Accu binnen een week leeg?
Lucas de Haan
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 106
Geregistreerd: 13-01-2007

Gepost: 23 maart 2007 12:05 PM

Vorige week donderdag zette ik de DS(23i.e.) in de garage om haar er vanmorgen er weer uit te halen.
Maar… helaas geen stroom meer!
De accu zit er nu een paar maanden in, dus ouderdom kan geen rol spelen.
Wat voor oorzaken kunnen er zijn?

DS; "Objet de Culte"

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 23 maart 2007 12:10 PM
  [ # 1 ]

Lekstroom? Klokje? radio met zender vasthoud draad? achterklep lampje dat aan blijft(dan is ie in een week leeg)?
Cool

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
ghulst
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 322
Geregistreerd: 13-01-2004

Gepost: 23 maart 2007 01:18 PM
  [ # 2 ]

Eerst maar eens lekstroom gaan meten. En daarna alles uitzetten wat kan gebruiken etc. etc.

Succes!

Nu: Citroën Jumpy dub. cab. 180 EAT6, BMW R1150GS
Citroëns gehad: C5 2.0 16V automaat LPG, XM Turbo D12 Break, 1994, BX TGD 1991, BX GTi 1992, BX TGD 1994
Projecten: Alfa 33 QV - 1991

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 23 maart 2007 01:24 PM
  [ # 3 ]

Is de accu toevallig een keer helemaal plat geweest? Veel accu’s, hoe nieuw dan ook, kunnen daar niet tegen.

Profiel  
 
robbertkars
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 11-02-2007

- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 23 maart 2007 03:51 PM
  [ # 4 ]

accu

Lampje tussen losgehaalde massakabel en minpool accu plaatsen (zonder contactslot).
Brandt het, dan heb je stroomlekkage.
Haal dan achtereenvolgens eerst elke afzonderlijke zekering eruit en kijk bij welke losgehaalde zekering het lampje uitgaat.
Met het instructieboekje erbij weet je dan welke groep functies de desbetreffende zekering regelt en waar je moet zoeken.
(klokje loshalen want dat doet het altijd)
Blijft het lampje branden bij alle zekeringen eruit dan zit het of bij de spanningsregelaar, contactslot, koude start aansluiting of computer.

succes

Profiel  
 
Lucas de Haan
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 106
Geregistreerd: 13-01-2007

Gepost: 24 maart 2007 12:55 AM
  [ # 5 ]

Hmm ik ben bang dat mijn dynamo kapot is…
Zijn er verschillende dynamo’s?
Het is voor mijn DS23i.e.(1972)
Wat kost zoiets, ongeveer 150 euro/

DS; "Objet de Culte"

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 24 maart 2007 01:17 AM
  [ # 6 ]

“Ik ben beng dat…”? Meten is weten. Kijk eerst eens of hij laadt of niet. Daarbij komt dat een dynamo lang niet altijd totaal vervangen te worden.

Profiel  
 
cussylechatel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 21-11-2005

- BX TZD Turbo
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 23 juni 2008 01:58 AM
  [ # 7 ]

Ik had afgelopen vrijdag een soortgelijk probleem met mijn 23ie. Weekje niet gereden en accu leeg. Ook een paar maanden oud.
Er blijkt een lekstroom te lopen van ong. 310 mA.
Bij het losnemen van zekering 1 (die met de groene manchetten) is de lekstroom verdwenen.
Ook bij het losnemen van de aparte draad nr 25 (zie werkplaatsboek DX.IE 511-00) die op de + pool vast zit is de lekstroom weg.
Ik kom er niet achter wat nu de oorzaak is.
Iemand een idee hoe nu verder te zoeken?

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 23 juni 2008 05:53 AM
  [ # 8 ]

310mA maal 12Volt = 4 Watt, lampje van dashbordkastje blijft branden?
Idem voor kofferbakverlichting…

Relais van spanningsautomaat misschien?

knuffel

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 23 juni 2008 11:46 AM
  [ # 9 ]
cussylechatel schreef:

Ik had afgelopen vrijdag een soortgelijk probleem met mijn 23ie. Weekje niet gereden en accu leeg. Ook een paar maanden oud.
Er blijkt een lekstroom te lopen van ong. 310 mA.
Bij het losnemen van zekering 1 (die met de groene manchetten) is de lekstroom verdwenen.
Ook bij het losnemen van de aparte draad nr 25 (zie werkplaatsboek DX.IE 511-00) die op de + pool vast zit is de lekstroom weg.
Ik kom er niet achter wat nu de oorzaak is.
Iemand een idee hoe nu verder te zoeken?

Via het schema kan je bekijken wat je uitzet door die zekering.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
cussylechatel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 21-11-2005

- BX TZD Turbo
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 23 juni 2008 12:37 PM
  [ # 10 ]

Via het schema kan je bekijken wat je uitzet door die zekering.

Dat heb ik gedaan, maar daar staat o.a. wisselstroomdynamo, spanningsregelaar: VELDCIRCUIT. Ik weet niet wat met veldcircuit wordt bedoeld. Het losnemen van de plus op de dynamo had geen effect.

Lampje in kofferbak gaat netjes uit bij sluiten van de koffer, en lampjedashboardkast brandt nooit. Dus dit is het niet

Relais van spanningsautomaat misschien?

Dat is interessant, omdat er sinds een paar maandne een electrische spanningsregelaar in zit. Dit is de oude Paris Rhone behuizing met een nieuw binnenwerk. Ik kan de oude eens terugzetten kijken of er dan nog steeds lekstroom loopt.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 23 juni 2008 01:56 PM
  [ # 11 ]

Als het goed is zit de plus van de spanningregelaar via het contact…
Blauwe platte stekkertje.
Geen versterkers in je auto? zware radio?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
cussylechatel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 21-11-2005

- BX TZD Turbo
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 23 juni 2008 03:28 PM
  [ # 12 ]

Als het goed is zit de plus van de spanningregelaar via het contact…
Blauwe platte stekkertje.

Bedoel je het stekkertje aan de voorzijde van de spanningsregelaar (radiatorzijde)? Bij mij is dit een plat stekkertje maar dan wit….
Aan de achterzijde zitten de 3 overige aansluitingen (L EXC ), maar dit zijn geen stekkertjes maar oogjes met boutjes.

Geen versterker aanwezig. Radio wel, maar ook bij losnemen van de aansluiting (permanete + en contact + ) blijft de stroom lopen.
Radio zit volgens mij ook achter de zekering met de rode manchetten en niet achter de zekering met de groene manchetten.

Profiel  
 
cussylechatel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 21-11-2005

- BX TZD Turbo
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 24 juni 2008 01:22 AM
  [ # 13 ]

OK, is opgelost. Lekstroom kwam doordat de toevoerdraad van de massa van de kofferbakverlichting (het kogeltje) tussen het scharnier was komen te zitten waardoor de isolatie beschadigd was.
Toch weer simpeler dan gedacht.

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 24 juni 2008 01:26 AM
  [ # 14 ]

clap

knuffel

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 24 juni 2008 03:03 AM
  [ # 15 ]

Goed gedaan.

De oudere typen kofferbakverlichtingschakelaars zijn ook betrouwbaarder.

Citroen!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook