Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006
- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
Oei Wouter, ben benieuwd wat er gebeurd is, maar gelukkig wel goedkeur dus!
Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004
Oeps, die pakte nog net even een leidinkje mee met een assteun onder het achtersubframe of zoiets flauws?
Ich bin ein Breaker
Ziet er “gezellig” uit !
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Nee, het was het leidinkje vanaf het verdeelblokje op de achteras naar de veercylinder rechts achter.
Die schuurde wat tegen de uitlaat aan, en is waarschijnlijk door een combinatie van hoge stand en een kirk eronder toch gaan zeiken. Toen moest ik natuurlijk zonodig even tegen aan duwen, en toen lag de leiding is 2 stukken. Diezelfde middag heb ik er een nieuwe leiding ingezet. dat was natuurlijk feest, want de oude wartel wou natuurlijk niet uit de veercylinder. Maar na net zo lang met de griptang in de weer te zijn geweest dat ik er flauw van werd, toen kwam hij los.
Test
Zoals reeds vermeld, kon de BX door de APK komen wanneer er een nieuwe rechter achterband was gemonteerd en een stuurkogel linksvoor zou zijn vervangen. Verder zag ik geen punten waarop de BX kon worden afgekeurd.
Allereerst ben ik met Thijs naar de bandenboer in Steenwijk gereden, waar de BX ineens begon te lekken bij het omhoog zetten. De lekkage is mijns inziens niet gekomen doordat de krik op een lastige plaats werd gezet, maar puur omdat de leiding maandenlang heeft lopen schuren tegen de middelste uitlaatdemper. Dat werd dus in de garage ineens fataal.
Een geluk bij een ongeluk dat dat niet ergens onderweg gebeurde, maar in de garage.
Er kwam ook best veel (oude) LHM uit de leiding gespot:
De medewerkers van het bandenbedrijf zullen wel gedacht hebben: “Komt er zo’n oud Frans barrel, bevuilt ie de boel meteen…” Waarvoor ik me wel schaamde en heb geëxcuseerd…
Maarja, daar sta je dan in de garage, terwijl de linkerkant van de BX steeds verder inzakte:
Na de nieuwe rechter achterband afgerekend te hebben, zijn we 12 km naar het huis van Thijs gereden in de “lanceerstand”: de kont lag op de grond en de neus wees richting hemel. ops:
Daar maar eens de smurrie aan de onderkant van de BX bekeken:
Hier is de schuurplek op de oude leiding en de mooie tweedehands leiding te zien:
De BX staat hier op de mooie brug, waar de nieuwe leiding redelijk makkelijk gemonteerd kon worden.
Ondertussen waren de motorolie en versnellingsbakolie al vervangen.
Dan was het tijd om de BX eens flink aan te pakken, want het weggedrag was de afgelopen maanden echt abominabel slecht. Dit kwam door speling op de binnenste stuurkogel van het linker voorwiel. Tijdens de Technische Meeting van de BX Club in Bunnik in 2007, was dit al geconstateerd, maar het werd nu toch wel echt erg. Bij een beetje zijwind zwabberde de BX over de weg heen, waardoor ik constant met 2 handen aan het stuur moest rijden (en dat was bij lange ritten echt vermoeiend).
Dit is de stuurkogel na demontage. Normaal gesproken hoort dit ding heel stroef te bewegen, maar de kogel zat er zowat los in…:
Hier hangt de linker spoorstang los en is rechts de plaats te zien waar de binnenste stuurkogel aansluit op de tandheugel van de stuurinrichting:
Nadat de stuurkogel was vervangen door een veel beter exemplaar, werd de BX nog even nagelopen op andere gebreken, maar er werd niks gevonden (en dat na 30.000 km in het afgelopen jaar…)
Hier staat de BX op de brug bij de APK-boer:
De BX kon niet direct goedgekeurd worden, aangezien de benzineleiding niet met slangeklemmetjes vast zat op het benzinefilter. Nu is dit iets wat al 19 jaar zo zit, want de benzineleidingen zijn nog uit 1989 en zijn nooit vastgezet geweest met slangenklemmetjes… Na montage van 2 kleine slangenklemmetjes werd de BX echter zo goedgekeurd.
Nadat de BX was gekeurd, heb ik nog even nieuwe bougies en bougiekabels gemonteerd.
Dit waren de oude bougies:
Nog een laatste foto van het 1360 cm³ TU-blokje wat vrolijk doorsnort in de richting van de 200.000 km, alvorens naar huis te rijden:
Nu had ik de afgelopen 3 maanden rondgereden met een gebroken tellerkabel. Na heel wat verschillende dashboards en tellerkabels te hebben gemonteerd, bleek toch dat het onderste gedeelte van de tellerkabel gebroken bleek te zijn.
Ik had nog een uniek Jaeger-dashboard liggen (iets wat voornamelijk in duurdere BX’en werd gemonteerd in de tweede helft van de jaren ‘80, maar ik had er een voor een basis-BX, dus zonder oliepeilmeter en zonder toerenteller).
Opgetogen richting huis dus, om eindelijk weer eens te kunnen zien hoe hard ik rijd. Nou, dat lukt dus wel, al schokte de wijzer enorm in het begin met een flink ratelend geluid, wat op dit filmpje duidelijk is te zien en horen.
Dus nu komt de vraag: hoe kan het dat de snelheidswijzer wel werkt maar de kilometerstand niet verder loopt : :
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006
- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
Goed werk dus! Veel goede km’s weer toegewenst
Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004
Totaal aantal Berichten: 27896
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
XBXG schreef:Dan was het tijd om de BX eens flink aan te pakken, want het weggedrag was de afgelopen maanden echt abominabel slecht. Dit kwam door speling op de binnenste stuurkogel van het linker voorwiel. Tijdens de Technische Meeting van de BX Club in Bunnik in 2007, was dit al geconstateerd, maar het werd nu toch wel echt erg. Bij een beetje zijwind zwabberde de BX over de weg heen, waardoor ik constant met 2 handen aan het stuur moest rijden (en dat was bij lange ritten echt vermoeiend).
Hier kan ik inmiddels over meepraten, de CX die dwijlde ook alle kanten op op de snelweg. Nu blijkt er op de stuurkogels ook erg veel speling te zitten. En fuseekogel was ook al niet al te best.
Dat icm met platte bollen en slechter achterdraagarmen dan rijdt een CX toch niet zo als je er van mag verwachten
Hoe rijdt die nu?
Het rijdt echt stukken beter! Wat een verschil een zo’n lullig stuurkogeltje kan hebben op het totale weggedrag van een auto
De achterveerbollen moeten nog wel worden vervangen en de voorveerpoten moeten worden doorgesmeerd, en dan zou de BX écht lekker moeten rijden/zweven.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
XBXG schreef:Dus nu komt de vraag: hoe kan het dat de snelheidswijzer wel werkt maar de kilometerstand niet verder loopt
Binnenin het tellerhuis wordt de beweging van de kabel niet doorgegeven. Meestal omdat 1 van de tandwieltjes op de inkomende as wat verschoven is door, je raadt het al, het vervangen van de tellerkabel.
Met wat gepruts kán het goedkomen, maar meestal blijft het niet werken, is mijn ervaring.
Wist je trouwens al dat voor de APk ook de snelheidsaanduiding van een navigatiesysteem al voldoende is? Mits het nav-systeem een verlicht display heeft dan
Overigens goed bezig met de Basis Bix!
Komt volgens mij heel vaak voor bij Jaeger tellers; het zijn niet de betrouwbaarste tellers, wel de mooiste (ja, dat is zo). Kan ook gewoon een defect zijn. Jaeger tellers zijn ook beroemd vanwege het meedraaien van hogere cijfers met lage; dus iedere 50 km een ton erbij of dat soort flauwekul.
Ich bin ein Breaker
Ik zal sowieso het dashboard maar weer eens uit de BX moeten halen, dus ik zal het eens proberen open te maken en zien of ik iets kan vinden.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
karel schreef:...het zijn niet de betrouwbaarste tellers, wel de mooiste (ja, dat is zo)..
Ben ik het helemaal mee eens. Ik heb mijn oude Jaeger tellerblok van de GTI nog steeds liggen. Als de toerenteller niet het probleem was geweest had ze in mijn turbodiesel gezeten, ziet er veel strakker uit dan Veglia! Maar haar reputatie is idd niet zo best…
[offtopic]
Ik heb ook Jaeger tellers in mijn TRI, maar wat is er nu precies zo speciaal en mooi aan dan?
[ontopic]
Wouter, gefeliciteerd met de APK! Mooi werk is er aan gedaan!
Ernst
BX 16 TRI - Rouge Florentin - ORGA 3903
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Nesto schreef:Wouter, gefeliciteerd met de APK! Mooi werk is er aan gedaan!
En er moest natuurlijk wel wat spannends gebeuren, da’s traditie
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Nesto schreef:[offtopic]
Ik heb ook Jaeger tellers in mijn TRI, maar wat is er nu precies zo speciaal en mooi aan dan?
[ontopic]
Wouter, gefeliciteerd met de APK! Mooi werk is er aan gedaan!
De Veglia blokken bestaan uit losse elementen, je ziet dus naden tussen de diverse instrumentonderdelen (zoals bijvoorbeeld tussen snelheidsmeter en benzine-/oliepijlmeter).
Tevens is de achtergrond van de Jeager blokken wat dieper zwart dan die van Veglia, het lijkt erop dat die Veglia tellers in de loop der tijd een tikkie bleker worden, mogelijk als gevolg van invallend licht.
@ Wouter: gefeliciteerd! Lekker door blijven karren, hoe meer kilometers ze maakt, hoe lekkerder ze het vindt, zoals je ziet.