Ik heb een ZX 1.4i uit 1992 met inmiddels 226.xxx km op de teller. De motor draait op zich netjes en rustig, ware het niet dat als het blok eenmaal op temperatuur is het toch vrij stevig gaat lopen tikken(lijkt op klepspeling). De kleppen heb ik een 2 wkn terug gesteld en heeft weinig baat gehad. Olieverbruik is zo’n liter op de 3500km niet schokkend lijkt me. Wie weet waar het aan zou kunnen liggen?
injector die dood aan het gaan is? had 1.4i (gebruiker ) ook last van. geloof dat het bij tanken van shell Vpower aardig weg was.
komt geloof ik door de zwavelarme benzine van tegenwoordig.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Thank es ongelood 98 daar gaat je motor een stuk lekkerder van lopen, en klepspeling zou zeer goed kunnen, is je benzineverbruik toevallig erg veel ?
De injector kan ik horen tijdens stationair draaien, beetje een plop geluid(lastig uit te leggen). Benzine verbruik is ok 1:13 zitten veel snelweg km(~130) bij. Kleppen zijn 2wkn terug gesteld. Ik zal eens tank 98 ongelood erin gooien en kijken of het minder wordt.
metro2005 schreef:injector die dood aan het gaan is? had 1.4i (gebruiker ) ook last van. geloof dat het bij tanken van shell Vpower aardig weg was.
komt geloof ik door de zwavelarme benzine van tegenwoordig.
Dat doodgaan valt wel mee, volgs de Citroen specialist waar mijn ZX in onderhoud was is het tikken normaal. Met V-power loopt de motor wel rustiger maar gaat de injector niet rustiger tikken, word alleen maar harder na een paar tankjes. Eens in de zoveel tijd injector reiniger in de tank gooien helpt goed, bij de Makro verkopen ze ook iets dat het tikken van de kleppen vermindert, dat werkt nog beter.
Het tikken word veroorzaakt door gebrek aan smering door zwavel, huidige benzine in NL is zwavelarm of bijna zwavelvrij. Tank bij voorkeur bij de witte pompen, daar zit relatief meer zwavel in, het beste is eens in de maand je tank in Belgie vol te gooien, het zal je verbazen hoe stil de motor dan word.
Mocht de injector overlijden, ik heb nog wel een paar reserve liggen
PS: Metro bedoelt met gebruiker 1.4i zeker ZX1.4i
ZX1.4i schreef:metro2005 schreef:injector die dood aan het gaan is? had 1.4i (gebruiker ) ook last van. geloof dat het bij tanken van shell Vpower aardig weg was.
komt geloof ik door de zwavelarme benzine van tegenwoordig.Dat doodgaan valt wel mee, volgs de Citroen specialist waar mijn ZX in onderhoud was is het tikken normaal. Met V-power loopt de motor wel rustiger maar gaat de injector niet rustiger tikken, word alleen maar harder na een paar tankjes. Eens in de zoveel tijd injector reiniger in de tank gooien helpt goed, bij de Makro verkopen ze ook iets dat het tikken van de kleppen vermindert, dat werkt nog beter.
Het tikken word veroorzaakt door gebrek aan smering door zwavel, huidige benzine in NL is zwavelarm of bijna zwavelvrij. Tank bij voorkeur bij de witte pompen, daar zit relatief meer zwavel in, het beste is eens in de maand je tank in Belgie vol te gooien, het zal je verbazen hoe stil de motor dan word.
Mocht de injector overlijden, ik heb nog wel een paar reserve liggen
PS: Metro bedoelt met gebruiker 1.4i zeker ZX1.4i
ja ops:
zag het ook al
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Kan aan mij liggen hoor, ik zie niet het verband tussen warme/koude motor en een tikkende injector. Bovendien kan je een tikkende injector volgens mij niet ín de auto horen, of hij moet erg gaar zijn.
Kan je niet met de motorkap open eens proberen te achterhalen waar het geluid vandaan komt? Komt het uit de motor aan de passagierskant, dan heb je bijvoorbeeld kans dat je waterpomp dat geluid maakt. Komt het vooronder vandaan dan kan het ook je oliepomp zijn (of de ketting die de oliepomp aandrijft). Als het inderdaad uit de injector komt dan is dat ook zo te horen, deze is immers goed te bereiken.
Als je het alleen in het interieur hoort kan het ook nog een releais zijn die in het dashboard zit. Heb ik ook last van gehad.
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 19-01-2005
- C1 Ambiance
- 2CV AZAM6
Ik heb daar met mijn AXje ook last van, hier zit een Tu1 motor in (inprincipe dezelfde dus) Ik heb al wel tig keer kleppen gesteld… goed, te krap, te ruim… niks… ik denk dat het bij mij een versleten nokkenas is, komt gewoon een andere kop op als er ooit een koppakking vervangen moet worden.
theiz schreef:Bovendien kan je een tikkende injector volgens mij niet ín de auto horen, of hij moet erg gaar zijn.
Kan je niet met de motorkap open eens proberen te achterhalen waar het geluid vandaan komt?
Bij de 1.4i en 1.1i kun je de injector in het monopoint huis horen tikken bij stationair draaien van de motor, ook als je in de auto zit en goed luistert. De citroen specialist heeft mij een keer hierop gewezen en ik ben toen goed gaan luisteren en heb het inderdaad kunnen terugbrengen tot de injector. De enkele injector zit ook nog eens in een rond injectorhuis van plastic met een platte plastic buis welke op het luchtfilter aangesloten zit. Dit zal het geluid wel versterken van die ene injector, anders is het dus bij de multi-point motoren, waar de injector dieper zit en direct in het inlaatspruitstuk zit, dat hoor je bijna niet.
Dit is echt niets om je zorgen over te maken, ik heb dik 35.000km gereden in een jaar tijd met mijn ZX1.4i Reflex. Tank maar eens een keer in Belgie, dan zul je merken dat het tikken minder is, de zwavel in de benzine daar smeert de injecor.
Het getik komt duidelijk van de motor af en het tikken versneld bij hogere toerentallen. Het klinkt precies als teveel klepspeling, maar dit is al uitgesloten. Het getik op zich boeit me niet, aangezien ik er wel vertrouwen heb dat de motor blijft lopen. De auto wil ik over 1,5mnd verkopen en als ik die tik kan wegkrijgen is dat natuurlijk mooi meegenomen bij de verkoop.
Het lijkt duidelijk uit de motor te komen, maar schijn bedriegt, het is echt de injector.
Wil je dat ding wat minder luidruchtig maken, gooi dan dat spul wat je bij de Makro kunt kopen erin, niet de injector reiniger maar dat spul tegen het tikken van de kleppen. Om het helemaal goed te doen kun je de tank volgooien met de zwavelhoudende benzine in Belgie
ZX1.4i schreef:Het lijkt duidelijk uit de motor te komen, maar schijn bedriegt, het is echt de injector.
Wil je dat ding wat minder luidruchtig maken, gooi dan dat spul wat je bij de Makro kunt kopen erin, niet de injector reiniger maar dat spul tegen het tikken van de kleppen. Om het helemaal goed te doen kun je de tank volgooien met de zwavelhoudende benzine in Belgie
Kun je dat ook nog ergens anders halen dan bij de Makro? Geloof niet dat die hier in de buurt zit namelijk. (naam zou misschien handig zijn, kan ik zelf zoeken)
Mijn multipoint tikt namelijk ook. Hij heeft vandaag een grote beurt gehad (ter waarde van een complete AX) en ik had nog speciaal gevraagd of ze de kleppen zouden stellen. Maar hij tikt nog steeds en het staat ook niet op de bon
Morgen maar ff bellen… was al best duur maar wil geen half werk.
Ik zal volgende week eens langs de Makro fietsen om te kijken hoe dat spul heet. Zal op zijn vroegst Dinsdag worden, maandag is de Makro maar tot 18:00 open.
ZX1.4i schreef:Ik zal volgende week eens langs de Makro fietsen om te kijken hoe dat spul heet. Zal op zijn vroegst Dinsdag worden, maandag is de Makro maar tot 18:00 open.
Alvast bedankt!
Sorry een beetje laat ops: , helemaal vergeten in de drukte gisteren.
Dit spul is het, kost bij de Makro iets van €5,50, de injector-reiniger (Benzine of Diesel) van hetzelfde merk kost net zoveel.
Dit spul werk veel beter dan die rommel van Wynns.