Hallo,
Ik heb een Citroen Saxo 1.6 VTR uit 1996 met 30000 km op de teller. Vorig jaar gekocht en nog nooit naar laten kijken (beurten o.i.d.).
Gisteren kwam mijn temperatuurmeter bij tot het max. uiteindelijk bleek de koelvloeistof helemaal op te zijn. Is dit normaal of moet ik me zorgen gaan maken om een lek of iets anders?
Ik weet niet zeker of de distributieriem al een keer vervangen is (ik neem aan van wel, maar weet het niet zeker). Is het bij de Saxo mogelijk om de riem te controleren zonder heel de motor uit elkaar te halen, bijvoorbeeld door ergens een klepje ofzo open te maken? ik heb gehoord dat bij sommige wagens dit zo gecontroleerd kan worden. er zitten geen stickers of datums van wanneer hij vervangen is.
Soms als ik gas geef, bij rijden en ook bij stilstaan, borrelt het achter het dashboardkastje. Ik las ergens anders op het forum dat dit kan komen door het niet ontlucht zijn van het koelsysteem?
Ook heb ik heel soms bij het inparkeren of langzaam uitrijden, dat als ik het stuur draai er een krakend geluid te horen is? Ik hoop niet dat dit iets ernstigs is.
Wie kan mij antwoorden op mijn vragen geven?
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Re: Distributieriem vervangen + koelvloeistof + borrelen +kr
willemsch schreef:Gisteren kwam mijn temperatuurmeter bij tot het max. uiteindelijk bleek de koelvloeistof helemaal op te zijn. Is dit normaal of moet ik me zorgen gaan maken om een lek of iets anders?
Natuurlijk!!! En als je te lang doorgereden hebt, heb je ook kans dat je koppakking nu verrot is….
En ik verwacht niet dat je D-riem al eens vervangen is als de wagen nu op 30.000km staat. Een sticker met de vervangingsdatum of km.stand zul je dan ook nog niet aantreffen.
Visuele controle hoeft overigens niets te zeggen. Haarscheurtjes zie je niet met het blote oog, en als je het wel kunt zien, ben je te laat.
Ik weet niet hoe handig je bent, maar ik zou de wagen maar eens aan een goede check onderwerpen! Een jaar zonder onderhoud of enige controle is ook niet echt aan te bevelen.
aai, dat klinkt niet erg hoopvol…
Ik heb niet lang doorgereden, toen ik het opmerkte heb ik nog een minuut of 5 , voorzichtig, doorgereden. Daarna de vloeistof bijgevuld, meter staat nu weer normaal. Maar hopen dat er niks aan de hand is.
Ik ben heel handig, alleen niet met auto’s
Ik wilde hem deze of volgende week toch al brengen voor een grote beurt, maar ik denk ik vraag eerst even de belangrijkste signalen die ik zelf merk/hoor, en wat er aan gedaan moet worden… dan ben ik iig iets meer op de hoogte…
wat kost over het algemeen een distributieriem vervangen bij een Saxo ?
als je koelvloeistof begint te borrelen (oftewel koken) is je thermostaat en/of waterpomp stuk
Heb dit gehad in mijn seat, met zelfde probleem. Ja zou kunnen kijken of je verwarming het nog goed doet binnen de auto. Koelvloeistof mag niet gaan koken (zoals verteld door de anwb monteur) thermostaat en/of waterpomp checken is niet verkeerd, te lang doorrijden ZONDER koelvloeistof kan resulteren in een potje soep :p
Ik heb ontdekt dat de radiateur lek is.
Hoe moeilijk is het om deze te vervangen, de garage vraagt 375,- euro, dat lijkt me een beetje veel…
hooguit een uurtje mits je de juiste sleutels opvoorhand hebt gezocht (althans in mijn geval maar ik heb er dan ook veel te veel alsook engelse maten het zit allemaal dooreen ooit iets te nijg toen ze in 2 bakken laggen door de bocht gegaan)
K_saxo schreef:hooguit een uurtje mits je de juiste sleutels opvoorhand hebt gezocht (althans in mijn geval maar ik heb er dan ook veel te veel alsook engelse maten het zit allemaal dooreen ooit iets te nijg toen ze in 2 bakken laggen door de bocht gegaan)
precies ja zoiets dacht ik al. dan ga ik eens kijken of iemand mij kan helpen.
waar heb je die zijstrips vandaan op je saxo, ziet er wel cool uit. de mijne zijn de standaard zwarte en die laten los, das jammer. Volgens de garage konden ze die dingen alleen ongespoten bestellen…
bedoel je die op de spiegel? sss ... dit is gewoon een witte/grijs elentrikerstape
of die van de carroserie die zaten er op toen ik hem kocht
maar ik denk dat je deze kan bestellen en kan laten spuiten in je gewenste kleur of eventueel zelf spuiten
Mijn saxo uitvoering is niet echt gewoon stukken van vti , Asics dooreen opendak 2 airbags flapjes achter cv el ramen, ... kortom perfect voor mij
enkel de hifisound is wat minder
zeg K-Saxo,
Kan je mij toevallig eens een pm-en over wat het verschil is tussen een asics en een basic saxo?