Sorry, was even aan het dineren, vandaar de late reactie,
De LHM is al eens ververst sind ik de auto heb. Daarbij is ook het reservoir goed met wasbenzine schoongemaakt. In totaal heb ik ongeveer 17.000 gereden met de 2 motoren (in ongeveer 10 maanden) dus dat zou het niet moeten zijn. De filters zijn toen geloof ik wel ongemoeid gelaten dus misschien is dat het probleem. Maar om dit even te koppelen aan het vraagstuk. Dit hydraulische gedoe is toch wel simpel op te lossen door de hoogteregelaars schoon te maken, inclusief filters, misschien inderdaad spoelen en weer verse LHM erin en eventueel de debietregelaar vervangen? Anders moet ik dat er ook nog bovenop tellen. Ik hou er toch nog steeds rekening mee dat als ik de reparatie doorzet er iets anders komt waardoor het alsnog misgaat. Om een voorbeeld te geven. Ik heb de motor van een citrospecialist uit Heerlen. Leek me een betrouwbare man, hij heeft me denk ik ook niet opgelicht met de motor, hoe anders 14.000 rijden? De motor kwam uit een GTi die van hem zelf was (één van de zelfs), de remleidingen waren lek, of kapot wat je wilt, waardoor hij besloten had deze BX te gaan slopen en de motor op te slaan. Toen ik mijn oproepje plaatste op marktplaats besloot hij om de motor te verkopen omdat hij de ruimte nodig had. Stel je krijgt dat weer, problemen met de remleidingen, het zou zomaar kunnen toch?
BX GTi 8v ‘87
Jij zoekt vooral een BX 1.9 met veel optie’s…...(st.bekr….4 electr ramen enz…)...waarom dan niet voor een paar honder euro een 1.9 TZI op de kop tikken en die evt wat verfraaien ?
Of een 1.6i CHIC ?
Ik heb er eentje gehad, vorig jaar….is een fijne BX met heel veel optie’s (zoals de fijne GTI stoelen)...st. bekr. enz….en ook vaak nog een electr. schuifkanteldak.
Als namelijk al 2x de koppakking eruit gevlogen is….vraag ik me af of dat niet een derde keer zou kunnen gebeuren.
WAT….de reden daarvan is, is mij ook niet duidelijk….maar ik vermoed dat er ergens iets niet goed zit bij deze motor.
@bram:
Bij de vorige motor is 2x de koppakking lek gegaan, de 2e keer vooral omdat na de eerste keer de kop niet gevlakt is…
Deze 3e keer is bij de 2e motor.
Harm schreef:@bram:
Deze 3e keer is bij de 2e motor.
Inderdaad, zo zit het. sjongejonge wat een ontzettend probleem geval ben ik zeg !!!!!
BX GTi 8v ‘87
vreemd al die stukken koppakingen. Opzich taaien blokken die 1900.
Maar wat eerder al zag staan, dat olie verbuik hebben ze bijna allemaal. Mijn bx gti die ik net verkocht heb had het niet, maar das voor het eerst en ik heb er meerdere gehad, en die lusten wel wat.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Mijn ervaring met koppakkingen ....
Eenmaal je er een doorblaast is de kans groot dat het nog gebeurt…
De herstellig gaat als volg , het uiteenhalen van de motor , reinigen van de mayonnaise in de blok , het vlakken van de cilinderkop en een nieuwe pakking plaatsen , en klaar is ie ...
De vragen ??? Hoelang heeft die motor gedraait met weter in de olie ? , waarom is die pakking stuk gegaan ? hoe bekwaam en met hoeveel zorg is de herstelling gedaan ? Hoeveel materiaal heeft men van de kop gehaald om m weer recht te krijgen en welke dikte van pakking is er dan tussen gestoken ?
Dit zijn stuk voor stuk dingen die je je moet afvragen .
Ik lees ook dat t je eerste koppakking niet is die je stuk rijd…. hoe krijg je het voor mekaar ?
Een bx heeft een goeie motor , vooral de 8 kleppers zijn zeer sterk , buiten een beetje olieverbruik (wat ligt aan het hard worden van de klepzittingen) krijg je ze haast niet stuk , geloof me ik heb al stevig de beest uitgehangen met oude , roestige BXen ...
Tip , Als het koud is , laat je motor eerst de kans op bedrijfstemperatuur te komen voor je er top prestaties gaat uithalen ...
Tip , Als het koud is buiten laat zet je chauffage al aan en op warm vanaf je de motor start , en wacht dus niet met alle kleppen dicht tot de motor heet is en dan hop de hele handel open ... op die manier jaag je opeens een aantal liters zeer koud water door een hete motor , de manier om een motor te vermoorden !
Tip , Als je m laat herstellen , ga bij een goeie garagehouder die garantie geeft ...
Greetzzz B.
De vragen ??? Hoelang heeft die motor gedraait met weter in de olie ? , waarom is die pakking stuk gegaan ? hoe bekwaam en met hoeveel zorg is de herstelling gedaan ? Hoeveel materiaal heeft men van de kop gehaald om m weer recht te krijgen en welke dikte van pakking is er dan tussen gestoken ?
Dit zijn stuk voor stuk dingen die je je moet afvragen .
nogmaals:
Van de motor die nu de lekke koppakking heeft, is nog niet eerder de koppakking vervangen.
dat hoor je mij ook niet beweren ... of wel soms ? , ik post alleen mij ervaringen om mss zo te proberen iemand een beetje te helpen ...
Hoe , waarom is die koppakking stuk gegaan ? , hoelang heb je nog gereden met de wagen alvorens je merkte dat de koppakking stuk was ? , hoe is de koppakking stukgeslagen ?? zit er water in je olie ?
Ik ieder geval , veel succes ermee ..
Ik heb nog wel een mooie GTi in de aanbieding hoor, ter vervanging.
Kijk maar bij vraag en aanbod als je geinteresseerd bent.
Alleen een Citroën rijdt als een Citroën
Benny schreef:
De vragen ??? Hoelang heeft die motor gedraait met weter in de olie ? , waarom is die pakking stuk gegaan ? hoe bekwaam en met hoeveel zorg is de herstelling gedaan ? Hoeveel materiaal heeft men van de kop gehaald om m weer recht te krijgen en welke dikte van pakking is er dan tussen gestoken ?
Dit zijn stuk voor stuk dingen die je je moet afvragen .Ik lees ook dat t je eerste koppakking niet is die je stuk rijd…. hoe krijg je het voor mekaar ?
Een bx heeft een goeie motor , vooral de 8 kleppers zijn zeer sterk , buiten een beetje olieverbruik (wat ligt aan het hard worden van de klepzittingen) krijg je ze haast niet stuk , geloof me ik heb al stevig de beest uitgehangen met oude , roestige BXen ...
Tip , Als het koud is , laat je motor eerst de kans op bedrijfstemperatuur te komen voor je er top prestaties gaat uithalen ...
Tip , Als het koud is buiten laat zet je chauffage al aan en op warm vanaf je de motor start , en wacht dus niet met alle kleppen dicht tot de motor heet is en dan hop de hele handel open ... op die manier jaag je opeens een aantal liters zeer koud water door een hete motor , de manier om een motor te vermoorden !
Tip , Als je m laat herstellen , ga bij een goeie garagehouder die garantie geeft ...
Greetzzz B.
Zoals Harm (niet voor de eerste keer overigens) al aangeeft is dit de tweede motor waarbij ik een lekke koppakking krijg, 1e motor 2X, nu de tweede motor ook. Ik begrijp dat het overkomt als dat ik structureel mijn motor laat presteren met koude motor. Nogmaals ik begrijp het wel, maar ik wil nu een en ander voor eens en voor altijd duidelijk maken. De eerste reparatie is niet goed uitgevoert (kop niet gevlakt) dus de oorzaak daarvan is duidelijk. Ik rij de auto altijd heel goed warm en kom voor die tijd nooit boven de 3.000 rpm uit. Sowieso niet heel vaak ook niet bij warme motor. Natuurlijk maak ik wel eens een mooie stoplichtsprint (BIJ WARME MOTOR) maar zoals jij en andere al aangaven zijn de 1900 gevallen sterke motoren, dus dat moet ie toch makkelijk aankunnen af en toe. Vooral natuurlijk wanneer ik bij het stoplicht naast een 318 sta, inclusief 18”, m3-plaatje en een schakelketting met petje achterstevoren achter het stuur. Dat zijn de mooiste, maar zelfs dan heb ik het bij 5.000 rpm wel gehad. In de gebruiksaanwijzing staat nooit boven de 5.800 rpm komen, dus dan heb ik als je het zo bekijkt nog een marge van 800 omwentellingen per minuut.
Wanneer ik zelf wist dat ik deze problemen krijg doordat ik als een idioot rij met de auto en dus de motor aan het vermoorden ben, zou ik jullie op dit forum niet lastig vallen met gejank over een lekke koppakking.
Maar….. Ik heb de motor uitgebouwd gekocht, en bij tweedehands motoren loop je natuurlijk altijd een risico, je weet tenslotte nooit wat de vorige eigenaar heeft uitgespookt. Dan kun je zeggen: ook niet slim om zomaar een motor te kopen. Dan zeg ik: klopt misschien wel, maar hij was spotgoedkoop, komt van een betrouwbaar adres en heeft het alsnog 14.000 kilometer uitgehouden. En de lekke koppakking is het eerste probleem wat ik heb, de staat van de rest van de motor weet ik niet, maar hij heeft het al die 14.000 kilometer fantastisch gedaan…...
BX GTi 8v ‘87
zjefke schreef:Ik heb nog wel een mooie GTi in de aanbieding hoor, ter vervanging.
Kijk maar bij vraag en aanbod als je geinteresseerd bent.
Ja, ik zag hem al staan. Lijkt me een leuke auto, vooral de cituning body kit is heel leuk.
Wel buiten mijn budget.
Wat bedoel je precies met ‘heeft onderhoud nodig’? Gewoon een fatsoenlijke beurt, of echt het “grote” werk als ADAL’s of distributieriem?
BX GTi 8v ‘87
Even namens bas
Hij wil een GTi in de buurt van amsterdam gaan bekijken, eentje die in maart ‘94 op kenteken is gezet. Prachtig exemplaar.
Is er iemand die uit de buurt van Waverveen (?) komt en die ‘m even kan helpen bij het bekijken?
Ik wil graag mee, (bas, roep maar, ik ga wel mee ) maar ik ben niet alwetend
Harm schreef:Even namens bas
Hij wil een GTi in de buurt van amsterdam gaan bekijken, eentje die in maart ‘94 op kenteken is gezet. Prachtig exemplaar.
Is er iemand die uit de buurt van Waverveen (?) komt en die ‘m even kan helpen bij het bekijken?
Ik wil graag mee, (bas, roep maar, ik ga wel mee ) maar ik ben niet alwetend
Yes, Harm ben ik weer. Was ff aan het eten.
Ik wilde je net gaan mailen, want ik heb 5 minuten geleden de verkoper gebeld. De auto is vanmiddag verkocht. Voor 900 euro terwijl de vraagprijs 750 was. De verkoper vertelde me dat er iemand was komen kijken en meteen 900 euro bood. Dat zal een sterke onderhandelaar geweest zijn . Maar ja, dit was ook wel een hele mooie optie, ik had kunnen weten dat deze auto in no time weg zou zijn. Zag er mooi uit, boordcomputer, bumperlippie…...
Wel de linker ADAL aan vervanging toe, en een lelijk dak, maar ja, als dat het is…
Jammer voor mij, leuk voor de verkoper.
Ik ben dadelijk weg en meld mij straks weer op het forum.
Ik probeer het maar weer positief in te zien: Een auto zoeken is een leuke bezigheid.
Hoe de wereld ook ronddraaid: Ik rij in de zomer in een (goede) BX GTi, zo moeilijk moet dat toch niet zijn?
Trouwens de vraag van Harm blijft wel staan: Wanneer er zich weer een leuke optie voordoet zou ik heel veel hebben aan iemand die er echt verstand van heeft. Oke, don’t shoot me, dat hebben we allemaal wel een beetje (of veel). Maar ik bedoel iemand die echt een beetje kijk heeft op mogelijk (bijna) onzichtbare schades, motorische zaken etc etc. Gewoon iemand die al heel veel BX-en aan zijn ogen voorbij heeft zien komen. Benzinegeld e.d. wordt uiteraard gewoon geregeld, ben ik altijd nog goedkoper uit dan een ANWB of DEKRA keuring (tenminste dat denk ik, want ik heb geen idee wat zoiets kost).
wordt vervolgd…....
BX GTi 8v ‘87
Oh ja,
Harm, jij mag natuurlijk altijd mee voor de gezelligheid, komen we in een BX GTi aanzetten, das cool. Dan durft een eventuele verkoper minder snel lulpraatjes op te hangen, omdat ie dan zelf ook wel begrijpt dat er een stelletje BX idioten voor zijn deur staan.
BX GTi 8v ‘87