Hallo hier,
Ik heb de BX van Sander gekregen (weet nog niet wat zijn naam hier is ).
Zoals je kan zien is hij prachtig. Maar nu zijn er een paar mankementjes aan (je kan niet alles willen ;D ). Maar ik ben er al verliefd op, dus wil hem zo goed zo kwaad mogelijk terug in orde krijgen. En al hetgeen ik zelf kan doen kan ik aan iets anders uitgeven (ben nog maar student en heb het geld niet uit de kast te nemen). Er zijn natuurlijk dingen waar je wat kennis voor moet hebben, en die laat ik dan wel over aan een garagist. Maar bijvoorbeeld het knopje van het raam (zie hieronder) kan ik denk ik zelf ook wel
Onder andere een probleem met de koeling (iets met een kortsluiting in de thermometer), slechte afstelling van de LPG en de automatisch versnellingsbak blijft lang in 1e hangen als hij koud is. Dan gaat de linkerachterdeur niet meer open (maar dat zou op te lossen zijn door er eens goed aan te trekken/duwen) en de rechtervoorruit gaat niet meer open met het knopjes aan de passagiersstand (nog wel aan de bestuurderskant, dus het is het knopje en niet de motor). Dat is het denk ik.
Nu zou ik het liefst éérst dat knopje van het raam doen. Dus hoe vat ik dit aan? Beginnend met de afdekking van de deur eraf te halen dus.
Groeten,
Bunny, dolverliefd op Graf Spee
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Ik denk, dat het handig is, als je eerst eens een kleine investering doet in een Haynes manual of een Vraagbaak of een Revue Technique. Voor zeer schappelijke prijzen te vinden op Ebay.
Succes! En vooral, veel plezier!
garagestmarien schreef:Ik denk, dat het handig is, als je eerst eens een kleine investering doet in een Haynes manual of een Vraagbaak of een Revue Technique. Voor zeer schappelijke prijzen te vinden op Ebay.
Succes! En vooral, veel plezier!
En wat is zo’n boek?
Totaal aantal Berichten: 15707
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Een technische vraagbaak, waar je alles in kunt vinden om je liefde te repareren.
Nu zou ik het liefst éérst dat knopje van het raam doen. Dus hoe vat ik dit aan? Beginnend met de afdekking van de deur eraf te halen dus.
da’s geen probleem, maar je moet het juiste gereedschap hebben…..
bij de BXen zit namelijk alles vast geschroefd met Torxen.
voor de deurpanelen af te halen, moet je eerst de armsteuntje afhalen. Deze zit vast met drie Torxen, twee ietsje buiten ,een in de midden
onder de buitenspiegel zit ie nog met een Torx vast en dan
de luidsprekers loshalen, ook Torxen
rustig de deurpanelen eraf…...Het best met zo’n tang:
opleten, want je hebt een hoop kabels liggen, dus die moeten los.
de schakelaar zit dan in de deur en is zo los te halen.
een werkende voor de bijriderskant heb ik trowens nog hier liggen….
Gefeliciteerd met de BX! Grappig dat de BX nu weer in het zuiden is (België in dit geval), want hij heeft jarenlang gereden in Breda.
Wat betreft de linker achterdeur: is die wel te openen van binnenuit? Zo ja, dan zou er wel eens het kinderslot op kunnen zitten (pinnetje aan de binnenkant even de andere kant op duwen).
Edit: wat betreft het lang blijven hangen van de eerste versnelling van de automatische versnellingsbak: mijn 16 TZI automatic heeft dat ook, en ook enkel met koude motor. Wat ik je aanraad is om de ATF (automatic transmission fluid) te vervangen. Dat kan wellicht wat helpen.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Waarom ga je het deurpaneel eraf halen om het knopje te vervangen? Steek gewoon een schroevendraaier tussen het deurpaneel en het blinde plaatje bovenop (waar aan de bestuurderskant een schakelaar zit), plaatje eruit. Dan kun je van binnenuit zo het knopje naar buiten drukken en eruit halen.
Harm schreef:Waarom ga je het deurpaneel eraf halen om het knopje te vervangen? Steek gewoon een schroevendraaier tussen het deurpaneel en het blinde plaatje bovenop (waar aan de bestuurderskant een schakelaar zit), plaatje eruit. Dan kun je van binnenuit zo het knopje naar buiten drukken en eruit halen.
klopt!
ik had nog nooit last van die schakelaar. Anders had ik dat misschien ook zo gedaan(wie weet?)
ops:
Dat van die Torxen komt goed uit. Heb pas een setje gekocht om voor mijn andere passie (HiFi).
Maar dat het knopjes eruit kan met een schroevendraaier is nog beter Ga ik dat morgen eens proberen. Ik zal het knopje uitmeten (of het een vals contact is of niet) en dat zal ik dan laten weten hier
De achterdeur opent ook niet van binnenuit (had ik al geprobeerd). Maar KT88/Sander vertelde mij dat hij gewoon klemde (plakkende rubber ofzo). Dus ik ga morgen eens tegen de deur duwen (of zou ik het best trekken) en kijken of ze zo wel open gaat.
Even terzijde: ik ben smoorverliefd. Ben er zojuist nog mee weg geweest (gaan basketten met wat vrienden) en wat rijdt dat ding SUPER. Ik had de indruk dat het gezelschap hem wat sleurig vond maar die weten niet beter. Ik vind het een beauty om naar te kijken en vind hem hemels om in te rijden.
Maar soit, morgen stofzuigen en eventueel eens wassen + die knop uit-testen.
Groeten,
Pieter
PS: er gaat sowieso nieuwe (echte) koelvloeistof in, net als verversing van de olie .
Bij die bak zou ik idd olie verversen, maar ook de afstelling van de remband en gaskabel eens checken.
Ik herinner me een bak die ook bleef hangen in de 1 bij koude nadat er aan ‘gesleuteld’ was.
Ik kan me voorstellen dat je het een hele mooie BX vindt. Ik heb ‘m jarenlang zien staan in Breda, bij een van de vorige eigenaren, die eveneens zot was/is op BX’en en ‘m altijd netjes heeft verzorgd.
Daarnaast is de 16 TZI automatic gewoon een hele fijne uitvoering, want de motor is pittig genoeg en het rijden met de automaat is een heerlijke manier van rijden, welke ik elke dag nog mis. ops:
Laat ons ook eens meegenieten en plaats eens wat mooie foto’s van hoe de BX er nu bij staat.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
De eerste foto’s waren foto’s van de BX zoals hij er nu bij staat Zal als ik hem gestofzuigd heb ook nog wat foto’s van de binnenkant posten
Maar dus nu, ik heb de schakelaar van de passagier eruit gehaald (die om het raam te openen dus). Maar hoe meet ik nu of hij nog werkt? Welke pinnen moet wanneer sluiting maken?
Alvast bedankt mensen
Owkej. Ik heb de schakelaar voor mij liggen.
Ik zie 5 pinnen en heb de schakelaar zo gelegd dat de pinnen helemaal zichtbaar zijn (dat afdekplaatje naar de tafel).
Als ik de pinnen nummer van 1 tot 5
Dan meet ik dit:
In neutraalstand:
1-2
4-5
In stand 1:
1-2
In stand 2:
1-3
4-5
Is de schakelaar nu kapot? Naar boven gaat hij nog wel, alles soms.
Groeten,
Pieter
PS: heb vandaag de BX gestofzuigd en de ramen gewassen. En heb ontdekt waar de computer zit, onder de passagierszetel. Of is dat iets anders?
Het schakelaarprobleem is, dankzij Sander, opgelost.
Volgende plan is het terugzetten van de originele lichten. Zitten die vast met 4 moeren? En welke maat? Enzovoort.
Maw, hoe vijs ik de oude lichten er uit en de nieuwe er in? Na de keuring gaan de huidige wel weer terug ;D
Wat is er mis met de koplampen dan? reflectors verroest? glas gebarsten? Als ze eruit moeten, hoef je ze alleen maar los te klikken van de stelpinnen waar ze op zitten. Tenzij je morettes er anders ingebeund zijn natuurlijk.
Zijn het morettes met gewone H4 lampen? Zo niet, ga je problemen krijgen om er eventjes de originele lampen weer in te zetten…