Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Kokende kvs? Heb je zo’n 1e demper gekocht met een pijp daarin? Ik vond dit al een redelijk fanatiek idee. Als je bij mijn GS ziet hoe weinig verwarming je nodig hebt om het zaakje goed te laten functioneren (bij -20), dan is die demper gewoon overdreven.
Met olie zou ik niet aan de slag gaan. Het duurt erg lang voor dat op temperatuur is. Daarnaast vind ik het geen prettige gedachte…
Je zou natuurlijk nu ook een stift in kunnen bouwen. Het heeft zijn goede werking en veiligheid inmiddels ruimschoots bewezen.
Hoe dan ook, een 2pk op LPG hoort prachtig te kunnen lopen als het zaakje goed afgesteld is. Mooier dan op benzine, en het vermogensverschil hoeft in de praktijk geen ernstige zaak te zijn dat je echt moet overschakelen op benzine.
Succes met de puntjes op de i!
Een 2cv is toch luchtgekoelt ops: Of word de koelvloeistof luchtgekoelt?
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Bij een LPG installatie moet de verdemper warm gehouden worden om te voorkomen dat het ding gaat bevriezen. Bij luchtgekoelde motoren kan men hiervoor een kvs-systeem toevoegen en verwarmen d.m.v. uitlaat-warmte. Maar als dit te fanatiek plaatsvindt zal het dus gaan koken.
En te heet water is ook niet goed voor je gasverbruik.
Het Reich-pompje wat ik had is al kapot. Na informatie begrijp ik dat het pompje helemaal niet tegen heet water kan. Ik wil nu een andere pomp kopen maar weet iemand van welke auto/motor ik een externe waterpomp kan halen.
M’n verdamper bevriest nu maar het is wel grappig dat als ik tot 70 rijd het net goed gaat.
Martijn
niets moet, alles moet kunnen
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Bosh maakt goede pompen, je kunt ze vinden in o.a. Mercedes, maar ik geloof dat VW er ook gebruik van heeft gemaakt. Nieuw kosten ze ong. €100,-, op de sloop met garantie pak ‘mbeet €50,-.
Als je wilt, kan ik morgen een foto regelen en misschien een onderdeelnummer.
@Patje
Bedankt, heb al even rondgesnuffeld en kwam uit bij een Renault/Peugeot/Citroën-sloperij die een externe pomp heeft. Wilde door de telefoon niet zeggen van welke auto die komt maar gaat 40eus kosten. Ik ga ‘m morgen ophalen. Deze pomp gaat trouwens ook kapot (waarschijnlijk) weet ik want die heeft een vriend van mij al een paar keer versleten.
Via iemand die LPG inbouwt in VW’s (Kevers en T2) weet ik dat ie het helemaal beu is al die pompen die kapot gaan. Die stuurt nu ook z’n leiding door de demper.
Ik heb nu de Reich-pomp er tussenuit gehaald (is toch kapot en zorgt misschien voor extra weerstand) en merk dat het zonder pomp niet erg slecht gaat maar echt warm worden doet de verdamper nu niet meer, wel de slang net vóór de verdamper. De slang van de demper naar de verdamper (die omhoog gaat) heb ik omwikkeld met grijze isolatieslang en de slang van verdamper naar demper (die omlaag gaat) niet geïsoleerd.
Mijn idee is dat heet water naar boven stroomt en koud water naar beneden wil dus vandaar wel isoleren naar verdamper en niet isoleren vanaf verdamper. nu maar kijken of de natuur in zo’n klein watercircuit z’n werk kan doen. Als dat lukt hoef ik helemaal geen pomp meer misschien.
Ik ben er trouwens nu van overtuigd dat je beter niet te heet water kunt gebruiken. Benzine mag ook niet te warm zijn.
@ princejoao
Mijn Aca rijdt trouwens 1 : 13 op korte stukjes en bijna 1 :14 op lange einden op de snelweg maar ik ben een passieve rijder en ze is perfect afgesteld..
Heb trouwens wel de koelopeningen onderin de koeltunnel naar de schijfremmen afgesloten zodat alle koellucht ten goede komt aan de motorkoeling. Een vriend van mij heeft ook een AK400 op LPG en die heeft ook vaak kokend water. Hij gebruikt dan ook alle 2 de pijpen terzijde van de 1e pot en ik gebruik er maar één. Volgens mij warm zat. Ik heb trouwens voor de zekerheid wel een warmtewisselaar al om de 2e pijp gelegd dus voor noodgeval kan k zo aansluiten.
Ben nog benieuwd naar een pompnummer als je te pakken kan krijgen. Een goede pomp is toch niet weg denk ik.
Martijn
niets moet, alles moet kunnen
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Vanavond ben ik in de loods, ik zal een foto van het zaakje nemen.
Verder ben ik van mening dat je echt erg weinig warmte nodig hebt. Enkel zorgen dat het zaakje niet bevriest (+ een beetje), dat is voldoende.
Met een pomploos systeem is reeds geëxperimenteerd door een aantal lieden, deze heren plaatsen nu Bosch-pompen. Maar goed, wellicht doen hun iets fout wat jij wel goed gaat doen! Je weet maar nooit immers.
Aha, ik wist niet dat met pomploos systeem al was geexperimenteerd. Staat dat ook op dit forum ?
Ben geheel met je eens dat je weinig warmte nodig hebt.
Ik heb trouwens vanmiddag het Reich-pompje open gebroken en het blijkt dat (waarschijnlijk door het hete water ?) er een lek was ontstaan zodat het hele motortje van binnen kletsnat was. Vreemd trouwens dat de zekering nog heel is, maar goed…..ik weet te weinig van electriciteit.
Heb gevonden dat de Renault 19, 16 klepper ook een extra extern opvoerpompje heeft. Is geloof ik van het merk Hella.
Martijn
niets moet, alles moet kunnen
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
hoiwessy schreef:Aha, ik wist niet dat met pomploos systeem al was geexperimenteerd. Staat dat ook op dit forum ?
Ben geheel met je eens dat je weinig warmte nodig hebt.
Ik heb trouwens vanmiddag het Reich-pompje open gebroken en het blijkt dat (waarschijnlijk door het hete water ?) er een lek was ontstaan zodat het hele motortje van binnen kletsnat was. Vreemd trouwens dat de zekering nog heel is, maar goed…..ik weet te weinig van electriciteit.
Heb gevonden dat de Renault 19, 16 klepper ook een extra extern opvoerpompje heeft. Is geloof ik van het merk Hella.
Martijn
Ook op een Volvo 440/460 en een VW transporter zitten van die pompjes! Maakt het zoeken weer wat makkelijker…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
hoiwessy schreef:Aha, ik wist niet dat met pomploos systeem al was geexperimenteerd. Staat dat ook op dit forum ?
Nee, helaas… Misschien kun je er iets over terugvinden in de Eendmail-yahoo-group.
Bij een Renault-sloperij wilden ze 40 eus hebben voor een extern pompje maar heb nu een Volvo sloperij gevonden. Die wisten te vertellen dat ze op luchtgekoelde Kevers en T2 bussen worden gebruikt om water te verpompen voor ....jaja LPG.
Deze zitten op de Volvo 440/460 en dienen als extra koeling voor wanneer de motor wordt uitgezet. Dit pompje zorgt er dan voor dat nog eventjes enkel met name de kop wordt gekoeld.
Grote vraag is dus inderdaad of dit pompje continu kan draaien en ik begrijp nu wel waarom dat waarschijnlijk op den duur kapot gaat.
Ze worden verkocht voor 15 eus per stuk dus ga er 2 halen maar ga wel eerst experimenteren met pomploos.
Martijn
niets moet, alles moet kunnen
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Fu**.... Vergeten… ik zou een foto maken. Maar… ik ben veel meer vergeten, dus ga ik vandaag nog een keer naar de loods.