Totaal aantal Berichten: 242
Geregistreerd: 17-05-2006
- C4 (2004-heden) 2.0 hdi 16v Exclusive H6 berline, 2009
De vraag is al vele malen gesteld, maar de antwoorden verschillen nogal….: bij welke km.-stand moet de distributieriem van een 1.9 D worden vervangen ? Op de plastic kap rondom de distributie staat 240.000. Nu ga (ging) ik er van uit dat-ie toen is vervangen. Op dit moment is de km.-stand 257.000 (gekocht bij 252.000). Dat zou betekenen dat ik nog wel even verder kan; volgens mij is de termijn 120.000 km.
Maar volgens de garage (Renard) zou-ie bij 180.000 km. zijn vervangen. Dat duidt op 60.000 km. als termijn en dan zou-ie bij 240.000 weer vervangen moeten worden. Dan zou hetgeen op de kap staat geschreven dus duiden op de km.stand waarop die weer vervangen zou moeten worden i.p.v. vervangen is (volgt u mij nog ).
Is te controleren in welke staat een d-riem is ? Het is me wel opgevallen dat bij een koude start de motor stationair een beetje piept; dat gaat na een minuutje over. Duidt dat ergens op ?
Ex: 3x ZX D, 1x Xsara TD, 1x Xantia V6
Ook in bezit: Volvo 240 sedan, Daf 55
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
de interval is 120000 km, dus als er op de kap 240000 staat, dan zou dit een aanduiding moeten zijn dat ie toen vervangen is. Heb je er geen boekjes bij waar een en ander in terug te vinden is?
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Dat is inderdaad de standaard manier van werken. De kilometerstand onder de motorkap is de stand die de auto had bij de wissel.
graddus schreef:de interval is 120000 km, dus als er op de kap 240000 staat, dan zou dit een aanduiding moeten zijn dat ie toen vervangen is. Heb je er geen boekjes bij waar een en ander in terug te vinden is?
De 1.9D in de ZX is een XUD.
Mij staat bij dat die het geen 120.000 km uithouden…
zelfde blok als in de 405
de maat er voor is idd 120.000 km echter je zou niet de eerste zijn waarbij de riem breekt.
het beste, om geen risico te lopen kun je een interval aanhouden van om de 80.000 km.
daarbij komt de kosten voor het (preventief) vervangen van de riem weegt in de verste verte niet op tegen de kosten van een revisie
xsara Hdi VTS uit 2000 175.000km
PUG 205
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Daar ben ik het wel mee eens, maar als er onder de motorkap een aantekening 240000 km is gemaakt, dan is het 180000 km verhaal natuurlijk niet echt geloofwaardig. Wat ook niet geheel onbelangrijk is, is de tijd dat de riem al in de auto zit…
Ik begrijp dat je de aanname doet dat het gedaan is bij 240.000 km..? Persoonlijk zie ik geen enkele reden die je aanname staaft.
Ik wil niet vervelend doen , maar dat kan een erg DURE aanname worden… Voor hetzelfde geld zit je al DIK in de reserve tijd.
Mijn uitgangspunt is altijd geweest, indien niet aantoonbaar dan vervangen. Liever een keer te veel dan een keer te weinig.
Wat je ook even kunt doen is de beschermkap van de riem losmaken en kijken hoe eea eruit ziet. Fris en fruitig of oud en grijs..
Ik ga geheel mee met Gompy, bij twijvel en niet aantoonbaar, altijd vervangen een text onder de motorkap zegt niets, dat kan iedereen erop schrijven. Komt nog bij dat je niet weet of de spanrollen ook vervangen zijn, want dat is het meest rottige bij een diesel, dus die worden nog wel eens “vergeten”. De riemen zelf zijn sterk verbeterd, die breken niet zo snel meer, het zijn voornamelijk de spanrollen die kapot lopen.
Je weet ook niet of de km-stand terug gedraaid is, tenzij je een NAP heb?
Afhankelijk van het bouwjaar van de ZX, haal je bij een 1.9D niet effe snel de D-riem kap los, afgezien daarvan kun je nog weinig zien. Mijn D-riem zag er na 100K nog z.g.a.n. uit, alle text erop was goed te lezen, de spanrollen waren echter op en de waterpomp was aan het lekken.
Totaal aantal Berichten: 242
Geregistreerd: 17-05-2006
- C4 (2004-heden) 2.0 hdi 16v Exclusive H6 berline, 2009
Ik heb inmiddels antwoord van de garage: de riem is bij 240.000 vervangen. Ik kan er dus voorlopig even tegenaan !
Ex: 3x ZX D, 1x Xsara TD, 1x Xantia V6
Ook in bezit: Volvo 240 sedan, Daf 55
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Mooi!
Ik weet wel dat vervangingstermijn gewijzigd is na een paar jaar. Eerst lag die op 80.000 km, daarna 100.000 km volgens mij. Nu ligt die op 120.000 km voor veel modellen. Maar altijd afhankelijk de zwaarte van gebruik, althans dat staat in de boekjes vermeld.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
nooooooiitt na 120.000 de kans dat ie het niet red is groot
bel anders EH autoservice in zierikzee er eens over die onderhoudt alleen maar peugeots praktisch (dus ook 1.9d) en kan er je veel over vertellen
xsara Hdi VTS uit 2000 175.000km
PUG 205