Hallo iedereen,
Nu bijna een jaar ben ik in het bezit van een rode GTi 8v uit ‘87. Een ware droomauto ben ik achter gekomen. Tenminste als ie het doet.
Ik kan wel rustig zeggen dat de auto een bewogen geschiedenis heeft. Vrij kort na aankoop een lekke koppakking, gerepareerd, maar vrijwel meteen weer hetzelfde probleem.
Toen de motor gewisseld voor hetzelfde type, maar dan één uit ‘89 (dus het laatste bouwjaar van de eerste versie GTi’s). Na 14.000 kilometer was ik echt in de veronderstelling dat deze auto en ik nog een
hele lange toekomst voor ons hadden. Ik had al mooie velgjes gekocht en sinds kort ook side skirts van cituning, moest ik nog spuiten en plaatsen, maar je begrijpt: Ik had grootse plannen met de auto. Het heeft niet zo mogen zijn. Vorige week constateerde ik een lekke koppakking, ik zal jullie en mezelf de details besparen, maar neem van mij aan: het is een lekke koppakking.
Ik heb de rare gewoonte om wanneer ik over de BX begin te schrijven nogal lang van stof te zijn. Toch probeer ik dit verhaal niet te lang te maken zodat zoveel mogelijk mensen dit lezen en ik zoveel mogelijk
verschillende visies krijg die ik dan weer mee kan nemen in mijn beslissing. Geef maar niet de tip om de motor te (laten) repareren onder de noemer: dan weet je wat je hebt, want ik durf er echt geen geld meer in te steken. Het risico is me te groot dat er dan weer een ander probleem boven komt drijven. Ik kan misschien een stallingsplaats regelen maar de vraag is waarom. Als ik een tijdje spaar kan ik later
alsnog de reparatie laten uitvoeren of een ander blok plaatsen. Een idee wat in mijn gedachte speelt is dan bijvoorbeeld om een 16v motor te gaan zoeken, bij wijze van projectje. Een andere optie is natuurlijk verkopen en een andere BX kopen. Ik vrees alleen dat ik er geen r**t voor terug krijg en ik heb er veel tijd en geld in gestoken, dus dat zou ik zo zonde vinden.
Maar ja goed, een andere liefhebber (zelfde ‘87 BX in het wit, misschien gaat er voor sommige van jullie dan een lampje branden) vertelde me al, afgezien van de kleur (rouge furio metallic, noem je dat volgens mij) en het elektrisch open dak is deze auto natuurlijk ook weer niet zo bijzonder en in principe vervangbaar.
Een goedkopere versie van de BX kopen is een optie maar vind ik eigenlijk saai. Het gaat me niet alleen om het vermogen, des te meer om de opties, die voor mij een auto speciaal maken.
Ik vind het een gigantisch moeilijk vraagstuk. Ik realiseer me dat ik verplicht ben snel een keus te maken.
Ik ben echt heel benieuwd wat jullie in mijn situatie zouden doen.
In ieder geval bedank voor het meedenken en beslist tot ziens een keer op een meeting, want voor dit geld is er gewoon geen betere auto dus de BX liefde zit er volgens mij nu ingeroest.
Bovendien heb ik in de afgelopen maanden gemerkt dat er een heel interessante BX-scene in Nederland is en dat spreekt me als autoliefhebber enorm aan.
Een vriendelijke BX groet,
Bas
BX GTi 8v ‘87
Ik heb al een erg lange mail gestuurd, maar ff kort
Ik denk dat ‘t verstandig is om ‘m te laten repareren. Aan een bx met lekke koppakking heb jij niks (je kunt er niet in rijden), maar heeft eigenlijk niemand iets. Raak je dus aan de straatstenen niet kwijt…
Mijn advies: in elk geval laten repareren. Misschien dat je dan zelf er weer in wil gaan rijden, maar als je echt het vertrouwen kwijt bent kun je ‘m in elk geval nog verkopen.
Met kapotte motor verkopen heeft denk ik geen zin, de enige die ‘m dan wil hebben is de sloop. Je kunt natuurlijk onderdelen eraf gaan schroeven en die los verkopen, maar daar word je ook niet echt rijk van.
In elk geval leef ik met je mee! Jammer dat je zaterdag niet kan, anders mocht je in mijn GTi naar Groningen rijden voor de najaarsrit
Harm,
Hè, das dan extra jammer dat ik niet kan, Groningen is een flink stuk, maar in een BX GTi een genot. Ik heb de verhuizing beloofd dat kan ik echt niet afzeggen. Dalijk moet ik naast een andere auto ook nog andere vrienden gaan zoeken . Ik las net je mail en was in eerste instantie eigenlijk helemaal enthousiast over het plan van repareren en dan verkopen om zo toch nog wat geld eraan over te houden. Toen realiseerde ik me een aantal zaken. Ik zit nog met het stotteren en de debietregelaar die een happerende stuurbekrachtiging veroorzaakt. Dan moet ik dat ook nog laten maken, want ik denk niet dat iemand daar tijdens een proefrit erg blij mee zal zijn. Dat zou de prijs flink drukken, misschien zelfs wel richting de prijs die ik ga betalen voor de reparatie.
zucht, het wordt hoe langer hoe gecompliceerder…
BX GTi 8v ‘87
ik heb altijd de ervaring dat er aan tweedehands auto’s altijd wel wat mankeert,overigens bij veel nieuwe auto’s ook.ik heb ook vaak barrels gekocht in de hoop ze op te gaan knappen en er nog vele jaren mee te gaan rijden,maar meestal na een hoop geld erin gestoken te hebben toch maar weer voor te weinig geld weer van de hand te doen.je moet nu een keuze gaan maken of je het het geld allemaal wel waard vind.waarschijnlijk als je er nog wat geld instopt en alles repareerd kan je er nog een poos mee rijden.als je alles hebt vernieuwd is de kans klein dat er nog wat kapot gaat,alleen waar leg je de grens.als je nu je auto verkoopt en wat anders terugkoopt krijg je waarschijnlijk alle ellende nog een keer.succes in ieder geval.
beter langharig als kortzichtig
realiseerde ik me een aantal zaken. Ik zit nog met het stotteren en de debietregelaar die een happerende stuurbekrachtiging veroorzaakt
Mwah… ik denk dat je er altijd nog meer voor vangt als de motor maar goed loopt. Wat je kwijt bent aan de reparatie haal je er wel uit denk ik, en dan kun je ‘m in elk geval verkopen. Een BX met kapotte motor is niet zo heel gewild…
ff nog aanvullen:
Bas kan voor ongeveer 250 euro de koppakking laten fixen (sponsoring).
Ik ben ervan overtuigd dat er met het blok zelf niks mis is. Een vorige eigenaar kan ‘m al ooit te heet hebben gehad, waardoor de koppakking verzwakt is. Na jouw 14.000 km kan ie dan inderdaad echt kapot gaan.
Als je ‘t nu goed laat repareren, dus inclusief het vlakken van de kop, is de kans dat ‘t nog eens gebeurt erg klein.
Harm schreef:Mwah… ik denk dat je er altijd nog meer voor vangt als de motor maar goed loopt. Wat je kwijt bent aan de reparatie haal je er wel uit denk ik, en dan kun je ‘m in elk geval verkopen. Een BX met kapotte motor is niet zo heel gewild…
Van ‘t geld dat je voor je GTI in onderdelen vangt kan je hooguit een paar keer mee naar de supermarkt gaan. Ik zou gaan voor reparatie, als je deze weg doet heb je kans dat je nieuwe wagen na een maand ook om reparaties gaat vragen. Heeft er anders nog iemand een GTI-blok in de aanbieding?
Harm,
Eigenlijk heb je wel gelijk. Het kan natuurlijk zijn dat de vorige eigenaar lekker getrapt heeft waardoor de koppakking nu lek is. 14.000 is tamelijk veel voor die korte tijd dat ie erin zit, en dat heeft ie prima gedaan. Verder loopt ie inderdaad goed. temperatuur van zowel olie als koelvloeistof doen altijd precies wat ze moeten doen (deden). voldoende vermogen. toerental klopt. Alleen dat stotteren, maar dat is te verhelpen. Wel vertel ik erbij dat de motor tamelijk veel olie verbruikt. Ik was bezig op te meten hoeveel, maar aangezien er nu koelvloeistof bij zit kan ik het niet met zekerheid zeggen. klepseals??? Ik zit er steeds meer aan te denken deze engine nog een kans te geven. Als ie me dan in de steek laat haal ik hem eruit en sodemieter het ding van de hoogste toren die ik kan vinden.
BX GTi 8v ‘87
en sodemieter het ding van de hoogste toren die ik kan vinden
Dan heb je mazzel, in Tilburg staat een van de hogere torens van het land…
Dat olieverbruik kan inderdaad heel goed komen door de klepseals. Maar het kan ook best zijn dat er al langer olie heeft gelekt door de koppakking heen en dat ‘t gewoon verbrand is.
Aan de andere kant: als ze het ding gaan repareren hebben ze de kop er al af, de klepseals zijn dan in elk geval makkelijk te vervangen….
(over bodemloze putten gesproken)
Nou succes met het maken van een keus, ik ken de dilemma’s.
Honda Prelude 2.2 DOHC 16V AT
Peugeot 406 Coupe 3.0 24V Pack
BX 14e
http://www.bxsportief.eu
Voor alle bx rijders en liefhebbers.
kijken mag altijd.
ff wat foto’s dan maar, dan weten we over welke GTi we ‘t hebben:
de rode dus
Totaal aantal Berichten: 771
Geregistreerd: 26-01-2005
- BX 1600 tzi automaat
Als ik jouw was zou ik hem laten maken hij ziet er nog heel stak uit voor zijn leeftijd.
veel succes met de keuze
Citroen Bx 1.6 TZI Automaat 1991 117.000km
Citroen Jumpy 2020 6700km
Citoen C5 exclusieve 2006 172.000
Peugeot 205 generation 1997 101.000km
Peugeot 205 xad bestel 295.000
Koppakking laten vervangen, zeker als dit maar 250 euro kost, is nog altijd een betere oplossing dan een andere BX kopen.
Als de cilinderkop erafligt, de kop laten vlakken en de klepsteelrubebrs laten vervangen.
Voor het haperen van de stuurbekrachtiging. Hoe oud is de LHM? Oftewel, LHM verversen of eerst spoelvloeistof en later verse LHM in het hydraulisch systeem. Als het dan nog niet over is kan het of aan de pomp of aan het verdeelblok liggen, maar ook dit is relatief simpel op te lossen.
Harm schreef:en sodemieter het ding van de hoogste toren die ik kan vinden
Dan heb je mazzel, in Tilburg staat een van de hogere torens van het land…
Dat olieverbruik kan inderdaad heel goed komen door de klepseals. Maar het kan ook best zijn dat er al langer olie heeft gelekt door de koppakking heen en dat ‘t gewoon verbrand is.
Aan de andere kant: als ze het ding gaan repareren hebben ze de kop er al af, de klepseals zijn dan in elk geval makkelijk te vervangen….
(over bodemloze putten gesproken)
Inderdaad, je kan het een bodemloze put noemen. Aan de andere kant…
Hier in Tilburg zit een heel klein eenmanszaakje, een echte liefhebber (heeft zelf een zeer mooie xm v6). Ik heb 2 keer iets bij hem laten doen, en dat is goed en goedkoop gebeurd. De koppakking kan ik bij hem laten repareren voor 350 euro. Dat is dan inclusief kleppen stellen en kop vlakken. Ook dat vind ik gewoon een prima prijs. Ik zou dan eens kunnen gaan praten wat het extra gaat kosten om meteen alles te fixen, ik bedoel dus de debietregelaar en het stotterprobleem en bijvoorbeeld ook de klepseals. Veel geld is het sowieso (voor mij wel in ieder geval: ik zit nog op school en heb dus niet echt een fantastisch inkomen). Maar goed zo kunnen we wel bezig blijven. Ik ga er eens een paar nachten goed over slapen en mijn beslissing laat ik weten zodra ik hem genomen heb.
BX GTi 8v ‘87
Harm,
bedankt voor de foto’s. Binnenkort ook maar eens zo’n mooie digitale camera aanschaffen. Oh nee, dat gaat niet, al het geld gaat naar de auto, haha, .
Even over de foto’s. Hier lijkt de auto wel heel mooi, zeker zo in de sneeuw. Als je kritisch gaat kijken zie je wel een krasje her en der. Zeker de motorkap zit werkelijkwaar onder de steenslag, maar goed dat is wel de laatste zorg die ik momenteel heb.
Ik kaart meteen iets anders aan wat belangrijk is voor mijn beslissing. Deze foto’s zijn gemaakt tijdens de minimeeting zoals Harm en ik die gehouden hebben. Harm constateerde toen al dat de auto aan de achterkant heel makkelijk in te drukken is. lees: te makkelijk. Wat ik de laatste tijd heb is dat als ik de auto stil zet na een ritje de achterkant veel te hoog staat. echt veel te hoog. In rijstand bijna net zo hoog als wanneer ik hem in de hoogste stand zet. Hoogteregelaars?? of ook een aftreksel van de defecte debietregelaar/verdeelblok?? Je ziet wel: ik ben niet echt een ontzettend technische bx kenner, ik ben slechts bezig het te worden.
BX GTi 8v ‘87
Je kunt inderdaad eens beginnen met LHM verversen en filters schoonmaken enzo. Heb je dat al eens ooit gedaan eigenlijk? of heb je enig idee wanneer dat voor het laatst gebeurd is?
besselse schreef:Ik kaart meteen iets anders aan wat belangrijk is voor mijn beslissing. Deze foto’s zijn gemaakt tijdens de minimeeting zoals Harm en ik die gehouden hebben. Harm constateerde toen al dat de auto aan de achterkant heel makkelijk in te drukken is. lees: te makkelijk. Wat ik de laatste tijd heb is dat als ik de auto stil zet na een ritje de achterkant veel te hoog staat. echt veel te hoog. In rijstand bijna net zo hoog als wanneer ik hem in de hoogste stand zet. Hoogteregelaars?? of ook een aftreksel van de defecte debietregelaar/verdeelblok?? Je ziet wel: ik ben niet echt een ontzettend technische bx kenner, ik ben slechts bezig het te worden.
Ik schat dat de LHM al veels te lang in het hydraulisch systeem zit en dan krijg je die symptomen die jij beschrijft. Hoogteregelaar raakt verstopt waardoor de wagenhoogte niet meer goed geregeld kan worden. Verdeelblok raakt verstop waardoor de stuurbekrachtiging uitvalt.
Oplossing is om nu de LHM te vervangen voor spoelvloeistof en de filters te reiningen. Na max 5000 km weer LHM in het systeem en de remmen goed spoelen.
Daarna preventief iedere 60.000 km of iedere 2 jaar (wat het eerste komt) de LHM vervangen. Dit voorkomt bovenstaande symptomen.