1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
HD pomp vervangen door cx exemplaar
Herbert
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 03-02-2008

Gepost: 21 juni 2008 03:09 AM

Er schijnen vele typen cx pompen te zijn, welk type kunnen we het beste gebruiken voor ombouw in DS?

Herbert

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 22 juni 2008 06:19 PM
  [ # 1 ]

Eigenlijk alles met Diravi…
Airco-types hebben een drievoudige poulie die om te bouwen is naar een tweevoudige.
Je moet alleen iets knutselen aan de ophangpunten; een CX-pomp is niet zonder aanpassingen in een ID/DS te plaatsen.
Je zou ook voor een eurootje of 20 nieuwe rubbertjes kunnen kopen en je eigen pomp lekvrij maken…

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 22 juni 2008 06:39 PM
  [ # 2 ]

Even Van der Laan in Abbenes bellen. Met wat extra ringen is die CX pomp makkelijk te plaatsen.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 22 juni 2008 06:54 PM
  [ # 3 ]
Pascal schreef:

Je moet alleen iets knutselen aan de ophangpunten; een CX-pomp is niet zonder aanpassingen in een ID/DS te plaatsen.

Dat klopt niet helemaal: een pomp van een standaard Cx gti of diesel kun je zonder enige aanpassing op een ds gebruiken, mits het geen halfautomaat is.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
d-super
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 233
Geregistreerd: 05-06-2004

- ID/DS DSuper
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 110PK
Gepost: 24 juni 2008 04:57 AM
  [ # 4 ]
waterman771 schreef:
Pascal schreef:

Je moet alleen iets knutselen aan de ophangpunten; een CX-pomp is niet zonder aanpassingen in een ID/DS te plaatsen.

Dat klopt niet helemaal: een pomp van een standaard Cx gti of diesel kun je zonder enige aanpassing op een ds gebruiken, mits het geen halfautomaat is.

Inderdaad, ik heb er nu ook een CX pomp in zitten, heb er niets voor hoeven aanpassen, alleen een v-riem weg moeten halen.
CX pomp heeft een enkele poelie.

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 24 juni 2008 11:23 AM
  [ # 5 ]

Is de dubbele poelie niet over te zetten op de HP van de CX? Of past dat niet? Staat natuurlijk mooier met dubbele riem, nodig is het niet, maar het oog wil ook wat…....

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 24 juni 2008 11:43 AM
  [ # 6 ]
GW-tje schreef:

Is de dubbele poelie niet over te zetten op de HP van de CX? Of past dat niet? Staat natuurlijk mooier met dubbele riem, nodig is het niet, maar het oog wil ook wat…....

Ja, dat kan wel maar dan heb je een pers en draaibank nodig. Bij Van der Laan in Abbenes kunnen ze die cx pompen zo aanpassen dat er een 3 dubbele pouly van een Ds halfautomaat op past. Zo kun je ook deze cx pomp in de ds met halfautomaat gebruiken. Voor ‘t geld hoef je ‘t niet eens te laten.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 24 juni 2008 11:33 PM
  [ # 7 ]
Pascal schreef:

Eigenlijk alles met Diravi…
Airco-types hebben een drievoudige poulie die om te bouwen is naar een tweevoudige.
Je moet alleen iets knutselen aan de ophangpunten; een CX-pomp is niet zonder aanpassingen in een ID/DS te plaatsen.
Je zou ook voor een eurootje of 20 nieuwe rubbertjes kunnen kopen en je eigen pomp lekvrij maken…

Dat is het nu eigenlijk. De pomp kan inwendig ook lekken.
Hoe meer ze lekt intern, hoe minder de opbrengst. Is hier al veel over geschreven ?
Zijn er mensen die bezig zijn geweest de originele HD pomp terug naar haar specs te brengen ? maw originele debiet/opbrengst ?

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 24 juni 2008 11:58 PM
  [ # 8 ]

Als de pomp gewoon netjes in de LHM draait, is slijtage aan de zuigertjes/ plunjers eigenlijk minimaal: ze bewegen alleen oscilerend en hoeven deze beweging niet over te zetten in een roterende, zoals zuigers in een motor.
Hierdoor is er ook nauwelijks slijtage in de boringen, omdat er dus geen radiale krachten op worden uitgeoefend.
Blijft over dat de rubber ringetjes op de zuigertjes (eigenlijk op de klepjes dus) op een gegeven moment “uitgewerkt” zijn en vernieuwd moeten worden.
Je merkt dit doordat de pomp gaat lekken…op je remklauwen uiteraard.. Confused

Je kunt via Citrotech een setje kopen met alle rubbertjes (ik dacht 8 stuks: 7 voor de plunjers/ zuigertjes en een kleintje voor de asafdichting) voor iets van 17 euro.
Met een beetje geduld, een bankschroef en een plastic hamer is de pomp vrij eenvoudig deels te demonteren (feitelijk hoeft alleen het deksel eraf), en kun je de rubbertjes vernieuwen.
Klein likje vet aan de klepjes zodat ze netjes blijven zitten, en het spietje juist monteren en voilá: ineens kan iedereen het!

Succes!  Wink

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Herbert
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 03-02-2008

Gepost: 28 juni 2008 06:54 PM
  [ # 9 ]

Pomp geplaatst

Zo, bij bart Ebben een gebruikte cx pomp gehaald (voor gti of diesel).

Montage vrij simpel, al zit de poelie net uit het midden van de twee poelies van de motor, geen van beide is dus perfect uitgelijnd met de pomp. Toch maar voor de minst afwijkende gekozen en ik heb de pomp dus zonder tussenring gemonteerd. De afwijking vind ik acceptabel, zou me verbazen als daar iets mee mis gaat.

Deze pomp is veeeeel stiller, auto stijgt sneller en er wordt toch wel degeljk minder vaak bijgeschakeld door de drukregelaar, nu om de 13 seconden, waar dat eerst om de 3 seconden was. Kortom, geslaagde actie, aanrader, 1,5 uur werk.

Eindelijk nu ook die LHM lekkage weg

Herbert

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 28 juni 2008 08:03 PM
  [ # 10 ]

Goed werk. Maar met wat brede ringen kun je de pomp WEL perfect uitlijnen op de tweede poelie. Aangezien er redelijk wat spanning op de riem staat (die moet ook behoorlijk strak staan) is dat geen gek idee lijkt me…

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 29 juni 2008 12:28 AM
  [ # 11 ]

Pomp goed uitvullen en absoluut riem in lijn zetten….geheid dat hij gaat bezwijken als jij dat net niet kunt gebruiken. De overbrenging van een v-riem is erop gebaseerd dat hij netjes in lijn staat en inderdaad is de asbelasting redelijk hoog. Aanpassen dus…..en rap wat Very Happy Very Happy

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
Herbert
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 03-02-2008

Gepost: 29 juni 2008 02:39 AM
  [ # 12 ]

Ok dan..

ik schat dat ik zo’n 3 mm nodig heb, eens zoeken naar een tweetal grote ringen.

Heb trouwens ook de fan vervangen, er was een blad afgebroken.
ik vermoed dat er ‘snachts een beest de warmte van de radiator op heeft gezocht. Bij het starten gisterochtend sloeg de fan stuk en ik trof vandaag wat haren aan en wat aangevreten motorkapisolatiemateriaal. Verder geen dood beest aangetroffen en geen braadlucht bij het proefrijden, wellicht kom ik het ooit nog wel tegen bij een sleutelactie.

Herbert

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 30 juni 2008 11:16 PM
  [ # 13 ]

1 snaar is voldoende, nummer 2 is voor de veiligheid…..wel zo mooi als je het gewoon zo houdt en dus even 2 nieuwe snaartjes monteert. Kost geen ruk…...

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25612
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 30 juni 2008 11:48 PM
  [ # 14 ]

Het idee is dat je twee snaren van de zelfde rol koopt! die zijn exact even groot en dan hoef je de pomp niet zo hard aan te spannen en blijven de lagers langer heel!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 01 juli 2008 12:28 AM
  [ # 15 ]

Volgens mij als je het fanhuis weet te lossen van de radiateur, kun je de riemen over je fan heenslaan. Ouwe eraf, nieuwe erop en dan monteren.
Zet ze niet te vast, als je met de hand aan de fan draait mogen ze op dat moment best slippen. Te strak is moordend voor je lagers…...

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook