1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Wat laten vervangen naast distributieriem?
KJ
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 37
Geregistreerd: 23-06-2008

Gepost: 23 juni 2008 11:03 PM

Hoi allemaal,

Ik heb sinds twee weken een Saxo 1.1 uit 1998. Hij heeft 61.000 op de teller staan.

In oktober ga ik er mee naar Spanje rijden en voor die tijd wil ik de distributieriem laten vervangen omdat de auto tien jaar oud is.

Mijn vraag is wat er handig is om dan ook meteen te laten controleren of vervangen als ze daar toch mee bezig zijn.
En met welke garages in Utrecht of omgeving zijn er goede ervaringen?

Bedankt alvast!

Profiel  
 
K_saxo (verbannen)
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1194
Geregistreerd: 01-03-2008

Gepost: 23 juni 2008 11:11 PM
  [ # 1 ]

oliewissel (hangt er vanaf hoeveel km geleden vervangen gaat zon 15000km mee aldus onderhoudboekje)

Profiel  
 
KJ
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 37
Geregistreerd: 23-06-2008

Gepost: 23 juni 2008 11:13 PM
  [ # 2 ]

De auto heeft een afleverbeurt gekregen met nieuwe bougies, olie en filter. Ik neem dus aan dat de olie nu nog niet hoeft te gebeuren.

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5463
Geregistreerd: 01-07-2007

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 23 juni 2008 11:24 PM
  [ # 3 ]

Naast de riem zal ik ook de spanrollen en de waterpomp vervangen!

Gert Cool  Cool  Cool

Profiel  
 
RikVTS
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 14-06-2008

Gepost: 24 juni 2008 10:35 PM
  [ # 4 ]

thermostaat misschien ook ff doen?

Profiel  
 
KJ
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 37
Geregistreerd: 23-06-2008

Gepost: 24 juni 2008 10:39 PM
  [ # 5 ]

De spanrollen had ik al eerder gehoord ja. De waterpomp en de thermosstaat moeten dus ook vervangen worden? Verslijten die na tien jaar of vervuilen ze?

Wat is er nog meer handig als de boel toch open ligt?

En bij welke garage in Utrecht of omgeving?

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 24 juni 2008 11:30 PM
  [ # 6 ]

Wil je horen wat er allemaal vervangen kan worden, of bedoel je wat handig is om mee te nemen als je toch de distributieriem los hebt liggen? De thermostaat zit namelijk niet in de buurt van de riem. Spanrollen en waterpomp slijten langzaam, vaak worden ze tegelijk met de riem vervangen omdat de riem er ook af zal moeten als je later de rollen en pomp te vervangen - gevalletje dubbel werk dus.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
JagerEde
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 115
Geregistreerd: 11-03-2008

Gepost: 25 juni 2008 02:24 AM
  [ # 7 ]

Ik laat bij het vervangen van de distributieriem ook de spanrollen en waterpomp doen. Tevens laat ik ook de multiriem doen, maar dat ook omdat hij soms doorslipt…

Music is like poetry.

Profiel  
 
KJ
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 37
Geregistreerd: 23-06-2008

Gepost: 25 juni 2008 01:33 PM
  [ # 8 ]

Ja ik wil graag weten wat er handig is om ook te vervangen als ze toch de boel open hebben liggen. Om niet over een jaar weer die arbeidskosten te hoeven betalen.

De thermosstaat is die dus wel of niet handig om ook direct te doen?

Profiel  
 
katuut
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 244
Geregistreerd: 11-04-2008

Gepost: 25 juni 2008 03:29 PM
  [ # 9 ]

heeft niks tot weinig te maken met je distributie riem

spanrol altijd laten doen. waterpomp laten vervangen omdat een nieuwe riem altijd wat strakker is en vaak de waterpomp stuk trekt een waterpomp kost vaak zon 60 euro extra maar de kosten om daarna de pomp alsnog te laten vervangen is vele malen hoger

xsara Hdi VTS uit 2000 175.000km
PUG 205

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 25 juni 2008 04:18 PM
  [ # 10 ]

De thermostaat hoeft niet persé tegelijk met de riem, de thermostaat zit heel ergens anders.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
B_iks
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1505
Geregistreerd: 18-08-2005

Gepost: 25 juni 2008 09:23 PM
  [ # 11 ]

Als je toch de waterpomp eruit haalt, kun je de thermostaat wel meenemen, omdat je het kvs-systeem dan toch leeg hebt. Als je dat persee wilt op korte termijn, zou ik het tegelijk met de pomp doen.

En je kleppen stellen is ook een goed idee.

Profiel  
 
K_saxo (verbannen)
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1194
Geregistreerd: 01-03-2008

Gepost: 25 juni 2008 10:15 PM
  [ # 12 ]
KJ schreef:

De spanrollen had ik al eerder gehoord ja. De waterpomp en de thermosstaat moeten dus ook vervangen worden? Verslijten die na tien jaar of vervuilen ze?

Wat is er nog meer handig als de boel toch open ligt?

En bij welke garage in Utrecht of omgeving?

spanrollen zitten volgens mij standaard bij de distru set   waterpomp is niet strikt genomen noodzakelijk pas als je een roestkleur onder je motorkap ziet moet je deze vervangen

Profiel  
 
KJ
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 37
Geregistreerd: 23-06-2008

Gepost: 27 juni 2008 12:11 AM
  [ # 13 ]

Bij een roestkleur onder de motorkap pas de waterpomp vervangen, is dat niet al wat te laat ivm schade dan?

En hoelang duurt dat normaal gesproken voordat die roest verschijnt? Als dat binnen nu en 2 jaar is laat ik het liever direct gelijk doen.

Heeft er iemand nog een goede tip voor het vastlijmen van de dakrubbers? Ze laten los bij mijn auto, en ik wil graag weten met welk middel ik ze het beste vast kan zetten.

Profiel  
 
katuut
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 244
Geregistreerd: 11-04-2008

Gepost: 27 juni 2008 11:03 AM
  [ # 14 ]

je kunt natuurlijk ook wachten tot ie stuk loopt! maar omdatje dan alles al los laat halen betaal je eigenlijk alleen de pomp en niet de dure arbeidskosten als je achteraf de waterpomp nog laat vervangen Cool

veel waterpompen gaan lekken als er een strakkere riem om komt dus ik zou het er niet op gokken als je het zelf niet kunt

xsara Hdi VTS uit 2000 175.000km
PUG 205

Profiel  
 
K_saxo (verbannen)
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1194
Geregistreerd: 01-03-2008

Gepost: 28 juni 2008 12:04 AM
  [ # 15 ]
KJ schreef:

Bij een roestkleur onder de motorkap pas de waterpomp vervangen, is dat niet al wat te laat ivm schade dan?

En hoelang duurt dat normaal gesproken voordat die roest verschijnt? Als dat binnen nu en 2 jaar is laat ik het liever direct gelijk doen.

Heeft er iemand nog een goede tip voor het vastlijmen van de dakrubbers? Ze laten los bij mijn auto, en ik wil graag weten met welk middel ik ze het beste vast kan zetten.

het roestwater komt naar het schijnt bij 200 000 km naar horen zeggen van een “garage” vanaf het roest water best niet verder dan 120km rijden (geen stadsverkeer)

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook