In mijn ZX 1.6i zit een standaard Citroen autoradio.
Het ding ziet er niet uit en het geluid is ook niet veel soeps.
ik wil er dus een normale autoradio inzetten, maar:
a) hoe verwijder ik de radio en
b) past een normale radio er in want de citroen radio die er nu inzit is twee keer zo hoog als een normale radio..
Iemand hier ervaring mee of tips en advies?
Alvast bedankt!
Volgens het Haynes boek zit de standaard radio vast met 2 Torx schroeven boven de radio.
Er past een normale radio erin, als je de standaard radio eruit haalt blijft er een opening over waar een normale radio in past. Wel moet je hier een frame in monteren/schuiven waar de nieuwe radio in kan, maar dat word standaard bij een nieuwe radio geleverd.
Gooi de standaard radio niet weg, er wordt best wel veel geld voor geboden onder de verzamelaars/liefhebbers op Ebay en beurzen.
Totaal aantal Berichten: 389
Geregistreerd: 04-11-2004
- Xantia 2.0 HDi
- Visa 11RE
ZX1.4i schreef:Volgens het Haynes boek zit de standaard radio vast met 2 Torx schroeven boven de radio.
Er past een normale radio erin, als je de standaard radio eruit haalt blijft er een opening over waar een normale radio in past. Wel moet je hier een frame in monteren/schuiven waar de nieuwe radio in kan, maar dat word standaard bij een nieuwe radio geleverd.
Euh dat is niet helemaal waar, de ZX heeft namelijk een radiovak met klep!!!! Dit vak moet je eerst monteren en dan pas iedere ‘normale’ autoradio er in!
Zo’n radiovak is simpel op de sloop te vinden, zit ook met een paar Torx-schroeven vast!
Ziet er zo uit:
(ex) visa 11 RE(1983), (ex) ZX Break, TurboD (1994) Gris Crepuscule,
(ex) Xsara break Hdi Différence II (2004) Gris Iceland, (ex) Xantia Break Hdi Plus (2001) Gris Fulminator, (ex) C5 berline ph2 2.0 HdiF Gris Fulminator{Ik houd geloof ik van grijs…}
Visa 11 RE (1984) wit
BX 19 Gti (1986)rood
Grand C4 Picasso BlueHdi 120 Business (2015) Blue Kyanos
Ah, ik dacht dat dat klepje altijd gemonteerd is ook met de standaard radio, maar dat past dus niet
Zo een radioklepje kun je inderdaad makkelijk op de sloop vinden, op de sloop in Rotterdam (De Populier) staan 3 ZXen met zo een klepje erin.
Dat klepje zit met 4 Torx schroeven vast, 2 boven en 2 onder.
Bij het inbouwen kun je het beste het frame/radio inbouwen met het klepje gedemonteerd, dan zit je niet zo te kloten met de (soms korte)draden. Je kan die draden makkelijker naar binnen werken waarbij de kans op beschadiging veel kleiner, je zou de eerste niet zijn die kortsluiting maakt doordat er een draad tussen de radio en het frame of iets anders komt.
Weet iemand of het klepje van een ZX ook in een Xantia past :
Het klepje rammelt bij mij als het gesloten is en ik wil van die vervelende muzieknoot af, zo weet elke domme junk alsnog dat er een radio achterzit
Ik geloof dat het moet kunnen passen, het is normaal gesproken zo dat auto fabrieken gebruiken van 2 standaart maten, 1-din en dubbel-din. Mijn ouders hebben ook een xantia en dat plaatje zit er het zelfde uit als in mijn zx.
Ik heb zelf nooit mijn klepje dicht trouwens. Ik heb gemerkt dat alles wat ze niet kunnen zien erg interessant is en ik laat dus zoveel mogelijk van mijn binnenkant zien, dus altijd klepje open!
Citroen, c’est la vie