10 van de 15
« Eerste  < Vorige 8 9 10 11 12 Volgende >  Laatste »
   
Hoog verbruik 21ie
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 13 juni 2008 12:32 AM
  [ # 136 ]

Ik weet het niet, maar ik vermoed dat Gerardeux ons dat binnenkort gaat uitleggen…... Wink

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
gerardeux
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 315
Geregistreerd: 23-11-2005

Gepost: 13 juni 2008 02:51 AM
  [ # 137 ]

Ik bedoel koude start luchtklep waar je het al eerder over had. Oppervlakkig gezien heeft die dezelfde werking als een automatische choke. Versneld toerental bij koude start dat terugloopt als de temperatuur van de motor toeneemt. Maar ok mijn fout de werking is verschillend. De luchtklep gaat juist dicht bij warme motor, er zit een waselementje in dat uitzet waardoor de extra lucht wordt afgesloten en het toerental daalt. Het advies wordt er niet anders om: die aansluitingen bovenop het spruitstuk zijn gewoon in orde en die koude start luchtklep moet vervangen als die niet dicht gaat bij warme motor.

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 13 juni 2008 10:39 AM
  [ # 138 ]

Dank je wel voor de uitleg. Demonteren en weer werkend krijgen stond al hoog op de to-do-list. Binnenkort maar eens de tijd voor gaan nemen.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 13 juni 2008 12:29 PM
  [ # 139 ]
gerardeux schreef:

Overigens denk ik dat als je choke elementje vastzit je niet verder hoeft te zoeken waar het extra verbruik vandaan komt. Eerst maar eens een goede en betaalbare vervanger zien te vinden en monteren.

Met een vastzittend choke-element (zoals jij dat noemt) komt er bij een warme motor meer lucht dan nodig in het spruitstuk. Heeft dit dan hetzelfde resultaat als een vacuumlek, en wordt het mengsel dan rijker?
Of gaat alleen het stationair toerental dan omhoog?
In geval van het tweede zal het verbruik niet veel toenemen (tenzij ik heel veel voor het stoplicht stationair aan het draaien ben natuurlijk)

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
gerardeux
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 315
Geregistreerd: 23-11-2005

Gepost: 13 juni 2008 02:25 PM
  [ # 140 ]

Volgens mij is het twee keer ja. De slang van de extra luchtschuif komt in het spruitstuk voorbij de gasklep en is dus te zien als een vacuumlek.

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 21 juni 2008 12:52 AM
  [ # 141 ]

Het was een tijdje stil, maar ik moest even tijd maken voor het vervangen van de extralucht klep.

bogaard77 schreef:

extralucht klep zit vast. = vervangen. Zit idd kut.

Dat is zacht uitgedrukt, maar het is gelukt!  banana De veerbol kon ik zo met de hand losdraaien, maar die twee moertjes die los moeten om de klep eraf te halen kan je dus nauwelijk bij! Wat een k-klusje, maar wat een voldoening als het lukt.
En een clap voor mezelf. Lijkt misschien niet zo heel veel, maar voor mij is dit heel wat.

En nu dat ding weer werkend krijgen! Eerst maar eens openmaken zoals jantje1948 schreef, en kijken wat ik daar binnen aantref.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 21 juni 2008 01:51 AM
  [ # 142 ]

En foto’s maken (en die hier posten) natuurlijk! Smile

Citroen!

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 21 juni 2008 02:53 PM
  [ # 143 ]


De luchtschuif compleet.

Gedemonteerd.

De schuif zelf. Op deze foto is rechts in het gat de schuif te zien, en links de veer die de schuif opendrukt. Bij verwarmen van het koperen thermo-element zie je de schuif naar links bewegen en de doorstroomopening voor de extra lucht verkleinen. Met kokend water gaat de schuif nu zover dat de opening nog maar 20% open is. Er zit weer lekker wat WD40 in, dus straks maar weer eens proberen of de schuif dan helemaal dicht gaat.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25612
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 21 juni 2008 06:23 PM
  [ # 144 ]

Maar dit zal je verbruik niet verminderen. Er zal waarschijnlijk aan de afstelling gesteld zijn om het stationair geod te krijgen, ergo er komt niet te veel lucht binnen. Dus ook geen extra brandstof.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
gerardeux
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 315
Geregistreerd: 23-11-2005

Gepost: 21 juni 2008 06:27 PM
  [ # 145 ]

Goed werk!
Respect vooral voor het loshalen op die plek. Ik hoop dat ie gaat werken. Bij mij was er uiteindelijk toch iets mis met het waselement en zat er niets anders op dan een nieuwe aanschaffen.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25612
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 21 juni 2008 06:29 PM
  [ # 146 ]
gerardeux schreef:
Brian schreef:

Niet of nauwelijks mogelijk

En zo is het nog steeds.
Ik heb het idee dat er een verbinding zit tussen de S en de I, want als ik bij de I naar binnen blaas en ik hou de S dicht met mijn vinger gaat het nog moeilijker dan wanneer ik de I gewoon open heb (dus ook zonder slang naar MAP)

Ik heb het even getest bij mijn IE. Het zit precies zoals jij het zegt en zo hoort het ook. Uiteraard zit er een verbinding tussen de I en de S want ze meten allebei de hoeveelheid vacuum in het spruitstuk. En door de slang naar de vollastschakelaar gaat beduidend minder lucht dan bij die naar de MAP. Er hoeven ook geen grote hoeveelheden lucht door dat slangetje want aan de kant van de MAP en de schakelaar zit het dicht. Wellicht zit er zo een beetje vertraging in zodat je wanneer je rond vollast rijdt die schakelaar niet gaat lopen flipperen. De beste test om de vollastschakelaar te testen is om stationair te draaien en de slang los te trekken. De schakelaar denkt dan dat er vollast is en zal via de ECU het mengsel aanpassen en dus zullen de toeren omhoog gaan. Ook een heel klein beetje luchtverplaatsing door dat buisje is al voldoende om dat signaal door te geven.

Meer brandstof zal niet je toerental laten stijgen. Daar is meer lucht voor nodig. De verbranding wordt alleen rijker en daarmee minder effectief.
Je moet even meten of de vollast schakelaar bij stationair dicht is of open. En daarna meten of dat verandert als je de slang van het spruitstuk af haalt.  Zoja dan werkt ie goed.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 21 juni 2008 07:38 PM
  [ # 147 ]
gerardeux schreef:

waselement

Wat is dat? Is dat een onderdeel van het thermo element?

Met kokend water blijft de schuif gedeeltelijk openstaan. Zou die bij 100°C dicht moeten staan, of zou die nog verder opwarmen doordat die zo dichtbij het blok zit, en dat het dus klopt dat die bij 100°C nog niet helemaal dicht zit?

Hoe kan ik de schuif nog verder demonteren, om te kijken of het inwendige nog OK is?

Wat is de beste manier om de schuif vervolgens gangbaar te houden? WD40 erin voor het monteren, teflonspray, olie, of iets anders? Het gaat dus om het deel waar de lucht door heen gaat, en niet het koelwater.

Aan het deel waar het koelwater door heen gaat zit nog een snoertje. Is dat voor een verwarmingselementje? (misschien het waselement van gerardeux?) De weerstand hiervan is niet goed te meten door oxidatie, vet en andere viezigheid, meetwaarden ergens tussen de 60kOhm en 1kOhm, misschien nog wel lager, maar geen 0. Wat zou het moeten zijn?

bogaard77 schreef:

Meer brandstof zal niet je toerental laten stijgen. Daar is meer lucht voor nodig. De verbranding wordt alleen rijker en daarmee minder effectief.

En zuipt ze dus meer. Kan dus de/een oorzaak van het hoge verbruik zijn.

bogaard77 schreef:

Je moet even meten of de vollast schakelaar bij stationair dicht is of open.

Gaat een beetje moeilijk nu met een niet operationeel koelwatersysteem. Wink

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10344
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 21 juni 2008 08:32 PM
  [ # 148 ]
Brian schreef:
gerardeux schreef:

waselement

Wat is dat? Is dat een onderdeel van het thermo element?

Met kokend water blijft de schuif gedeeltelijk openstaan. Zou die bij 100°C dicht moeten staan, of zou die nog verder opwarmen doordat die zo dichtbij het blok zit, en dat het dus klopt dat die bij 100°C nog niet helemaal dicht zit?

Hoe kan ik de schuif nog verder demonteren, om te kijken of het inwendige nog OK is?

Wat is de beste manier om de schuif vervolgens gangbaar te houden? WD40 erin voor het monteren, teflonspray, olie, of iets anders? Het gaat dus om het deel waar de lucht door heen gaat, en niet het koelwater.

Aan het deel waar het koelwater door heen gaat zit nog een snoertje. Is dat voor een verwarmingselementje? (misschien het waselement van gerardeux?) De weerstand hiervan is niet goed te meten door oxidatie, vet en andere viezigheid, meetwaarden ergens tussen de 60kOhm en 1kOhm, misschien nog wel lager, maar geen 0. Wat zou het moeten zijn?

bogaard77 schreef:

Meer brandstof zal niet je toerental laten stijgen. Daar is meer lucht voor nodig. De verbranding wordt alleen rijker en daarmee minder effectief.

En zuipt ze dus meer. Kan dus de/een oorzaak van het hoge verbruik zijn.

bogaard77 schreef:

Je moet even meten of de vollast schakelaar bij stationair dicht is of open.

Gaat een beetje moeilijk nu met een niet operationeel koelwatersysteem. Wink

Hallo Brian,
Het waselement is die langwerpige messing afgeronde cylinder die eruitsteekt na demontage. Op de foto prima te zien. Aan de schuif zit een metalen stift die tot in de was loopt. Bij verwarming zet de was uit waardoor de stift er uit gedrukt wordt, en dus ook de schuif gaat bewegen. Dat met het snoertje is je thermocontact voor het temperatuurlampje. In kokend water moet daarvan de weerstand 0 zijn.
Bij 80C zou de schuif helemaal dicht moeten zijn. Probeer het paardenmiddel eens; kijken of de schuif helemaal dicht gaat bij voorzichtig verwarmen met een gasbrander. Een aantal malen herhalen kan de gangbaarheid verhogen.
Succes!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 21 juni 2008 08:43 PM
  [ # 149 ]
jantje1948 schreef:

[ Probeer het paardenmiddel eens; kijken of de schuif helemaal dicht gaat bij voorzichtig verwarmen met een gasbrander.

De enige gasbrander die ik heb is een aansteker Confused

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25612
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 21 juni 2008 08:51 PM
  [ # 150 ]

neem de waterkoker!
koken, dan in de koel kast dan weer koken….enz.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
10 van de 15
« Eerste  < Vorige 8 9 10 11 12 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook