1 van de 2
 1 2 Volgende > 

F***, APK afkeur
JXR
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 51

Gepost: 24 juni 2008 07:59 PM

Net nadat m’n BX een maand bij Ordas heeft gestaan omdat er met die poreuze brandstofleidingen echt niet meer te rijden was. En net nadat ik daar 170 euro tegenaan heb gegooid krijg ik te horen dat de auto afgekeurd is op stuurashoezen en handrembediening op 1 van de voorwielen. ‘t Geintje gaat bij de beungarage waar die nu staat zo’n 500 euro kosten, Ordas zelf had het er helaas te druk voor.

Nu zit ik te denken wat wijsheid is. De waarde van de auto zal niet meer dan 750 euro zijn, ‘t betreft een TZD turbo uit ‘92 met ongeveer 3.9 ton op de klok. De auto rijd verder nog als een zonnetje.

Ik ben in ‘t jaar dat ik er nu in rij erg gehecht geraakt aan de auto. Ook zijn de rijkosten dusdanig laag dat ik ‘t om beide redenen bijna niet over m’n hart kan verkrijgen om de auto weg te doen. De auto zonder APK verkopen is bijna niet te doen, maar de auto naar de sloop brengen is wel ‘t laatste wat ik ‘m toewens.

Ik wil eerst eens gaan kijken hoe erg ‘t allemaal is. Of ik dingen zelf kan doen en of Ordas dezelfde mening heeft over wat er moet gebeuren.

Andere tips zijn welkom en ik zal in dit topic eventueel ook eventueel nieuwe ontwikkelingen vermelden Sad

Profiel  

McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7072

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 24 juni 2008 08:07 PM
  [ # 1 ]

500 euro? die klusjes kan je ook gemakkelijk zelf lijkt me.

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  

Matthijs2006
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2276

Gepost: 24 juni 2008 08:09 PM
  [ # 2 ]

BX TZD Turbo’s zijn inderdaad fijne auto’s. Ik zou het gewoon nog even proberen ermee.

Profiel  

PrutsyLJ
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3107

- C1 1.0 5 drs
Gepost: 24 juni 2008 08:11 PM
  [ # 3 ]

De stuurhuishoezen kan je ook prima zelf als je een beetje handig bent. De rechter vergt enig geduld en gepriegel, maar het is goed te doen zelf.

Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005

Profiel  

Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3455

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 24 juni 2008 08:11 PM
  [ # 4 ]

Balen, maar als je voor 500 euro weer een hele tijd vooruit kunt is het natuurlijk niet teveel.
Zelf vervangen is natuurlijk ook een optie, het is niet superingewikkeld, en ik geloof dat alleen de hoes aan de rechterkant iets meer werk is omdat je daar ok de bekrachtiging los moet halen, maar goed, dat is maar 1 bout extra.
De handremkabel is ook niet zoveel werk, maar vaak zijn ze nog wel voor het oog te fixen, er zit een dikke extra mantel over de kabel geschoven, meestal kun je door de handremkabel los te halen en even uit de 1e 2 oogjes te halen die mantel helemaal naar voren schuiven, dan zijn evt. beschadigingen aan de buitenkabel niet meer te zien, het ligt er natuurlijk maar aan in hoeverre die kabel afgekeurd is, als ie echt geknikt is en/of de buitenkabel gedeeltelijk verdwenen dan zul je een nieuwe moeten plaatsen, waarbij het grootste werk is het loshalen van de middenconsole (2 schroeven en ff wat gekut om hem over de handremhendel te krijgen).
Laat anders de auto even in zijn totaal nalopen hoe de staat is, de APK is maar een momentopname waar lang niet alles in meegenomen wordt. Als nou blijkt dat je het komende jaar nog een bak kosten zult hebben aan het beestje kun je misschien andere conclusies trekken, blijft het gewoon bij die 2 hoesjes en een handremkabel dan zou je dat eigenlijk gewoon moeten vervangen, je weet nu wat je hebt, met een andere auto koop je vaak de ellende van de vorige eigenaar mee over.

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  

winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2255

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 25 juni 2008 03:34 AM
  [ # 5 ]

Vind ik ook. Het gaat hier duidelijk om een aantal relatief kleine zaken die bij elkaar opgeteld wel aantikken, maar als de basis verder goed is (en uit de strekking van de startpost begrijp ik dat dat het geval is) lijkt het me de investering zeker wel waard. Ook een (turbo)diesel heeft wel eens wat onderhoud nodig, maar het is een type BX waarbij je je eigenlijk nooit druk hoeft te maken om de vraag of je er wel mee thuiskomt. De mijne heeft me weleens gepest met een brakke accu en rottige KVS-slangen, maar ik heb de ANWB tot nu toe nog nooit nodig gehad om me redden. Dat was met de GTI toch echt wel anders. Wink

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 25 juni 2008 03:39 AM
  [ # 6 ]

En vast ten overvloede: de volgende keer kun je je auto 2 maanden vooraf al laten keuren, zodat je niet in tijdnood komt.
Dat is wel zo handig bij een wat klassieker wordende auto waarvoor niet iedere garage zomaar acceptabele prijzen rekent voor goed werk.

Ze durven wel te rekenen zeg.
Stuurhoezen vervangen kostte me bij mijn garagist een jaar of 2 terug amper 100 eur, incl materiaal (imitatie 12-, origineel 20,- per hoes).
Handremkabel kost plm 2 tientjes; op Citromobile had ik er 2 voor 25,-. Heel makkelijk zelf te doen, op een krik met hulp van een touwtje.

De factureertijden van Citroën voor stuurhoezen zijn ook niet eens zo overdreven hoog; een uurtje ofzo.

Ich bin ein Breaker

Profiel  

winnetou
> 2000 berichten

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 25 juni 2008 03:47 AM
  [ # 7 ]

Informeer anders eens bij de Hegru, is vanuit Roermond toch wel aan te rijden, lijkt me.  Smile

Profiel  

Mechuccio
> 3000 berichten
Totaal aantal Berichten: 3455

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 25 juni 2008 12:46 PM
  [ # 8 ]

Echt wel, maar ik repareer ze zelf Laughing
Ik geloof dat de TS ergens in de buurt van Diemen woont gezien de auto bij Ordas staat.

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  

winnetou
> 2000 berichten

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 25 juni 2008 01:57 PM
  [ # 9 ]

Surprisedops:  Ik zie het nu, foutje…

Profiel  

knäckor
> 3000 berichten
Totaal aantal Berichten: 3680

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 25 juni 2008 02:33 PM
  [ # 10 ]

Mocht je er echt niet uitkomen dan kan ik wel eens kijken wat ik voor je kan betekenen.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  

JXR
< 100 berichten
Rank

Gepost: 25 juni 2008 02:47 PM
  [ # 11 ]

Heren, allen dank voor de antwoorden en ‘t meedenken.

Om te beginnen ben heb ik gisteren de auto opgehaald en ben ik direct naar Ordas gereden. Beide garages liggen erg dicht bij elkaar en ikzelf woon er ook maar een paar honderd meter vandaan.

Bij Ordas een geïnformeerd wat zij van de reparaties vonden en daar werd ook aangegeven dat 500 euro wel erg veel van het goede is. En nu komt ‘t mooiste, ondanks dat ze het stervens druk hebben willen ze toch proberen vrijdag/zaterdag aan de auto te werken. Dat ze ‘t zo druk hebben is ook de reden dat ik de APK niet bij hen heb laten doen. Als ‘t een beetje meezit kan ik maandag dan de BX weer naar de andere garage brengen voor een gratis herkeuring! Smile

‘t Ziet er naar uit dat ik op deze manier alsnog voor rond de 300 euro klaar ben. ‘t Is nog steeds aardig geld, maar ja, dan hoop ik nog een jaartje door te kunnen blijven rijden!

Ook had zelf repareren wel een optie geweest, maar Ordas gaf ook aan dat de stuurashoezen vrij lastig te vervangen zijn zonder brug. Ook schiet ‘t niet op als ‘t even tegenzit of ik er niet uit kom.

Dan is ‘t te hopen dat alles lukt en dan op naar de half miljoen met die bak (A)

Bij deze nogmaals m’n uiterste bewondering voor Ordas!!

En overigens was ik ook wel van plan de APK bijtijds te doen. Echter, 5 weken voor de APK datum kreeg ik zoveel last met de brandstof leidingen dat ‘t echt geen doen meer was. Helaas heeft de reparatie gewoon dusdanig veel tijd gekost dat ik daarna ook echt direct de APK moest gaan regelen. Ik heb zaterdag de auto opgehaald en maandag meteen voor de APK gebracht. Maar goed, volgend jaar (*klop* *klop*) zal ik ‘m zeker even een tijdje eerder brengen Surprisedops:

Profiel  

Thijsvandebles
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2963

Gepost: 26 juni 2008 01:49 AM
  [ # 12 ]

Ik heb vanmorgen nog 2 stuurhuishoezen vervangen, ik was links plus rechts in een ruim uur meester. Het gaat handig als je rechts ook de binnenste stuurkogel demonteerd, maar dit is niet noodzakelijk.

Test

Profiel  

Autofan
> 3000 berichten
Totaal aantal Berichten: 3355

- 2CV Auto
Gepost: 27 juni 2008 10:57 PM
  [ # 13 ]

Gelukkig kun je er weer mee rijden Wink

Profiel  

JXR
< 100 berichten
Rank

Gepost: 27 juni 2008 11:03 PM
  [ # 14 ]

Hehhe, ja zeker, ben even aan het denken wie jij precies kan zijn Razz

‘t Is in ieder geval allemaal gefixt en maandag gaat ie voor een herkeuring op. Ben benieuwd!

Profiel  

Autofan
> 3000 berichten
Totaal aantal Berichten: 3355

- 2CV Auto
Gepost: 27 juni 2008 11:17 PM
  [ # 15 ]

Ken jij die jongen met die BX GTi Scandinavische uitvoering? Diegene die hem net 2 dagen heeft Wink

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook