Wat is het Max. Treingewicht voor de Picasso 18I van 2001.
Dit in verband met de belading van de Caravan.
Het staat op de papieren niet vermeld.
ik gok:
GEWICHTEN
1220 kg massa leeg
1795 kg max. toelaatbare massa
575 kg max. laadvermogen
1300 kg max. aanhangermassa geremd
655 kg max. aanhangermassa ongeremd
80 kg max. kogeldruk
80 kg max. dakbelasting
maar de maximaal aanhangermassa staat uiteraard ook op je kentekenbewijs (pag2) anders weet de kit het ook niet bij controle
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Je maximale treingewicht is dus 3095 KG.
1795 van auto + belading
+ 1300 achter de trekhaak (uitgaande van een geremde aanhanger)
janneman schreef:Je maximale treingewicht is dus 3095 KG.
1795 van auto + belading
+ 1300 achter de trekhaak (uitgaande van een geremde aanhanger)
eigenlijk niet, het “treingewicht” mag maar 3015kg zijn:
1795-80kg kogeldruk +1300kg”= 3015kg.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Dat is een hele goede eviltwin!
Heb daar eigenlijk nooit aan gedacht, maar rekenen ze dat ook echt mee?
Je kan ook namelijk met iets minder kogeldruk rijden, door de aanhanger (of caravan) iets anders te beladen.
Toch een interessant puntje om rekening mee te houden! ben eigenlijk wel benieuwd hoe dit wettelijk geregeld is.
janneman schreef:Dat is een hele goede eviltwin!
Heb daar eigenlijk nooit aan gedacht, maar rekenen ze dat ook echt mee?
Je kan ook namelijk met iets minder kogeldruk rijden, door de aanhanger (of caravan) iets anders te beladen.
ja precies, als je met 0kg kogeldruk rijdt kom je wel aan het treingewicht van 3095kg.
Maar volgens mij gooien veel mensen zoveel mogelijk spul voorin hun aanhanger, omdat ze denken dat dat veiliger is oid.
Toch een interessant puntje om rekening mee te houden! ben eigenlijk wel benieuwd hoe dit wettelijk geregeld is.
volgens mij horen ze de aanhanger los te wegen (zowel disselgewicht als aslast)
of ze dan ook nog naar je auto gaan kijken is maar de vraag, dat doen ze bij auto’s zonder aanhanger -die niet zichtbaar overbeladen zijn- ook niet.
Maar het is voor het weggedrag van de hele auto-aanhanger combi wel van het grootste belang dat de gewichtsverdeling klopt. En dat de achterveren niet tot op hun aanslag zitten.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Dus als ik uitga van 3015 kg zit ik altijd aan de goede kant van de schaal.
Ik dank U voor het verhelderend verhaal.