost: 14 juni 2008 06:47 PM

Ciao a tutti,

Langzaam maar zeker kom ik er wel….. Alles loopt en werkt, maar ik weet nu heel zaker dat de voorste wiellagers kapot zijn, heel zeker linksvoor (klinkt als een boormachine) en misschien rechtsvoor (klinkt nog goed). Is dit makkelijk te doen? Op straat dus? Heb de boeken al doorgekeken, maar weinig wijzer geworden. Anders moet ik eens een specialist hier in Turijn opzoeken.

Alvast bedankt,

Hilko

PS: Ook de STOP-lamp blijft branden vanwege hydraulisch systeem. Pot is vol en alles werkt goed, maar toch blijft -ie aan. Ook geen lekkage. ??

Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2019

Profiel  
 
Martijn de Ruijter
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004

- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Gepost: 14 juni 2008 06:53 PM
  [ # 1 ]

Weer je zeker dat ie brandt vanwege het hydraulisch systeem? Niet vanwege motoroliedruk? Wellicht zender defect?

Gr Martijn

Profiel  
 
Hilko Schmitt
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 12-09-2005

Gepost: 14 juni 2008 06:59 PM
  [ # 2 ]

Nee, het lampje van de LHM gaat namelijk ook aan. Bij verhoogd toeren tal gaat alles even uit, maar konmt dan weer terug. Verder bij een paar keer flink de rem intrappen gaat alles ook uit, maar komt ook weer terug. Is denk ik of lucht/water in de leidingen, of de pomp heeft het moeilijk/langste tijd gehad.

Anyway, eerst die lagers maar.

Hilko

Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2019

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25611
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 14 juni 2008 11:07 PM
  [ # 3 ]

Je hebt twee trekkes nodig. ZIe de TIPLIJST! Verder simpel te doen. Behalve als je oude tripoide huizen hebt….

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 15 juni 2008 02:30 AM
  [ # 4 ]

Wiellagers vervangen houdt concreet in dat je de complete fusees vervangt, incl. de fuseekogels.

Stuurarm losmaken, aandrijf-as losmaken en verwijderen, en dan de moeten van de fuseekogels losdraaien. Daarna de trekker plaatsen of een jezusklap met de grote moker geven, en hop, daar liggen de boel op de grond. uurtje werk. Cool

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
gjvdh
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 813
Geregistreerd: 12-05-2006

- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Gepost: 15 juni 2008 02:12 PM
  [ # 5 ]

Mooie plaatjes vind je hier , kies Citroën DS->Technical Data->Pivot and hub.

Profiel  
 
Hilko Schmitt
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 12-09-2005

Gepost: 26 juli 2008 08:56 PM
  [ # 6 ]

Ciao all,

Eindelijkeen nieuw fuseeblok gevonden hier in Turijn, en een beetje tijd morgen….

Vraag is of ik echt de aandrijfas eruit moet halen om alleen de fusee te vervangen, of dat ik de fusee kan vervangen zonder de as van de bak los te halen. Zou een boel werk besparen omdat die aandrijfasbouten wat moeilijk te bereiken zijn van buitenaf.

Alvast bedankt,

HIlko

Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2019

Profiel  
 
Pope
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 61
Geregistreerd: 30-03-2006

Gepost: 26 juli 2008 11:21 PM
  [ # 7 ]

Bij mij is het gelukt om zonder de aandrijfas er uit te halen het klusje te klaren. Was wel een behoorlijke klus, met name omdat de schalen rond de fusee kogels zo verschrikkelijk vast zaten dat ze alleen met een moker een een beitel los waren te krijgen. Daar is ook speciaal gereedschap voor, kwam ik later achter.

ID uit 1972. (tot nu toe rijdend) opknap project.

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 27 juli 2008 12:45 AM
  [ # 8 ]

De tripoide-huizen zijn er in twee soorten: open van staal en gesloten van aluminium.
Een open huis is het makkelijkst: de aandrijfas kun je terugtrekken door de fusee als je de klem om het stofrubber losmaakt. Het tripoide-huis blijft dan met de tapeinden en al aan de bak zitten, alleen de drie losse kogels opvangen en op dezelfde plaats terug monteren!
Een gesloten huis moet los van de bak om de meenemer los te kunnen trekken…

knuffel

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2975
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 27 juli 2008 12:46 AM
  [ # 9 ]
Hilko Schmitt schreef:

Ciao all,

Eindelijkeen nieuw fuseeblok gevonden hier in Turijn, en een beetje tijd morgen….

Vraag is of ik echt de aandrijfas eruit moet halen om alleen de fusee te vervangen, of dat ik de fusee kan vervangen zonder de as van de bak los te halen. Zou een boel werk besparen omdat die aandrijfasbouten wat moeilijk te bereiken zijn van buitenaf.

Alvast bedankt,

HIlko

Bak kant assen laten zitten, de as bij de tripoid uitelkaar trekken ( klembandje van de hoes even los maken). Wel zorgen dat je kogels li re niet verwisselt.
Lossen fuseekogels: Als de as er uit ligt een flinke krik tussen de draagarmen zetten, moeren fuseekogels los draaien maar er niet af, krik goed onder spanning zetten en dan met een moker een klap op de zijkant van de draagarm waar de fuseekogel er door gaat. Hiermee schrik je ze los en door de spanning met de krik schieten ze los. Zo heb je geen speciale trekker nodig.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 27 juli 2008 02:58 AM
  [ # 10 ]

Hoi Hilko,

Waarschijnlijk heb je tripodehuizen van het nieuwe type, dan is het vervangen van het fuseeblok een makkie (zoals hier boven beschreven).

Met jouw opleiding moet dat wel gaan lukken! Very Happy

Succes! Cool

Citroen!

Profiel  
 
Hilko Schmitt
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 12-09-2005

Gepost: 27 juli 2008 08:11 PM
  [ # 11 ]

Ciao Dago,

Opleiding of niet, maar die klote stuurkogel moet natuurlijk ook wel los willen....! Alles voor de rest los, as eruit etc., alleen die stuurkogel… Moet dit alles ook nog eens doen bij 35 graden, op de straat, in de zon! Kan soms tegenzitten. Goed nieuws: alle rubbers zijn ook stuk, dus ik moet zowieso wachten op Chyparse, als ze al naar Italie versturen. Intussen dan maar grotere mokers en trekkers en stookgereedschap kopen en dat klote ding eraf rammen! Die stukke rubbers zaten er trouwens slechts een jaar of 2 op, ik heb deze shit al eens moeten voor de APK. Erg korte levensduur dus van Chyparse spul?!? Ik heb ze niet bij montage of demontage stuk gemaakt, da’s zeker.

Groeten,

Hilko

Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2019

Profiel  
 
PHoskam
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003

- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
Gepost: 27 juli 2008 09:02 PM
  [ # 12 ]
Hilko Schmitt schreef:

Ciao Dago,

Opleiding of niet, maar die klote stuurkogel moet natuurlijk ook wel los willen....! Alles voor de rest los, as eruit etc., alleen die stuurkogel… Moet dit alles ook nog eens doen bij 35 graden, op de straat, in de zon! Kan soms tegenzitten. Goed nieuws: alle rubbers zijn ook stuk, dus ik moet zowieso wachten op Chyparse, als ze al naar Italie versturen. Intussen dan maar grotere mokers en trekkers en stookgereedschap kopen en dat klote ding eraf rammen! Die stukke rubbers zaten er trouwens slechts een jaar of 2 op, ik heb deze shit al eens moeten voor de APK. Erg korte levensduur dus van Chyparse spul?!? Ik heb ze niet bij montage of demontage stuk gemaakt, da’s zeker.

Groeten,

Hilko


fijne klusjes bij die temperaturen.

vwb het rubberwerk van chyparse, dit is waardeloos spul, ga eens rond bellen naar wat andere leveranciers, anders ben je over 2 jaar weer aan de beurt.

Ik zou eens informeren bij http://www.ds-sassen.de , daar heb ik voor mijn laatste DS al het rubberwerk besteld en dat is na 5 jaar nog steeds perfect.

succes met de werkzaamheden

Wat is Citroën rijden toch formidabel !

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 28 juli 2008 12:10 AM
  [ # 13 ]

Over het rubber van Chyparse ben ik ook niet erg enthousiast. De club levert zeker beter spul.
Die stuurkogel trek ik altijd los met de trekker waar ik ook de fuseekogels mee los maak.

Nogmaals succes!

Arrivederci!

Citroen!

Profiel  
 
Pope
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 61
Geregistreerd: 30-03-2006

Gepost: 28 juli 2008 01:02 AM
  [ # 14 ]

Tot nu toe bevalt het rubberwerk van chyparse me prima, ik heb de fusee rubbers er al weer 2,5 jaar onder zitten, zonder problemen.

ID uit 1972. (tot nu toe rijdend) opknap project.

Profiel  
 
benjamin
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 322
Geregistreerd: 06-05-2005

Gepost: 28 juli 2008 09:57 PM
  [ # 15 ]

Laat ik over het rubberwerk van Chyparse dit zeggen : ” laten we blij zijn dat ze geen condooms maken ”  Idea

When We Do Good , No One Remembers , When We Do Bad , No One Forgets !!!!!!!!

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook