1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Roest ellende: alles komt goed met mijn DSuper!
BEsuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007

- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Gepost: 19 juni 2008 10:05 PM

Hallo,

De beugel waarmee de achterste veercylinder aan het chassis is verbonden, is die nog te leveren? Mijn DS is daar helemaal verrot. Een tweede Sjaak verhaal vrees ik.


Iemand een adres waar die beugel te koop is?


Gauthier

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 20 juni 2008 02:05 PM
  [ # 1 ]

Probeer http://www.huubintzandt.nl eens!

Citroen!

Profiel  
 
BEsuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007

- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Gepost: 20 juni 2008 03:32 PM
  [ # 2 ]

dubbelpost, sorry!

Profiel  
 
BEsuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007

- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Gepost: 20 juni 2008 03:32 PM
  [ # 3 ]

DriverD, bedankt voor je reactie. Je bedoelt vast het uitzagen van die beugels bij een sloopwagen. Ik weet zelf iemand met een stuk of tien slopers, dus dat is niet het probleem.
Het probleem is dat het vervangen die beugels alleen niet zal volstaan om mijn wagen er weer bovenop te krijgen.
Mijn DS is achter heel erg ver doorgeroest. Gootjes, uitlopers van de kokerbalken waar de veercylinders aan vast ziten, en dan hb ik nog geen idee over hoe de doos met de negen compartimenten er uit ziet. Ook de kokerbalken zijn hier en daar gelast, net als de A-zuil en het brandschot.

Ik overweeg een hard chassis te kopen en alles over te bouwen. Ik weet een chassis staan, een 1972, mijn wagen is een 1974, dus de deuren zullen over te bouwen zijn.
De prijs van dat gave chassis zal meevallen denk ik.

Ik ga eerst de compressie van de motor laten meten, om te weten of het nog de moeite loont in deze wagen te investeren. Ik heb geen zin om na een zware bodemrestauratie aan een motorrevisie te moeten beginnen.

Het duurt minimaal een halve minuut voor de pomp weer aanslaat, dus hydraulisch zijn er geen echte zorgen. Of kan ik het mis hebben?

Wat zouden jullie adviseren: laten lassen of overbouwen op een goed en hard chassis, dat eventueel is gezandstraald en geschooperd.

Een andere wagen (DS, CX, ) kopen kan ook, maar dit alleen als alles aan mijn wagen slecht is. Ik ben er na ruim 4 jaar bijzonder aan gehecht geraakt en ik wil zeker niet dat deze wagen verloren gaat.

Gauthier

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7315
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 20 juni 2008 04:38 PM
  [ # 4 ]

goeie basis   Wink al weet niemand het prijskaartje Sad

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
BEsuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007

- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Gepost: 20 juni 2008 10:15 PM
  [ # 5 ]

Dat verzinkt chassis heb ik ook al overwogen, maar ik ben bang dat het buitensporig duur zal zijn (ik hoorde iets van een 6500 euro), en dan zeker voor een experimenteel exemplaar. Geen idee hoe het zit met torsiestijfheid, pasvorm van alle carrosseriedelen, om van de duurzaamheid nog maar te zwijgen. volgens sommigen is het al aan het roesten. Niemand weet het, want er is geen enkel volbad verzinkt DS chassis weer rijdend.

Ik wil geen nieuwe discussie openen, maar ik heb er mijn twijfels over, die wellicht zullen overgaan als er enkele wagens met succes weer op de weg zijn gebracht. Alleen heb ik geen zin om de eerste te zijn die dat doet. Ik heb al ellende genoeg zonder dat ik nog met hechtingsproblemen van lak ed. moet rekening houden.

Als ik een goed chassis koop, ga ik het waarschijnlijk laten stralen, en dan de beste bescherming tegen roest geven die mogelijk is. Ik dacht aan FluidFilm of Mike Sanders vet. Maar da’s voor de toekomst.

Morgenavond ga ik gaan kijken naar een gaaf chassis, niet goedkoop, en dan nog het overbouwen rekenen…

Het zal heel duur worden, het zal een werk van lange adem zijn, maar ik denk dat ik ervoor ga. Eerst eens naar de compressie laten kijken.

Ik kan een andere kopen, Pallas, halfautomaat, er staan er tientallen te koop, maar geen enkele zal hetzelfde zijn als mijn DSuper.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 21 juni 2008 12:38 AM
  [ # 6 ]

Als je zelf kan lassen, zou je eraan kunnen beginnen. Probleem: Je weet meestal niet waar je aan begint en waar het eindigt….
Overbouwen is ook heeeel veel werk. Als je dat moet laten doen kost het ook een lieve duit.
Dat verzinkte chassis zou ik ook mooi laten staan….

Succes!

Citroen!

Profiel  
 
BEsuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007

- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Gepost: 21 juni 2008 01:05 AM
  [ # 7 ]

Ik zou de eenvoudige klussen zelf doen, demonteren, schoonmaken, dashboard, plaatwerk en interieur overbouwen en zo.

Het carrosserie en alles wat niet typisch Citroën is wil ik door de carrossier laten doen die normaal de wagen zou spuiten. Hij doet enkel wagens ouder dan 25 jaar. Momenteel is hij met een Traction Avant, een Mercedes cabrio 220A en een Jaguar MK1 bezig, ze worden compleet gerestaureerd. Hij is niet bijzonder duur maar je moet geduld hebben, hij werkt alleen. Maar in september zou hij mijn moeders SAAB doen en zij is bereid uit te stellen.

Hydrauliek en typische Citroën zaken is voor garage De Blauwe Vogel, een Citroën dealer met een hart voor klassieke Citroëns.

Het zit zo; donderdag heb ik de wagen naar de Blauwe Vogel gebracht om de bollen te wisselen en naar de keuring te gaan, maar ze belden me dat er veel roest zat onder de schermen en dat ik waarschijnlijk niet door de keuring ga geraken. Een uur later belden ze terug dat de beugel waarmee de veerpoot vast zit, compleet verroest is en helemaal verbogen is bij het loswrikken van de bol. De hele omgeving van die beugel is een puinhoop. Gootjes, binnenschermen, uitlopers van de kokerbalken, zijwanden in de kofferruimte bij de C-zuilen zijn helemaal doorrot, en dan heb ik nog geen idee van de staat van de negencompartimentenbox. Ze schatten het laswerk op minimaal 2500 euro. zij zien het overbouwen niet echt zitten, ze hebben enorm veel werk met onderhoud en herstellingen. Voor de carrossier is het zowat dagelijkse kost.

In de koffer ziet alles onder de afdekplaat er gaaf uit, vanuit de tankruimte en vanaf de onderzijde ook.

Nu is mijn wagen al hier en daar gelast, soms goed, soms minder goed. Kokerbalken, vuurwand, krikpunten bij de A-zuilen.
Met een gaaf chassis heb ik al die ellende niet meer.
Maar dan bescherm ik het optimaal tegen roest, nu ik overal bij kan.

1300 euro voor een door en door gaaf chassis, is dat een faire prijs?
ik ga morgenavond gaan kijken, ik neem foto’s, en woensdag ga ik terug naar mijn wagen gaan kijken met de carrossier. Ik ga dan wat foto’s nemen en ik ga ze hier posten. ik heb het al gezien en het ziet er een enorme chaos uit. Daar was ik echt niet goed van. De week ervoor nog rustig 140 cruisen op de snelweg, en dan zien hoe sterk je wagen nog was.

Ik ga nu eerst de compressie laten meten, zijn er nog andere indicaties waaraan ik kan zien of het nog de moeite loont de techniek over te zetten?

Gauthier

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 21 juni 2008 01:47 AM
  [ # 8 ]

Zo op afstand is het moeilijk adviseren, zeker zonder de auto gezien te hebben? Heb je foto’s van de roestschade?

Als het chassis echt goed rot is, zou ik niet meer gaan lassen, maar voor een ander chassis gaan (let op: ombouwen is veel werk, dus je moet er zeker van zijn dat het “nieuwe” chassis goed is), of een andere DS kopen.

Citroen!

Profiel  
 
BEsuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007

- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Gepost: 21 juni 2008 02:12 AM
  [ # 9 ]

Woensdag heb ik meer nieuws: compressie, foto’s van het rampgebied, advies van de garage en advies van de carrossier. De garage zou het liever niet repareren want ze hebben meer dan werk genoeg. Er staat al een DS met een dergelijk probleem, die staat er al een jaar omdat ze er geen tijd voor hebben. Veel is er al aan gebeurd maar het sleept enorm aan.

Roestschade: de beugel, de onderste “trap” van de kofferbakwand binnen en buiten, de gootjes aan de twee kanten, de C-stijlen (hoeken bovenaan de kofferbak), De bumpersteunen zijn ook weg, en het is aan de beide kanten ongeveer even erg. Alleen is de andere kant (waar de beugel nog vast zit) al een keer heel bedenkelijk gelast. Geen goede basis dus.

Andere reeds gedane laswerken, sommige door mij, andere door vorige eigenaars, sommige goed, andere heel :
kokerbalk rechts: onder de tank een groot gat dat wel goed is dichtgemaakt, dan in het midden een opgelaste plaat die ook aan het roesten is, voetenbak passagier
A-zuil en vuurwand rechts
linker kokerbalk zou gelast zijn, is van voor mijn tijd.
Benzinetankkuip links en rechts en links achteraan ook nog 20 centimeter lasnaad
rechterzijde onder de bewuste beugel maar aan de andere kant, schijnt minstens even erg te zijn.
Dat is alles…
Ik denk dat mijn huidige chassis een zodanige puinhoop is dat het niet meer loont het te repareren.

Maar het is waar, DriverD: je weet niet waar je eindigt: om het goed te doen zou ik ook de versnellingsbak willen herstellen (synchro van de 2° kraakt een beetje), de koppeling vervangen , remschijven, etc etc, nu kan je er bij.

En dan gaat het al snel richting een grote restauratie van de mechaniek en de hydrauliek.
En als je ziet wat een compleet gerestaureerde DS kost, krijg ik de idee dat dat overbouwen weleens eenvoudig kan klinken maar al snel uit de hand lopen qua werk, tijd en dus prijs.

We zien wel. Hoe dan ook, klassiek Frans vervoer blijft er zeker. Alleen had ik het graag met deze DS gedaan, maar soms moet je realistisch zijn. Ik wil geen bodemloze put proberen te vullen. Maar als ik deze kan redden, ga ik dat doen. Dan bedoel ik niet dit specifieke chassis maar het geheel, de DSuper, bruin met krasjes en kleurverschillen, hier en daar een blaasje, skai interieur, etc. Niet de meest gezochte uitvoering maar voor mij dè DS. Waarmee ik al 16000 km van elke kilometer geniet.

Profiel  
 
BEsuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007

- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Gepost: 21 juni 2008 03:24 AM
  [ # 10 ]

Ik heb er ook al aan gedacht. Probleem is dat het plaatwerk van mijn wagen ook niet echt goed is. Als je op een meter of vijf afstand staat of bijziend bent, lijkt het alsof de DS gisteren is gemaakt. Als je van dichterbij kijkt, is het niet slecht, maar niet mooi. De voorspatborden zijn rot onder de koplampen, de deuren zijn roestvrij maar slecht van lak (krassen enz), de achterste slijkweerders zijn rot maar ik heb perfecte exemplaren in de grondlak staan. Normaal zou ik de wagen deze zomer laten spuiten. De carrossier zei dat ik een hele goede bodem had…

Ja, het is en blijft een wagen van 34 jaar oud. Met een geschiedenis die steeds minder helder wordt. Ik ha bij aankoop gehoord “64000km” Het interieur zag er nog mooi uit, de pedalen waren niet versleten, etc. Maar nu blijkt dat mijn wagen een kaas met gaatjes is, blijkt de wagen slecht overspoten te zijn, is er flink aan geknutseld met purschuim en popnageltjes…

Anderszijds hadden de banden die er op zaten geen DOT nummer, wat erop wijst dat ze al heel oud zijn, zijn alle waterdarmen nog met Caillau-klemmetjes vastgemaakt, enz. Dat zou de kilometerstand kunnen verantwoorden. Maar dan heeft hij wel een hele bewogen loopbaan gekend.


Ik was verliefd op het model, ik had de week ervoor een barslechte wagen gezien voor dezelfde prijs, mijn grootvader (ex Opel hoofdmecanicien) vond hem wel okee, en ik was direct overtuigd. Bovendien was het die dag op de dag precies 30 jaar dat de Ds in het verkeer was.


Kaal chassis 1300
transport, stralen, chassislak 800
onvoorzien laswerk 200 (het blijft een DS)
geeft al 2300 euro. Minimaal! Wellicht 2500.

Dan alles overbouwen. Synchro, koppeling en remmen 1200
nieuwe rubberdelen voor het chassis 200
hydraulisch systeem: nieuwe leidingen, revisiesets voor de veercylinders en hoogtrergelaars, lekzakken, veerbollen 800

Zit ik al aan 5000 zonder het werk. Grof gerekend.

En dan ben ik ook nog zo iemand die het jammer vindt als je een stuk monteert zonder dat het is schoongemaakt, geverfd, van nieuwe rubbers voorzien, etc.

Voor de prijs met het werk koop ik de CX waar ik al meer dan een jaar gek van ben. Een puntgave oranje metallic, bruin leer maar helaas geen DIRAVI. Echt een CX om te vertroetelen. Ik ga morgen een CX draadje openen over het gemis aan Diravi.

En als ik nog geld over heb van mijn ‘begroting’ een oud Saabje 900(0), ZXje, Lanciatje of zo, zodat ik niet steeds mijn moeders 900 moet lenen. Ze rijdt niet veel, en die CX is te mooi en te zeldzaam voor dagelijks. Hij is meer geschikt om te poetsen en naar te kijken.

Nu wil ik gaan slapen hoewel ik niet denk dat ik snel in slaap ga vallen. Stof tot nadenken genoeg.


Gauthier

Profiel  
 
BEsuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007

- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Gepost: 21 juni 2008 11:58 PM
  [ # 11 ]

Zo, ik ben net naar een chassis gaan kijken. Het is eigenlijk een complete DS20 halfautomaat met een kapotte motor. Motor, versnellingsbak zijn uit de wagen gehaald.

De wagen ziet er niet uit, maar is veel harder dan de mijne qua chassis. Hier kun je in mijn ogen wat mee beginnen. Enkele slechte plekjes:
gootjes achteraan bijna volledig weggeroest
schelp links slecht, rechts een klein plekje
rechterzijde: bij de A-zuil zit, ongeveer 15 cm na het kriksteuntje, een plaatje schuin tov. de bodem. Dat plaatje heeft een roestgat. Ik heb er eens met een schroevedraaier in gepeutert en er zit schijnbaar geen ellende meer achter.

1300 euro is de vraagprijs. Wat is er niet bij: de koetswerkdelen (slecht) en het interieur (gescheurd)

Wat ik denk voor te stellen is het volgende:
de verkoper, gepassioneerd door al wat DS is, knapt soms koetswerkpanelen op om door te verkopen. Ik heb zijn laskunsten gezien en het ziet er heel knap uit.

Ik zou hem vragen of ik de wagen voor 1500 kan kopen, met het laswerk aan bovengenoemde plekjes reeds uitgevoerd.

Dan rest mij geen complete ombouw maar:
-mijn DY3 blok samen met de halfautomaat in het vooronder van de wagen plaatsen. Dan wordt het een DS20, zoals het vroeger was
-interieur en kofferruimte demonteren, en alles van mijn wagen op het DS20 chassis zetten. Het interieur is vergeven van de spinnewebben, stinkt, is schimmelig, gewoon een puinhoop.
-mijn koetswerk op de DS20 hangen.


Dit is in mijn ogen de beste manier om terug op de weg te komen. Alleen heb ik dan een pookje op de stuurkolom en een remknop. En chique gouden lettertjes op de achterklep.

Maar verder blijft het ‘mijn’ DS. Ik zou zelfs kijken om mijn tapijtje aan te passen zodat het past bij de remknop.


Graag uw advies.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 22 juni 2008 03:34 PM
  [ # 12 ]

1300 lijkt me nogal aan de prijs voor een chassis met werk.
Hoe zijn de kokers? Hoe is de 9-compartimentenbox?

Citroen!

Profiel  
 
BEsuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007

- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Gepost: 22 juni 2008 03:52 PM
  [ # 13 ]

Bodem (kokers) lijkt heel goed. Vraag is alleen wat er onder de zwarte teerlaag zit.
Negencompartimentenbox dan. Ik heb aan de onderkant niets abnormaals gezien.
Hoe beoordeel je een negencomparimentenbox? Ik heb de afdekplaat over de achteras gedemonteerd en heb daar alleen gave plaat aangetroffen.

Eigelijk is het een DS20H met kapotte motor, plaatwerk en met een verschrikkelijk smerig interieur.
Ik heb zelf:
-een (hopelijk goede, compressie wordt gemeten) DY3 met wellicht 80000km die dan aan de halfautomatische bak kan worden gemonteerd
-een mooi skai interieur en een goed dashboard
-harde koetswerkpanelen, op de voorschermen na (stukje onder de koplampen) maar met lelijke lak.

Chassis 1300
laswerk en reparatiestukken 800
transport 200
motor inbouwen en halfautomaat weer afstellen minimaal 1000

Dan betaal ik 3000 euro op zijn minst.`

met dat geld moet het mogelijk zijn de achterzijde te herstellen met een beugel die van een sloper komt.
Dan heb ik alle ellende met overbouwen niet, om nog alle kosten die ik aan mijn DS heb gedaan, niet te vergeten. Met een nieuw chassis is dit allemaal voor niets geweest…

De wagen is dit jaar nog voor veel geld gelast. De onderzijde van de A-zuil bij het krikpunt werd vervangen, net als de voetenbak van de passagier. Daar bestaan bijna geen reparatiestukken voor, dus heeft de carrossier zelf een en ander gemaakt.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 22 juni 2008 04:55 PM
  [ # 14 ]

Lijkt me allemaal duur. Voor minder dan 3000 euro moet wel een betere DS te vinden zijn.
9-compartimentenbox checken? Mooiste is met een endoscoop door de gaatjes van de achtebankgordels kijken. Kan je meteen de rest van het chassis checken.
Anders kloppen op de verdachte delen.

Citroen!

Profiel  
 
BEsuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007

- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Gepost: 22 juni 2008 05:22 PM
  [ # 15 ]

Die prijzen die ik daar heb geschreven zijn schattingen van mezelf.

Ik heb de indruk dat het chassis, op die plekken na, nog goed is. De prijs is wel hoog.

Een andere DS is niet echt een optie. Ik ben aan deze gehecht geraakt en ik heb geen zin in een compleet andere. Al was het nog zo een mooie.

Ik weet het even niet meer. Misschien zet ik mijn DS nu weg zonder repareren en verkoop ik de gloednieuwe XAS banden.
Want als ik nu de DS20 met DSuperblok terug de baan zou opbrengen, zou ik misschien meer compromissen moeten sluiten dan mij lief is om het qua tijd en kosten binnen de perken te houden.

Voorlopig laat ik alle mogelijkheden nog open. Zelfs een proefrit met de nieuwe Lancia Delta. Dan ben ik voor jaren van alle ellende af, kan ik de DS in de toekomst rustig restaureren naar mijn eisen.

Profiel  
 
 
1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook