Hallo forumleden,
Al enkele dagen cq. weken had mijn BX16V last van het verlies van enkele druppels koelvloeistof. Op 1500 km verloor de BX een halve liter koelvloeistof.
Vandaag even onder de BX gekropen en nu blijkt dat de radiator aan de onderkant koelvloeistof lekt.
Dus op zoek naar een andere radiator voor mijn BX16V. Nu zit daar nog enige spoed achter aangezien ik zaterdag toch echt naar de voorjaarsrit wil.
Tips voor het inbouwen zijn welkom hoewel mij dat niet zo lastig lijkt.
Is de BX16V radiator uniek voor de BX16V of zijn er andere BX-en (turbodiesel?) die dezelfde radiator hebben? Andere Citroëns met dezelfde radiator?
Hoeveel tijd moet ik uittrekken voor het uit- en inbouwen van de radiator aangezien ik dit tussen waarschijnlijk in de zeer late avonduren zal moeten uitvoeren?
Eric Vertogen (BX rijden blijft een avontuur)
Citroën BX16V (on the move)
Citroën Acadiane (geschorst)
Citroën Ami6 (geschorst)
http://www.citroworld.tk
je zult een bx moeten vinden met een expansie vaatje daar alle andere bx’n de vulling rechtstreeks op de radiateur hebben
ik heb fff in m’n database gekeken en zo te zien is de 16V de enige met een expansievaatje
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Turbodiesel toch ook?? (kan het fout hebben maar ik heb nog niet zo lang geleden de motorkap van een TZD turbo eens opengetrokken.) :
mss staat hier wat tussen Eric, de radiator probelmen van een 16v rijder:
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=162144
voge schreef:Turbodiesel toch ook?? (kan het fout hebben maar ik heb nog niet zo lang geleden de motorkap van een TZD turbo eens opengetrokken.) :
dan zou het dus kunnen dat die van een TZD ook past…...
al staan er niet zoveel TZD’op de sloop
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
al staan er niet zoveel TZD’op de sloop
fftopic Ik vraag me sowieso af waar de TZD turbo’s gebleven zijn, er staan er ook maar weinig te koop.
dan zou het dus kunnen dat die van een TZD ook past
Volgens mij alleen van de turbo hoor!! Ik zie het in de vraagbaak niet staan eigenlijk… Daar staat alleen de gewone Diesel in, die heeft ‘t niet.
voge schreef:Volgens mij alleen van de turbo hoor!! Ik zie het in de vraagbaak niet staan eigenlijk… Daar staat alleen de gewone Diesel in, die heeft ‘t niet.
TZD is toch een turbo :
ik had ook op www.bxsportief.com geschreven:.....................
citroen23 schreef:ik heb vandaag fff bij een sloop 205 ops: gti gekeken: deze heeft ook een expansie vaatje…..........best mogelijk dat die ook past op een 16v
dit was een daarop volgend antwoord
Een radiateur van een Turbo diesel kan je niet gebruiken, omdat een aantal aansluitingen op een andere plek zitten.
205 GTi radiateur zou idd kunnen passen…
lijkt me duidelijk
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
BX 16v heeft een andere radiateur dan alle andere beeixen. Ik had al op BXNL gepost waar Eric deze vraag ook gepost had. Zie iddstechnique voor een prijs voor de enige echte 16v radiateur. Ik vind het geen geld als je het vergelijkt met TD radiateur
404520 Radiateur BX16/19/D Groot € 137,50
404530 Radiateur BX Turbo Diesel € 264,93
404540 Radiateur BX 19 Gti 16V € 120,02
EINDELIJK zijn wij 16v rijders eens goedkoper uit dan de normale beeixers
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
citroen23 schreef:
TZD is toch een turbo :
Een Turbo is altijd een TRD of een TZD, maar een TZD is niet noodzakelijk een Turbo
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
T(h)ijs schreef:citroen23 schreef:
TZD is toch een turbo :
Een Turbo is altijd een TRD of een TZD, maar een TZD is niet noodzakelijk een Turbo
TZD Turbo is een turbo
TZD TRD staat alleen voor de luxeuitvoering
Hier is pas ook al eens een discussie over geweest meen ik me te herinneren. Ik sluit me aan bij WYD…
Trouwens, die prijs valt inderdaad wel mee. En over die TD radiateur, ik wist alleen dat er ook een expansievaatje op zat.. Voor de rest heb ik geen idee, sorry voor de zinloze tip dan!
voge schreef:Hier is pas ook al eens een discussie over geweest meen ik me te herinneren. Ik sluit me aan bij WYD…
Trouwens, die prijs valt inderdaad wel mee. En over die TD radiateur, ik wist alleen dat er ook een expansievaatje op zat.. Voor de rest heb ik geen idee, sorry voor de zinloze tip dan!
Hehe,
Eric, vraag gewoon ff bij een automaterialenzaak als Bogamt (Dealer VAleo) naar een 16v radiateur. Turbodiesel en 16v hebben GEEN expansieruimte in de radiateur maar wel een APART expansievaatje.
En idd. de enige TZD met een turbodiesel is heel logisch een TZD TURBO. Degene die dat niet snapt moet nog maar eens goed zijn huiswerk gaan doen (oude draadjes waarin al oeverloos is gezwetst over dit onderwerp doorlezen).
Een 16v heeft sowieso een andere radiateur als een turbodiesel, dat kan ik je zowel vertellen.
Op http://www.havam.nl kun je het volgende vinden
Hier een turbodieselradiateur:
RA8606 Radiateur Nissens 275.00
Hier een 16v radiateur:
Image RA3209 Radiateur Nissens 113.00
Voor die 113 EUR zou ik persoonlijk niet gaan lopen kniezen. Het is te belangrijk om daar 2e hands naar gaan zitten zoeken of je moet mazzel hebben en tegen een zgan radiateur aan te lopen voor weinig.
Natuurlijk kan Valeo wellicht wat duurder zijn. Zowieso zit er een behoorlijk prijsverschil tussen turbodiesel en 16v. Een turbodiesel heeft VEEL meer koelend vermogen nodig en dat komt wel terug in de prijs. Natuurlijk kun je ervoor kiezen een zwaardere radiateur te nemen dan noodzakelijk, maar mijn idee is dat de 16v radiateur van origine prima koelt als het systeem in orde is. Alleen met airco kan het zijn dat je onder zware omstandigheden (hoge temperaturen, aanhanger, bergen, airco aan) dat je in de problemen komt.
Groet,
Marten
leuke site die partsbase.nl
zo’n radiateur voor een pug 405T16 ...........€749,- ex
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
T(h)ijs schreef:BX 16v heeft een andere radiateur dan alle andere beeixen. Ik had al op BXNL gepost waar Eric deze vraag ook gepost had. Zie iddstechnique voor een prijs voor de enige echte 16v radiateur. Ik vind het geen geld als je het vergelijkt met TD radiateur
404520 Radiateur BX16/19/D Groot € 137,50
404530 Radiateur BX Turbo Diesel € 264,93
404540 Radiateur BX 19 Gti 16V € 120,02EINDELIJK zijn wij 16v rijders eens goedkoper uit dan de normale beeixers
Hehe, vind je? Ik vind het uiterlijk van de originele 16v radiateur al genoeg zeggen: wat een ontzettend goedkope pleuriszooi is dat zeg! Een of ander vaag Spaans merk; vind je het gek dat ze zo vaak kapot gaan? Echt een heel stuk minder duurzaam dan de “gewone” radiateuren voor zover niet van imitatiekwaliteit.
Ich bin ein Breaker
mpostma schreef:Hier een 16v radiateur:
Image RA3209 Radiateur Nissens 113.00
Voor die 113 EUR zou ik persoonlijk niet gaan lopen kniezen. Het is te belangrijk om daar 2e hands naar gaan zitten zoeken of je moet mazzel hebben en tegen een zgan radiateur aan te lopen voor weinig.
Natuurlijk kan Valeo wellicht wat duurder zijn.
De originele radiateur van een 16v (ik kende iemand die een erg nette 16v had en een zekere functie binnen de BX club bekleedde, die er nogal wat verbruikt heeft) was volgens mij geen Valeo, en ze gaan ook zo vaak stuk dat 2e hands helemaal geen optie is.
Sowie so was dat Eric’s probleem geloof ik ook niet. En een 2e hands radiateur vind ik wel een beetje bedenkelijk trouwens; dan moet je wel érg omhoog zitten.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:mpostma schreef:Hier een 16v radiateur:
Image RA3209 Radiateur Nissens 113.00
Voor die 113 EUR zou ik persoonlijk niet gaan lopen kniezen. Het is te belangrijk om daar 2e hands naar gaan zitten zoeken of je moet mazzel hebben en tegen een zgan radiateur aan te lopen voor weinig.
Natuurlijk kan Valeo wellicht wat duurder zijn.
De originele radiateur van een 16v (ik kende iemand die een erg nette 16v had en een zekere functie binnen de BX club bekleedde, die er nogal wat verbruikt heeft) was volgens mij geen Valeo, en ze gaan ook zo vaak stuk dat 2e hands helemaal geen optie is.
Sowie so was dat Eric’s probleem geloof ik ook niet. En een 2e hands radiateur vind ik wel een beetje bedenkelijk trouwens; dan moet je wel érg omhoog zitten.
Och, als je toevallig eens een nette tegenkomt op de sloop of zo dan zou ik hem zeker apart leggen. Maar als je er om verlegen zit kom je meestal alleen maar rommel tegen.
Gr,
Marten (die nog kan zag van de sloop een reserve radiateur + intercooler voor de Turbo D12 veilig te stellen tegen een nette prijs)