5 van de 7
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende > 
   
intervalschakelaar voor de ruitenwisser
lupolo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 739
Geregistreerd: 27-08-2007

Gepost: 22 juni 2008 01:22 PM
  [ # 61 ]
bartjes schreef:
DriverD schreef:

Goed werk!
En bedankt voor het posten.
Lijkt me nog redelijk ingewikkeld, maar ja, electronica is niet mijn grootste passie.

Dank jullie,

Op zich is zo’n printje niet heel moeilijk als je een schema hebt. In dit geval zal ik binnenkort een schema posten van welke draadjes waarheen moeten. Zo’n IC maakt het allemaal juist weer wat makkelijker, omdat 2 van de IC’s meedere dezelfde componenten (Flip-flops en NAND poorten) bevatten waardoor het geheel er overzichtelijker uit ziet. Ik weet ook niet hoe het allemaal functioneert maar als ik een electrisch schema krijg, en de informatie hoe het aangesloten moet worden (diode richting e.d.) dan lukt me dat vaak wel. Mocht het dan niet werken, dan heb ik uiteraard ook een probleem Laughing
Groetjes en tot later in dit topic.

Zou je de de wissers bij sproeien ook 3 tot 4x kunnen laten heen en weer gaan, zoals bij moderne auto’s ?

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 22 juni 2008 04:38 PM
  [ # 62 ]

O ja, meteen moeilijke vragen gaan stellen! Smile
Je wilt toch niet dat je DS op een moderne auto gaat lijken? Rolling Eyes

Citroen!

Profiel  
 
lupolo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 739
Geregistreerd: 27-08-2007

Gepost: 22 juni 2008 04:43 PM
  [ # 63 ]
DriverD schreef:

O ja, meteen moeilijke vragen gaan stellen! Smile
Je wilt toch niet dat je DS op een moderne auto gaat lijken? Rolling Eyes

maar een beetje luxe zou niet weg zijn toch Smile .. tja en ben een beetje lui Smile

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 23 juni 2008 12:12 AM
  [ # 64 ]
lupolo schreef:

Zou je de de wissers bij sproeien ook 3 tot 4x kunnen laten heen en weer gaan, zoals bij moderne auto’s ?

Ik zal m’n collega Rien morgen eens vragen ....... (stoute schoenen aan naar het werk Wink )

Groetjes, Bart

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
lupolo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 739
Geregistreerd: 27-08-2007

Gepost: 23 juni 2008 12:17 AM
  [ # 65 ]
bartjes schreef:
lupolo schreef:

Zou je de de wissers bij sproeien ook 3 tot 4x kunnen laten heen en weer gaan, zoals bij moderne auto’s ?

Ik zal m’n collega Rien morgen eens vragen ....... (stoute schoenen aan naar het werk Wink )

Groetjes, Bart

ik was er ook mee bezig met een collega, wou het wiswasser schakelingetje zo maken dat de snelheid zelf in te stellen was dmv de sproeier maar dit is veel simpeler! bedankt !

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25565
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 23 juni 2008 11:57 AM
  [ # 66 ]

Heb je al een schema?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 25 juni 2008 03:16 AM
  [ # 67 ]
bogaard77 schreef:

Heb je al een schema?

Ik zal Rien morgen eens vragen, het betreft op dit moment een getekend schema, ik zal kijken of ik hier iets nets van kan maken, maar op m’n werk is het druk, werk dag in en uit met computers, dus ‘s avonds niet zo’n zin meer in.
Maar niet getreurd, zoals met voorgaande projecten doe ik altijd m’n best het uitgebreid te documenteren met tekst, foto’s en in dit geval schema’s.

Groetjes, Bart

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 22 juli 2008 02:18 PM
  [ # 68 ]

Afgelopen zaterdag had ik in m’n hoofd ondanks het typisch Nederland zomerweer toch met de DS te willen rijden. Buitje in, ruitenwissers aan, constant.
Einde bui, ruitenwisser-schakelaar uit. Ruitenwissers gaan echter gewoon door. Toen de ruit echt helemaal droog werd gingen de ruitenwissers trager en hield de eindschakelaar ze bijna tegen. nog 2 keer gingen ze over de ruit met een hik bij de eindschakelaar en toen stopten ze vrij hoog. Na 2 minuten nog even kort aangezet en ze keerden vrij laag weer terug in de rust-positie.
Waarschijnlijk is de diode in de wisser-schakelaar draad het probleem maar dit moet ik nog verder uitzoeken. Waarschijnlijk ga ik een wissel-relais toepassen aangezien ik dit toch voor handen heb, zie schema hieronder :
 

Ik houdt jullie op de hoogte !

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
steupie
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 06-09-2008

Gepost: 06 september 2008 06:31 PM
  [ # 69 ]

Hoi allemaal,
Als nieuwe eigenaar van een DS en nieuwe bezoeker van dit overigens schitterende en uitermate interessante forum wou ik even mijn bevindingen met jullie delen ivm een intervalschakelaar.
Ik had het idee met de relais van Golf II met de bijkomende (goed gevonden) aanpassing met de diode geprobeerd maar dat bleek niet te werken.  Na een beetje meetwerk had ik het snel gevonden.  In een van de eerst vermelde aansluitschema’s dat ik had overgetikt was dus een fout geslopen: klem 15 en 31 moeten helemaal niet samen aan de konstante +, klem 31 is namelijk (altijd) massa.Ik heb vandaag zo’n relais geplaatst naast de ruitewissermotor en zo aangesloten:  15 aan de konstante + (zwarte draad op de motor), 31 aan de massa (draad die aan motorhuis vastzit) en L aan de + van het ruitesproeierpompje. De witte draad van de motor heb ik doorgeknipt enkele centimer onder de originele (ronde) schuifconnector en op de zo verkregen draadeinden twee platte (blauwe) vrouwelijke schuifconnectors gemonteerd.  Er echter voor zorgend dat samen met de witte draad die naar het dashboard loopt (dus het eind dat niet aan de motor verbonden is) een andere draad in de schuifconnector wordt geknepen die dan naar klem 53 gaat van het intervalrelais.  Dan heb ik een diode 40V/10A voorzien van twee mannelijke schuifconnectors en deze diode tussen de witte draad in de twee schuifconnectors geschoven.  De kant van het witte lijntje moet weg van de ruitewissermotor zitten, naar beneden toe dus !  Het systeem werkt prima: een kort rukje aan de sproeier schakelt het systeem aan of terug uit als de originele schakelaar op 0 staat, langer trekken geeft een wis/was cyclus.  (3 keer wissen als ik goed heb geteld)
Opmerking voor naamgenoot bart(jes) op je draadje van 22/7:  het zou kunnen dat de diode die jij destijds gebruikte (slechts 3A) te licht was en na enige tijd inwendig is doorgebrand.  Probeer eens een zwaarder model te installeren.  Ik houd jullie in elk geval op de hoogte als mijn systeem het na langere tijd toch niet meer zou blijken te doen.  Groetjes,  Bart uit Belgie.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 06 september 2008 08:49 PM
  [ # 70 ]

Vandaag op Francemobile een Hella-intervalschakeling voor mijn DS gekocht. Vraag me af welke draden ik waar aan moet sluiten.

V.l.n.r.:

31 Bruin (massa, lijkt me)
49 Rood (schakeldraad ? Zo ja, waar moet die dan aan vast?)
49 Rood (zit met een lus aan de volgende:)
30/31 Rood (zit met een lus aan de vorige)
53 Geel (permanent plus, denk ik)
31b1 Zwart (moet in draad tussen standaard schakelaar en motor?)
31b2 Zwart (idem?)

Jullie goede adviezen worden gewaardeerd. Smile

Citroen!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25565
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 07 september 2008 01:16 PM
  [ # 71 ]

Maak het kastje even open en kijk wat waaraan vast zit.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 08 september 2008 12:48 AM
  [ # 72 ]

Dan zie ik een hoop electronica. En dan?

Citroen!

Profiel  
 
Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 08 september 2008 01:27 AM
  [ # 73 ]

Bruin is massa
Rood is geschakelde plus vanaf ruitenwisserschakelaar aan het stuur, of van extra aangebrachte schakelaar (als je geen stand wil missen van je normale ruitenwisserschakelaar)

De twee zwarte moeten aangesloten worden op de schakelaar die ervoor zorgt dat de ruitenwissers altijd netjes in de ruststand terugkeren (zit in de ruitenwissermotor) Deze wordt bij iedere interval wisactie tijdelijk overbrugd zodat de ruitenwissers gaan wissen wanneer:

Geel een korte spanningspuls geeft. Deze moet dus aangesloten worden op de draad van de ruitenwissermotor 1ste stand.

Ofwel:
Als bruin massa krijgt en rood plus 12 volt, dan klikt het intervalrelais regelmatig. Bij iedere klik worden de 2 zwarte draden doorverbonden, en komt er op de gele draad +12 volt te staan.

Begrijp je? Altijd lastig uitleggen op een afstand, elektronica. Als ik het nog verder moet verduidelijken hoor ik het graag.

Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé

En ik mis nog steeds m’n V6 XM…

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 08 september 2008 11:20 AM
  [ # 74 ]

Lijkt mij een duidelijke uitleg, jij bent ook redelijk van alle markten thuis. Wink
Da’s prettig om erbij te hebben op het forum, zeg maar….....

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25565
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 08 september 2008 12:13 PM
  [ # 75 ]
DriverD schreef:

Dan zie ik een hoop electronica. En dan?

Zo oud en dan al elektronica? Of een condensator en een relais?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
5 van de 7
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook