Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Ik vermoed dat het lagertje in de krukas zit , niet in het vliegwiel .
Dan heb je een inwendige lagertrekker nodig .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Is al opgelost! Ik wilde verdergaan en niet wachten op reacties, beetje ongeduldig vandaag….
Heb het vliegwiel (Walter, daar zit een lagertje in het midden in, die bedoelde ik. Thanx anyway!) verwijderd, op de werkbank met een dop uit doppenset in de juiste maat een paar tikken erop met de hamer en lager was los. Op dezelfde manier voorzichtig nieuw lager erin getikt (dop in juiste maat, met verlengstukje zodat je altijd gelijke druk uitoefend en niet scheef gaat) en vliegviel goed schoongemaakt met wasbenzine en staalborstel. Weer als nieuw!!
Het oude lager was optisch nog goed toen ie erin zat, echter bij demontage viel ie half uit elkaar en zag ik allemaal droge en roestige kogeltjes. Geen overbodige luxe dus!
Vliegwiel zit er weer op, morgenavond weer verder!
Groeten!
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Mijn DS ervaring is van 20 jaar geleden , bij een SM zit dat lagertje IN de krukas .
Daarom schref ik DENK ik .....
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Goed werk. Ik weet nu wat voor een klus het is.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
jajaja, is echt flinke klus. Wel leuk (en smerig) werk!
Wil vanavond nieuwe koppelingsplaatplaat en drukgroep monteren, heb al een ‘gereedschapje’ gemaakt om de plaat te centreren. Heb ook een nieuwe keering voor het ontstekingshuis gekocht, maar weet even niet meer zo goed hoe ik die moet vervangen. Iemand tips?
Die keerring vervangen is een lastig klusje. Je moet het asje er voor uitpersen. ik dacht langs de onderkant. Wel goed de positie van het tandwiel merken, anders zou het kunnen dat je ontsteking lastig te stellen is. weet ik uit ervaring.
Ik heb ook wel eens gehoord dat mensen een randje uit hun verdelerhuis (laten) frezen zodat er een O-ring omheen past. Ik heb destijds ook mijn probleem gepost op het forum dus wellicht dat er iets over terug te vinden is met de zoekfunctie.
Succes!
dankje voor de info. Ik heb gezocht maar heb een ander blok dan jij, een DY2. Ontstekingshuis is daarop anders. Ik heb op citromobile op aanraden van de club (techn. cie) ook dat onstekingskeerringetje gekocht (formaat: rijksdaalder). Toen werd mij verteld dat ik mijn ontstekingshuis moest verwijderen, dan de ring kon vervangen. Is dat de ring waar je tegenaan kijkt, schuin boven het vliegwiel (= normaal afgedekt met kapje met drie boutjes).
Die kant van het blok (zeg onder de accu, naast het vliegwiel) is ook veel zwarter en vetter dan de andere kant. Kan zijn door olielek daar bij ontstekingshuis, was vette boel. ligt dat aan deze keering?
Ik twijfel een beetje, heb ook een maand stilgelegen, ben de uitleg even kwijt…
Totaal aantal Berichten: 25611
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Die keerring vervang je zowiezo. Er zit ook een ringetje IN de as van je verdeler huis houder. Die krijg je er minder makkelijk uit. Als er geen olie omhoog komt langs je verdeler huis kan je de unit zo plaatsen.
Als dat wel het geval is moet je ff verder klussen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Die keerring vervang je zowiezo. Er zit ook een ringetje IN de as van je verdeler huis houder. Die krijg je er minder makkelijk uit. Als er geen olie omhoog komt langs je verdeler huis kan je de unit zo plaatsen.
Als dat wel het geval is moet je ff verder klussen.
Even ter controle of ik je goed begrijp: die (grote) nokkenaskeerring zie je zo zitten aan de buitenkant, kwestie van loswurmen en nieuwe monteren. Ontstekingsunit los om te zien of het daar droog is, zo ja, niets meer aan doen, zo nee, de boel verder los om het kleine ringetje te vervangen. nokkenaslager zit in het kapje met de drie boutjes aan de buitenkant, toch?
Klopt dit alles?
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Als je de bak aan de motor schuift goed opletten dat de koppelingsgaffel niet uit de borghaakjes valt, als eerste controleren of de drukgroep vrijkomt door het plaatsen van de koppelingskabel, dus.
Totaal aantal Berichten: 25611
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
M'thijs schreef:bogaard77 schreef:Die keerring vervang je zowiezo. Er zit ook een ringetje IN de as van je verdeler huis houder. Die krijg je er minder makkelijk uit. Als er geen olie omhoog komt langs je verdeler huis kan je de unit zo plaatsen.
Als dat wel het geval is moet je ff verder klussen.Even ter controle of ik je goed begrijp: die (grote) nokkenaskeerring zie je zo zitten aan de buitenkant, kwestie van loswurmen en nieuwe monteren. Ontstekingsunit los om te zien of het daar droog is, zo ja, niets meer aan doen, zo nee, de boel verder los om het kleine ringetje te vervangen. nokkenaslager zit in het kapje met de drie boutjes aan de buitenkant, toch?
Klopt dit alles?
Ja.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
thanx!
Ben een dagje aan het ‘thuiswerken’... en lekker bezig! heb de ontstekingsunit eraf gehaald, nokkenaskeerring was helemaal hard geworden, vervangen geen overbodige luxe: alles was vet en zwart en nat van de olie. Goed dus dat ik een nieuwe had, DS club bedankt voor de tip!
Heb de verdeler losgehad, eronder was het droog, iets vettig maar ok. Dign weer erop, unit met verse pakkingskit weer gemonteerd, want de papieren pakking was bagger. Toen nieuwe koppelingsplaat en drukgroep gemonteerd. Voila!
Ben inmiddels bezig met de remmen, alles ligt los, bak op workmate. de handremmen zijn eraf, de remklauwen ook en nu ligt 1 schijf los. Schiet lekker op dus, zo meteen verder alles loshalen, ontvetten en weer monteren! Dan kan vanavond de bak weer terug geplaatst worden, samen met de buurman.
wordt vervolgt…
Totaal aantal Berichten: 25611
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Wel ff de schijven uitmeten en de klauwen uitlijnen!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>