Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 19-01-2005
- C1 Ambiance
- 2CV AZAM6
Ik heb net een saxootje diesel gekocht heerlijk autootje. Nu weet ik alleen niks over de distributieriem. Wat is de interval van het vervangen van de riem?
Hij oogt goed en de span en loop rol draaien geluidloos maarja dat zegt niks.
120 000km bij normaal gebruik staat
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 19-01-2005
- C1 Ambiance
- 2CV AZAM6
Oké dat zou dus betekenen mits ie bij 120d is vervangen dat ik er tot 240d mee door zou kunnen rijden… in theorie.
In theorie wel ja, maar het is aanbevolen om bij twijvel, de riem altijd te vervangen.
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 19-01-2005
- C1 Ambiance
- 2CV AZAM6
Ja, daar zat ik al mee in m’n hoofd. Ik rij er nog even mee door, leg wat geld appart en doe meteen een koppakking, distributieriem, waterpomp en nokkenaskeering. Als het goed is ben ik ook meteen van het olielekken (koppakking en nokkenaskeering) af, en kan ie weer een tonnetje mee.
Vergeet het stellen van de kleppen niet, als de D-riem er toch af gaat.
Bij deze motor gaat het namelijk met klepstelplaatjes, waarvoor de nokkenas eruit moet.
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 19-01-2005
- C1 Ambiance
- 2CV AZAM6
Ohw ja dat is een goeie… Je moet dan de klepspeling meten en dan de plaatjes ertussen leggen als de nokkeas eraf is?
Klopt, speling opmeten, nokkenas eruit en dan de dikte van de plaatjes opmeten en dan de dikte van de nieuwe plaatjes uit rekenen. Het is zo dat je niet altijd 8 nieuwe plaatjes hoeft te kopen, vaak kun je er onderling wel een paar uitwisselen, plaatjes die dan al de juiste dikte voor een andere klep hebben.
Vertrouw verder niet blind op de dikte die op de plaatjes staat, zelf meten is aanbevolen.