Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
In mijn luchtinlaatslang kom ik steeds olie tegen die hinderlijk bij de luchtfilteraansluiting op de remankerplaten druppelt!
Ook in mijn linlaatspruitstuk (23ie) zit olie zo komt waarschijnlijk de olie in de luchtinlaatslang?
Bij oliefilter wissel is na (warm) uitlekken zo’n 3 liter olie geloosd, het peil stond waarschijnlijk laag, maar daarna iets te enthousiast toch de 5 liter can met nieuwe olie in gegoten. Hierdoor stond het peil dus te hoog. Dit is ondertussen alweer 2 maanden geleden (~2000km) waarbij de olie weer op peil is. Door de in de inlaatspruitstuk geloosde overtollige olie?
Waarlangs komt deze olie het inlaatspruitstuk binnen? Kan ik nu niet goed zien, alles is vet… En slangen loshalen om te zien wat er gebeurt is ook geen optie; gaat de motor ‘raar’ door lopen.
Hoe kan ik dit verhelpen?
Zitten mijn slangen wel goed? aansluitingen wel, maar misschien liggen/lopen ze wel niet goed voor de doorstroming?
In het ‘rare’ t-stukje ‘bovenop’ zit een soort terugslagventieltje die constant rammeld bij lopende motor. Hoort dat zo?
De carterontluchtings-slangen (onderin en inklepdeksel) heb ik al doorgeblazen en geen weerstand gevoeld.
Wie weet raad?
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Even je vuldop eraf halen als de motor draait, dan kijken of-ie daaruit walmt (uitlaatgas). Als dat zo is, zijn je zuigerveren een beetje moe en wordt je olie via onderdruk uit je blok geblazen. Het is toch een 23. Verder kan je je oliepeil op niveau brengen en dan aftappen om te kijken hoeveel liter er nu werkelijk in zit. Onder in je carter kan nl. een laagje drab zitten. Het residu van niet tijdig ververste motorolie in een blok dat op benzine loopt/heeft gelopen. Dat moet je er toch maar uit zien te krijgen, om verschillende redenen:
-Het maakt de bodem dikker, waardoor de olie minder gekoeld wordt. (Die ribbetjes onder je carterpan zijn koelribben)
-Het neemt de plaats in van de olie. Alle olie die boven de max-streep zit van de peilstok wordt er uit geblazen. Die streepjes zitten er niet voor niks.
In deze combinatie rijd je dus altijd met te weinig olie, die ook nog eens te warm wordt. Moet je niet willen in een 23.
Succes,
Rob
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
robie schreef:Verder kan je je oliepeil op niveau brengen en dan aftappen om te kijken hoeveel liter er nu werkelijk in zit.
Heel goed idee
Kwam ik pas achter toen ik mijn motor in de soep had gereden, reed rond met 2 en een halve liter ipv 4 en een halve
De oliepeilstok was te lang geworden door het opschuiven van het aanslagrubbertje op deze stok
Netjes peilen en toch veel te heet geworden: twee zuigerveren gebroken en een cylinderwand beschadigd…en misschien nog meer, want heb hele blok vervangen ops:, staat nu nog in een hoekje te getuigen…
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Goede tips en adviezen, heren!
De motor is overigens een 21 met een oliekoeler (hoort bij een semi-automaat!? en ik heb dus een 5-bak…)
Maar door welke slang komt de olie dan naar boven in het inlaat spruitstuk?
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!