maar onderweg naar cypars ging mijn rode lamp branden van de temperatuur koelwater .
stopte radiator aan de kook bijgevuld verder gereden weer aan de kook.
geen lekkage aan de slangen .
water loopt via de overloop slangetje uit aan de radiator .
kreeg een advies dat het de thermostaat kan zijn dat er druk in de slangen komt en dat daar door het water er uit gestuwd wordt .
maar waar zit deze thermostaat dan en hoe kan ik dan zien dat het kapot is .
moet wel over een week naar frankrijk op vakantie wie kan mij helpen?
andries
nog steeds een hobby
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Thermostaat kan idd! dit is eenvoudig te controleren!
Rijd de motor warm, voel dan vlak voor de radiateur aan de slang die van het motorblok daar heen gaat, is deze heet en brand je je hand, dan is het iets anders (vermoedelijk) is die koud dan is de thermostaat defect
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
die slang word gloeiend heet .
kan het komen dat ik gisteren het olie filter en olie heb verwisseld .
dat het daardoor aan de kook gaat .
ik heb een universele filter er ingezet van karton er kwam er een uit van ijzeren plaatjes aan de kopeinden
nog steeds een hobby
Lijkt me sterk dat de motor gaat koken door een verkeerd oliefilter .
Als je koelslangen erg hard worden , zou het best eens je koppakking kunnen zijn .
Maar een verstop koelsysteem kan evengoed , dus beide even controleren
Heb je overigens het filter met het hele spulletje wel weer goed gemonteerd , dus pijltjes naar elkaar
When We Do Good , No One Remembers , When We Do Bad , No One Forgets !!!!!!!!
kan iemand mij helpen aan een detail tekening hoe ik het filter element in elkaar moet zetten .
denk dat ik de volgorde verkeerd heb gedaan .
daarom loopt denk ik zelf dfe motor warm .
kan het ook komen door de verkeerde olie heb 15w40 erin gedaan.
dat de motor warm loopt
nog steeds een hobby
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als je filter verkeerd zit doet de oliepomp het niet goed en loopt de motor VAST! niet warm…
Van onder naar boven:
bout, koperen ring, houder met driehoekje erop dat tegen over de driehoek moet staan op je carter, in de houder zit een zeef, dan een ijzeren bakje, een veer, een rubber ring, en een hoedje. DAN pas het filter ( een originele purflux monteren, deze zijn symetrisch).
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Denk ook om de pakking die tussen carter en plaat (waarmee het filter vastzit aan het carter)! Let op het driehoekje op het filter en op het carter, deze moeten in gemonteerde toestand naar elkaar wijzen.
Verders:
- Heb je misschien alleen water in je koelsysteem ipv koelvloeistof?
- Is je radiateurdop nog goed?
- Doet de kachel het?
- Witte substantie aan de binnenkant van dop 710?
Ik lees dat je je filter hebt vervangen en nu problemen met de koeling hebt. Het enige dat ik in combinatie hiermee verzinnen kan is:
Zit er nog wel genoeg olie in?
Te weinig olie zorgt er ook voor dat de motor sneller heet wordt.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
Als je filter verkeerd zit doet de oliepomp het niet goed en loopt de motor VAST! niet warm…
Als de oliepomp onvoldoende werkt, mag ik toch hopen dat het olielampje gaat branden..?!
Marcel
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:
kom er niet achter lampje brand niet van de oli pomp maar als het lampje kapot is hoe kan je dan zien of de pomp werkt .
kachel werkt wel.
water in mijn radiator
wat is dop 710?
nog steeds een hobby
bij chypars dachten ze aan de thermostaat maar wat doet de thermostaat precies .
wat ook opvalt dat het plus minus gebeurd na 30km kan dan de thermo staat in werking treden en dat die niet werkt?
nog steeds een hobby
nee altijd is er meegereden en een nieuwe waterpomp is gemonteerd
nog steeds een hobby
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Een thermostaat is een klep die pas opent bij een bepaalde temperatuur.
Deze zit tussen de motor en de radiateur gemonteerd, en zorgt ervoor dat de radiator de koelvloeistof nog niet koelt voordat je motor (en dus de koelvloeistof) op temperatuur is. Pas als de koelvloeistof heet genoeg is, opent de thermostaat en wordt de koelvloeistof gekoeld door de radiateur.
Ik kan je bovendien -als medebeginner, ik heb mijn DS ook nog maar pas- sterk aanraden om lid te worden van de ID-DS club Nederland ( linkje ).
Zij hebben veel technische artikelen op hun site staan, waar je veel aan kan hebben. Je moet alleen wel lid zijn om ze te kunnen lezen, maar je wilde toch al lid worden zodat je onderdelen van het clubmagazijn kan bestellen en het prachtige clubblad ontvangt
Tips: Gooi wat “radiator flush” in je koelsysteem. (Dat is een goedje dat je koelsysteem van binnen reinigt. Het merk Bars Leaks schijnt goed te werken, groen blikje is dat). Ververs je koelvloeistof, zoveel kost dat niet maar is even wat werk. Controleer of je je oliefilter goed hebt gemonteerd, en let vooral goed op de pijltjes, zoals anderen ook al opmerkten. Kijk of er witte smurrie op de olievuldop zit. De meeste mensen op dit forum gaan ervan uit dat je een werkplaatshandboek hebt. Heb je deze nog niet, bestel er dan één, bijvoorbeeld bij Chyparse, of de club. Kost wel even wat, maar verdient zichzelf heel snel terug door tijdwinst, know-how en het voorkomen van ergernis. Succes!
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…
Mmm. heb je al eerder kilometers gemaakt in dedame? was alles toen ’ oki doki’?
Olie dop kijken (wit spul is koppakking),
Achter de rits achter je reserve wiel kijken. Veel bladeren en zooi helpt niet (ding heet koeltunnel)
af toe schakelen? in zn 1 wordt alles wat war op de snelweg
ps. thermostaat zit in die dikke slang die van motor bovenlangs naar de radiator gaat. Aan de motorkant zit een verdikking waar ie in zit.
.komma
Wit spul in je oliedop is lang niet altijd de koppakking , dat tref je namelijk ook aan bij auto’s die korte stukjes rijden
Controleer het koelsysteem op verstopping , laat de motor draaien , dop eraf , geef een beetje gas onder de kap , en kijk of het systeem circuleert .
Kijk of de slangen hard worden , kachelkraan dicht (kachel op koud) , stationair laten lopen en even voelen aan de radiateurslangen , als je ze niet kan inknijpen dan bouwt het systeem druk op
Als je olielampje niet brandt controleer dan eerst het draadje even , dat geeft vaker problemen , als de bedrading goed is dan oliezender vervangen , moet je zeker niet op bezuinigen
Olie zorgt niet alleen voor smering , maar heeft nog meer eigenschappen .
Een simpel ezelsbruggetje is k(oe)gras , K : koeling , G : , geruisdemping , R : reiniging , A : afdichting , S : smering
Als je zekerheid wil wat betreft je koppakking , laat dan even een koppakkingstest uitvoeren , kost hooguit een paar knaken , is in 5 minuten gedaan .
Anders compressie meten , droge en natte test uitvoeren , weet je gelijk veel meer over je DS
Als er significant compressie verschil is bij 2 naast elkaar gelegen cilinders is het haast zeker je koppakking .
Als je die gaat vervangen vergeet dan niet de kop af te laten persen (is niet de eerste gescheurde kop) en mits niet gescheurd te laten vlakken
When We Do Good , No One Remembers , When We Do Bad , No One Forgets !!!!!!!!
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als er met de nieuwe wterpomp ook een neiuwe thermostaat gemonteerd is kan het zijn dat het “doorstroomgaatje” te klein is. Heb ik ook eens gehad, mar dan kookte hij al na 5 minuten!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.