Hoi,
mijn Saxo 1.6 VTR heeft een lekkende radiateur. Ik heb een nieuwe radiateur gekocht en wil hem zelf gaan vervangen, omdat de garage er 350 euro voor vraagt. (!!)
Heeft iemand nog tips waar ik op moet letten? Welk gereedschap heb ik bv. nodig?
Moet ik nog iets speciaals doen, of is het gewoon ding los, koelvloeistof zal er dan uit lopen, nieuw ding er in vast maken en weer vullen..
let er goed op dat je je koelsysteem goed ontlucht…. i.v.m luchtbellen in het systeem en verder kijken welke schroeven of boutjes je moet los halen.. kind kan de was doen
Het is me gelukt om de radiateur te vervangen. Het duurde even voordat het gelukt was, maar dat komt mede doordat ik nog nooit onder een motorkap had gekeken.
Uiteindelijk op saxperience.com forum nog wat tutorials gevonden.
stappen die ik heb gedaan (voor future reference maar even vermelden):
eerste linkeronderslag los, water loopt er uit.
rechterbovenslan los. hieronder ziet een elektrisch ding(thermostaat ofzo?). deze los.
ventilator linkerbout los. ventilator los maken en laten hangen aan draad.(kreeg het contact van de stroom op de fan niet los )
Luchtfilter slang losgemaakt door 1 bout los te draaien (de rechter).
klemmen op radiateur los maken. Radiateur eruit tillen.
Op de radiateur het elektrisch ding van de vermoedlijke thermostaat losgedraaid en op de nieuwe radiateur gezet.
Alles nu in omgekeerde volgorde terug doen.
Daarna gevuld.
Er zitten 3 ontluchtingspunten. 1 op de radiateur zelf, 1 rechts langs het motorblok (bij de oliepijling) dit is een inbus schroef (zie je vanzelf, zit er maar 1). en 1 linksboven de motor op een luchtslang, dit is een ventiel.
Er schijnt een speciale trechter te zijn om te vullen, maar ik heb een plasic frisdrankfles gebruikt. Deze achterkant eraf gehaald en deze op het reservoir gezet. Werkt perfect. Het gaat er om dat de zwaartekracht zijn werk doet om de vloeistof door de slangen te sturen. (tip van ander forum geweest).
Alle luchtpunten openzetten en vloeistof in zelfmaaktrechter gieten, best veel. Dan komt er vloeistof uit het eerste gat. Deze kan dan dicht. Doorgieten met vloeistof. vloeistof uit 2de gat, deze dicht. Meer vloeistof, vloeistof uit 3de gat, deze dicht (dit zorgt ervoor dat je dus ontlucht.) vloeistof blijven gieten tot MAX. streepje in reservoir. Dop er op. Klaar is kees. Motor laten lopen met warmte op max en blazers op max. even stationair laten draaien. Kijken of er vloeistof bijgevuld moet worden. Was niet nodig.
werkt nu perfect, koelt beter, borrelend geluid is ook weg!
als ik het nog een keer moest doen is het denk ik 15 min. werk max!
radiateur was 66 euro EX. btw !