Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Grappig. Is wel leuk voor een TRDT2 CX. Eventjes +150pk is wel leuk, dan kan je met een paar extra mods zo richting de 300pk. Het is alleen zo snel op dat NOS.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Het is niet de bedoeling, dat je dat altijd hebt open staan. Maar als je fles lekt, dan is-t-ie zeker zo leeg. ops:
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Nee ‘t is de bedoeling dat ie open gaat bij WOT, maar ook dan, is ie zo leeg… dat vind ik ook het bezwaar ervan.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Zo, alweer 10 dagen en nul stappen verder. In de tussentijd dus nog even niets gedaan, en dit weekend ben ik er ook niet, dus dat gaat weer even een weekje wachten.
Ik ben nog even naar de Lustrum meet geweest, dat was wel leuk. Op de heenweg op een leeg stukje groningse snelweg de 210 aangetikt, maar toen was er alweer een obstakel. Nog ruim voldoende oempf over, maar geen weg meer.
Op de meet hebben we natuurlijk de toerrit gedaan, Met Lucas, Gomp, Serge en ik in de CX, en toen moest er natuurlijk even een acceleratieproef gedaan worden met deze 450-550kg aan belading (inclusief de draagarmen, en alle andere meuk die in de achterbak lag) en daar kwam toch een bevredigende 9 sec van 0-100 uit. Dat vind ik toch niet slecht voor zo’n ~1950kg. Dat klopt ongeveer precies in de vergelijking met een C6 v6en met alleen de chauffeur er in, die is volgens fabriek 8,9 sec voor de diesel en 9,4 sec voor de benzine. De diesel heeft een iets gunstiger koppelverloop, maar wordt wat afgeremd door de automaat denk ik (ik vind die automaat iig zo traag als een dooie olifant). De schatting van 200-210pk op het moment klopt dus vermoedelijk aardig, en op basis daarvan zal de topsnelheid ook wel zo rond de 230-235 liggen, dat zou moeten lukken want dat ligt bij 5250rpm in zijn vijf op het moment. Toch maar eens uitproberen.
Ik heb inmiddels het primary trigger probleem theoretisch opgelost. De bevestiging op de nokkenas heeft 24 spiebanen, dus 15 graden per baan. Dus ik wil een wieltje maken, en die moet ik even uittekenen met zeg 24-1 tanden, dan kan Rene hem wellcht even laseren voor me. Hij mag 3mm dik zijn, en dat moet volgens de heren op de VEMS IRC kanaal wel voldoende zijn iig met een VR sensor, dan zou het met een HALL ook wel moeten lukken.
Eerstvolgende stap is dus dat wieltje. zonder primary trigger kunnen we niet echt verder. Door in ieder geval nokkenas synchronisatie wordt sequentiele injectie en COP ontsteking mogelijk, maar dat is een later stadium. Eerst rijden op de VEMS. Uiteindelijk wil ik ook gewoon een vliegwiel synchronisatie omdat dat preciezer is.
Maar goed, het gaat heeel langzaam vooruit.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
sans-pareil schreef:
Maar goed, het gaat heeel langzaam vooruit.
Gooi al die rommel er dan uit. Dat scheelt ook in de snelheid.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Dat was wel onvriendelijk geweest tegen Lucas, Serge en Gomp, vind je niet?
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
als reactie op je TW opmerkingen
We hebben hier nu een CX 2400 GTi met gasinjectie (lpg) via MegaSquirt rijden.
Daar moest natuurlijk voor de MS ook een triggerwheel op, en omdat we voor een DS 21ie ook zo’n wieltje nodig hadden is er een stapeltje 72-2 tw’s gemaakt.
Passen op de poelies van zowel de DS als de CX, nokkenas dus.
Komt neer op 36-1 op de krukas, werkt prima.
Sensoren blijkt toch wel steeds een vraag te blijven van wat nu het beste werkt.
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Cool! Ik heb een 2400 GTi met gasinjectie met OMVL computer. Wat is er precies anders bij jullie systeem (blijkbaar ook gestuurde ontsteking) en wat zijn de voordelen?
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Dat klinkt wel interessant. Dat houd ik even in het achterhoofd, maar omdat ik natuurlijk op den duur waarschijnlijk toch de sequentiele weg op ga zou ik nou juist eigenlijk 72-1 willen… hmmm…
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 27934
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
sans-pareil schreef:Op de meet hebben we natuurlijk de toerrit gedaan, Met Lucas, Gomp, Serge en ik in de CX, en toen moest er natuurlijk even een acceleratieproef gedaan worden met deze 450-550kg aan belading (inclusief de draagarmen, en alle andere meuk die in de achterbak lag) en daar kwam toch een bevredigende 9 sec van 0-100 uit. Dat vind ik toch niet slecht voor zo’n ~1950kg. Dat klopt ongeveer precies in de vergelijking met een C6 v6en met alleen de chauffeur er in, die is volgens fabriek 8,9 sec voor de diesel en 9,4 sec voor de benzine. De diesel heeft een iets gunstiger koppelverloop, maar wordt wat afgeremd door de automaat denk ik (ik vind die automaat iig zo traag als een dooie olifant). De schatting van 200-210pk op het moment klopt dus vermoedelijk aardig, en op basis daarvan zal de topsnelheid ook wel zo rond de 230-235 liggen, dat zou moeten lukken want dat ligt bij 5250rpm in zijn vijf op het moment. Toch maar eens uitproberen.
Ik denk dat je vermogen dan iets lager zal liggen?
Zoals je zegt, de C6 heeft een automaat waardoor die tijd verliest.
Zover ik nu heb kunnen voelen heeft de Turbo vrij lange versnellingen. Ik heb het nog niet kunnen uit testen, maar miscshien zit 100 in de 2de versnelling er net in? Dat zou een keer schakelen schelen, wat dan erg belangrijk is in een sprint
Zeker de C6 HDi zal bij 100km/h in 3 zitten, oftewel keer extra schakelen kost tijd
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
De CX haalt de 100 totaal niet in z’n twee. Je moet naar z’n drie. Net zo veel schakelen dus. De C6 2.7 HDI doet 8.9 sec van 0-100 met 1846kg + bestuurder meestal iemand van 80kg ofzo voor de fabrieksopgave. 1846 + 50 = 1896kg in 8.9 sec met een zesbak automaat, 208pk@4krpm en .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken), nuttig bereik 2.1krpm.
De CX Gti T heeft max koppel @3250rpm, en max vermogen @5krpm. Nuttig bereik 1750rpm, en minder koppel dus, in mijn meest rooskleurige schattingen niet meer dan 364nm.
De CX is ~1440kg toen ik woog bij Wendela, zonder mensen, met halve tank en vakantie bepakking (geen tenten, want kamperen is evil). Nu was ie ook ongeveer half vol, maar dan met Lucas, Ik, Gomp en Serge aan boord samen toch wel goed voor 435kg. Verder heb ik allerlei zware meuk in de achterbak liggen, zoals draagarmen en andere onzin. Dus zo’n 1875kg, zeg 1895kg ofzo. Dat in 9 sec, en het kon nog ietsje harder, want we slipte iets bij wegrijden. En dat is zomaar even uit het losse handje tegenover de beste fabrieksopgave voor de C6…
Het betere koppel en groter nuttig bereik van de C6 compenseren het langzamere schakelen van de automaat (als zo’n moderne automaat al langzamer schakelt). Dus, ik zou zeggen evenveel of meer vermogen, of die automaatbak moet dramatisch inefficient zijn, terwijl het wel een moderne is met lockup.
Het lijkt me dus dat het vermogen zeker gelijk is aan de C6 zo als ie nu is, en dat een moderne automaatbak eerder aan de efficiente dan de inefficiente kant zit t.o.v. handmatig schakelen. Dat is een gok natuurlijk, maar als je kijkt naar de benzine C6… die haalt maar 9.4 sec ook al is ie 50kg lichter, en die heeft zelfs .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken).... 290nm@3750rpm, dus nog meer nuttig bereik, alleen hoger in de toeren, en daarmee haalt ie al de 9 sec niet.
Maar goed, wellicht leest Eviltwin mee, die heeft er vast een berekening voor.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 27934
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Met automaten verlies je altijd teveel vermogen naar mijn idee..
Missschien op de hele moderne tiptronic zooi na, volgens mijn zijn er wel productie modellen waar zo’n automaat sneller is als een standaard handbak. Goed die dingen zijn vaak ook erg duur. En dan moet je maar hopen dat je er geen problemen mee krijgt want dan wordt het nog veel duurder.
Ik vind voorlopig schakelen toch veel leuker
Ik had wel verwacht dat die netaan 100 zou redden in 2, de Xsara red de 90 dan zit ik nog niet op de begrenzer volgens mij.
Denk dat ik bij de CX nog niet boven de 80 ben geweest, maar die gaat het dus ook niet veel beter doen als 90
Misschien komt er idd wel een mooie berekening, eens kijken of we het begrijpen
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
De CX motor is niet zo hoogtoerig, je kan maar tot 5250 toeren gaan voordat de fut er een beetje uit is… dan is het max van de injectoren ook wel zo’n beetje bereikt.
In de xant heb je een zooi meer toeren. XM V6-12’s halen wel de 100 in z’n 2, daarom hebben ze een hele goeie 0-100 tijd.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 27934
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
sans-pareil schreef:De CX motor is niet zo hoogtoerig, je kan maar tot 5250 toeren gaan voordat de fut er een beetje uit is… dan is het max van de injectoren ook wel zo’n beetje bereikt.
In de xant heb je een zooi meer toeren. XM V6-12’s halen wel de 100 in z’n 2, daarom hebben ze een hele goeie 0-100 tijd.
Ik denk dat je bij de CX het meer van het koppel van de Turbo moet hebben
Een XM V6.12 is langzamer als een 20 TCT als je beide handbakken met elkaar vergelijkt. In elk geval op papier dan.
Bij een XM moet je gewoon voor een V6.24 gaan denk ik