Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007
- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Mijn trouwe DSuper is deze week bij het bollen wisselen door de benen gezakt. Ophanging van de achterste veercylinder compleet verrot en verbogen. Zie daarvoor mijn andere topic.
Nu is er een kwestie die me al langer bezighoudt. De kilometerstand.
Een maand geleden had ik 80000 op de klok. Ik ben even heel traag gaan rijden om alles gade te slaan. Mijn vraag is de hoeveelste ik zou zijn die dat mag gadeslaan.
Ik twijfel: voor 80000 km zou de wagen een heel bewogen parcours hebben doorlopen. Anderszijds zijn bepaalde dingen nog heel origineel.
Argumenten voor een lage kilometerstand:
- zeer net interieur, geen echte slijtagesporen op de matten en de pedalen Als ik eens de auto’s op Citromobile bekijk mag ik zeggen dat het mijne nog bijzonder mooi is
- achterbanden hadden bij aankoop geen DOT nummers. Iemand een idee wanneer die er kwamen? Eerste montage?
- koelwaterslangen zitten veelal niet vast met slangklemmen maar met Caillau-klemmetjes, een soort metaalfolie die met kan worden aangespannen met een soort beugeltje. Lijkt op ligarex en werd af fabriek zo gedaan.
Argumenten contra:
-vettige smeerboel onder de motorkap.
-voorstoel gescheurd en reeds herbekleed.
-een slechte toestand van het chassis: toen ik de wagen kocht stond er 64000 op de klok, maar toch was er al veel aan gelast:
=> in de tankruimte de linkerzijde
=> linker kokerbalk
en sindsdien de A-zuil, de balk bij de veercylinder links direct na aankoop, de kokerbalk bij de achterpassagier links en de voetenbak vooraan links. en nu het hele veerpoot debacle waarover u wellicht hebt gelezen.
-de wagen is ooit overspoten zonder dat de rubbers waren verwijderd. Desondanks waren deuren voor, koffer en alle vier de schermen licht tot matig door roest aangetast.
-krakende synchro bij terugschakelen van 3 naar 2
Graag uw mening over de werkelijke kilometerstand. Het zou me een hulp zijn om te beoordelen hoeveel investering deze wagen nog waard is.
Gauthier
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Ik denk dat het belangrijker is dan dat het uiterlijk doet aangeven de plaats van herkomst te weten.
Ik ken DS-sen uit franse en nederlandse kuststreken die er met slechts een paar jaar al vrij ...ehmmm.. ‘matig’ uitzien.
Anderszijds zie ik zuidfranse en spaanse DS-sen met drie ton op de klok die puntjehardgaaf zijn…
Bovendien: bij deze blokken zegt kilometrage niet zo bar veel
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007
- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
De DS is nieuw afgeleverd in België en zou 17 jaar hebben stilgestaan en (bij aankoop) 64000 km hebben afgelegd
Eerste banden kan niet, die moeten dan allang verspocht en gescheurd zijn..
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007
- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Ze zagen er niet echt uit alsof ze voor veel veilige kilometers zouden zorgen. Profiel genoeg, maar ze waren compleet verdroogd.
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Mmm…bedenk me nèt dat herkomst natuurlijk geen zekerheid biedt:
mijn Supertje komt welliswaar uit Frejus, maar rijdt al sinds 1995 op nederlandse bodem.
Die 13 jaar hier hebben haar meer gedaan dan die 20 jaar ervoor in het zuidfranse…
Al zijn het bij mij meer de longerons/dorpels die echt ral zijn, de rest van het chassis is eigenlijk best goed.
Heb onlangs maar (weer) een MIG/MAG-apparaatje aangeschaft, zodat ik, naast de vele andere projecten, weer gestaag verder kan.
Schiet niet echt op…
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Synchromesh versleten: 280.000 of 380.000 km
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007
- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
vlietmansje schreef:Synchromesh versleten: 280.000 of 380.000 km
Dan zou het goed mogelijk zijn dat de compressietest die ik ga laten uitvoeren niet positief zal zijn.
Is er bij DS’en zoiets als matching numbers? Een register waar je kan laten opzoeken of motor en chassis overeenkomen?
Ik ben het vertrouwen in mijn DS een beetje kwijt. Ik heb altijd gedacht dat de klok nog nooit was gerond. Dat was een van de argumenten waarom ik deze auto heb gekocht. Een Citroën met 280000 km zou ik hebben laten staan denk ik.
Het interieur is nog bijzonder netjes, de pomp slaat weinig aan, aan de mechaniek/hydrauliek zijn er nooit problemen, dat ik altijd heb gedacht dat de kilometerstand origineel is.
Nu weet ik heel goed dat, als ik nog een klassieker koop, ik er een wil met een aantoonbare lage kilometerstand. Een gedocumenteerde geschiedenis dus.
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Van het rijden worden ze echt niet slechter, van stilstaan vaak wel.
Een goed onderhouden DS rijdt met originele motor zomaar 400.000 kilometer.
Het mooie van het ontwerp is dat alles eenvoudig uit te wisselen is (vind ik dan).
Vergelijk maar eens de DS-rijders met elkaar, of lees eens de discussie over winterrijders/zomerslapers (andersom, of zoiets).
O ja, er is maar één DS je eerste, maar dan overheerst de emotie; vaak is de tweede wagen een betere aankoop…
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007
- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
vlietmansje schreef:
O ja, er is maar één DS je eerste, maar dan overheerst de emotie; vaak is de tweede wagen een betere aankoop…
Dit zal helemaal kloppen. Ik denk alleen niet dat ik een tweede DS wil, wel en eerste CX.
Een detail dat ik ben vergeten te vermelden is dat de vorige eigenaar de DS niet heeft ingeschreven, en ik dus het inschrijvingsbewijs van de dame ervoor heb. De DS is op plaat gezet in 1986. Volgens de verkoper heeft ze er niet mee gereden omdat ze niet durfde na de dood van haar man en zo heeft de DS 17 jaar stilgestaan, wat niet hard te maken is maar eigenlijk wel zou kunnen kloppen.
1986 en dan 17 jaar stilstaan, dan moet ze in 2003 weer tot leven zijn gekomen. Ik heb haar in 2004 gekocht, ze was nog niet opnieuw in het verkeer gebracht, ik heb een klein laswerk laten doen en er blanco mee door de keuring gekomen.
Dat verantwoordt alleen niet het lapwerk dat er is gebeurd en waarvan de resultaten nu naar boven komen. Wellicht was dit in de tijd dat een DS geen waarde had en er dus geknutseld werd.
Dan zou de DS 12 jaar hebben gereden voor mij.
64000 op 12 jaar is 5300 km per jaar. Onwaarschijnlijk.
164000: 13700 km. Realistisch.
264000: 22000 km. Realistisch.
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
BEsuper schreef:
Volgens de verkoper heeft ze er niet mee gereden omdat ze niet durfde na de dood van haar man en zo heeft de DS 17 jaar stilgestaan, wat niet hard te maken is maar eigenlijk wel zou kunnen kloppen.
en
Dan zou de DS 12 jaar hebben gereden voor mij.
64000 op 12 jaar is 5300 km per jaar. Onwaarschijnlijk.
Dan is dit ook vrij realistisch: gezien de laswerkzaamheden heeft ze dus vaker langer stil gestaan…
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 243
Geregistreerd: 30-03-2007
- C3 1.4 HDI 16v exclusive
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
- DS 3 1.6 THP Sport&Chic
- Xantia V6 Exclusive
5300 km/ jaar is zeker realistisch voor een auto vanuit die tijd. Toen werd er veel minder gereden omdat het veroedleijk niet nodig was, men kwam namelijk uit een tijd waarin er nog niet veel auto’s waren, en rijden enorm duur was. Als ik mij niet vergis, staat in het topic van sjaak de historie van zijn auto, en heeft hij bij de 1ste eigenaar ook niet meer km/ jaar gemaakt.
mvg
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Een versleten synchromesh krijg je echt niet met 80.000 km!
Totaal aantal Berichten: 243
Geregistreerd: 30-03-2007
- C3 1.4 HDI 16v exclusive
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
- DS 3 1.6 THP Sport&Chic
- Xantia V6 Exclusive
fluidphreak schreef:Een versleten synchromesh krijg je echt niet met 80.000 km!
Thuis hebben we ook nog een niet-Citroën, nl. aan Saab 9-3 sportsedan 2.2 tid van oktober 2003. Na 65000 km was de syncromesh kapot en moesten deze vervangen worden. Dit is dan een moderne auto met zogezegd veel betere materialen en technieken gemaakt dan een auto van de jaren 60 en 70.
mvg
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007
- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Ja, zelfs een SAAB is niet perfect. De onze (900 classic cabrio, 1993) begint na 238000km zelfs een beetje te roesten aan de wielkuipen. Stel je voor, een SAAB die roest.
Overigens gebruikte Citroën voor de technische componenten heel goede materialen. Hadden ze dat voor de koets ook maar gedaan.
Mooie wagen overigens, een 9-3 berline.
Deze namiddag weet ik normaal de resultaten van de compressietest. Een blok met 80000 km mag normaal niet veel verlies/verschil hebben, is het niet?
Of kunnen 17 jaar stilstaan een blok ook beschadigen wat zich uit in compressisverlies?
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007
- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Goed nieuws:
Compressie:
10,5
10,5
10
9,5
waren de waarden.
De garage schat de kilometerstand op wellicht 80000 of anders hoogstens 180000.