Totaal aantal Berichten: 235
Geregistreerd: 20-01-2008
- ID/DS ID 20/ DSuper 5
Schiet je redelijk op met je auto weer opbouwen na restauratie, blijkt er een klein scheurtje in het aluminiumhuis van de remklauw te zitten. Bij de DS-club een 2-de hands gehaald. Nu mijn remklauw er af halen en de andere erop. Een tip kreeg ik al: een zo groot mogelijk moment maken op de 2 grote bouten waarmee de klauw vast zit. (arm van 1-1,5 meter)
Verder het advies om bij het weer vastmaken van de klauw iemand het rempedaal in te laten duwen, zodat de klauw zich richt.
Iemand nog meer advies of ?
Als dit gedaan is kan ik de keienbak e.d. weer opbouwen, deuren opbouwen en richten en hopelijk over een maand naar de APK.
J. Werges
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Moeten die bouten kapot dan? Of is het de bedoeling dat ze naderhand echt nooit meer los gaan, gesteld dat ze het houden met die arm van 1,5 m.
Aanhaalmomentje van van pakweg 450Nm lijkt me erg veel…......
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 235
Geregistreerd: 20-01-2008
- ID/DS ID 20/ DSuper 5
De tip was bedoeld voor het losmaken. Ze schijnen zeeeer stevig vast te zitten.
Mocht deze gegeven tip niet waar zijn, dan hoor ik dat ook graag (voordat alles stuk is)
Jeroen
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Mannen,
Liever niet proberen te raden naar wat je in het WerkPlaatsHandboek kunt opzoeken. WPH nr 814, operation D450-00, stelt het volgende:
1. Front brake units :
- Tighten bolts securing units on gearbox outlets to.: ....... 130 to 140 mLN ( 13 to 14 mkg )
- Tighten screws securing brake units on cross member to : . 40 to 45 mLN ( 4 to 4,5 mkg.)
- Tighten screws assembling 1/2 housing to : ...................................... 45 to 55 mLN (4,5 to 5,5 mkg.)
- Tighten bleed screw ( manual gear change ) to : ............................... 6 to 7 mLN ( 0,6 to 0,7 mkg.)
2. Parking brake :
- Tighten the screws securing the brake calipers to the clutch
housing : .......................... 100 to 110 mLN (10 to 11 mKg)
Uit ervaring weet ik: ja, ze zitten behoorlijk vast. En dat moet ook!
En ja, je moet e.e.a. flink onder druk hebben voor je ze vast draait, i.v.m. het centreren van de remklauw.
Bij losdraaien zul je niet gauw iets stuk draaien, behalve je knokkels dan.
Succes Jeroen.
- Oscar -
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dus.. Op moment vast zetten met loctite.
eerst: bak ondersteunen want je bak hangt via je klauwen aan de traverse. Los maken is makkelijk.
Vastmaken moet je met een hulpje doen. zorg dat de nieuwe zuigers goed los lopen. Monteer alles handvast. Laat de boutjes in de traverse er nog even uit. Zet de remblokken er weer in.
draai de bevestigingsbouten weer een halve slag los en laat je hulpje remmen. ( op druk.) Hoeft niet debiel hard. Terwijl de rem aangegrepen is draai je de bevestigingsbouten vast!
Rem los en op moment vastzetten.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 235
Geregistreerd: 20-01-2008
- ID/DS ID 20/ DSuper 5
Vanmiddag nieuwe hydrauliekleiding geplaatst op de klauw. En daarna systeem met nieuwe LHM gevuld en daarna de klauw vastgezet met momentsleutel op 140Nm. Vervolgens de boel ontlucht. Daarna even illegaal rondje gereden en getest. Lijkt perfect! Nu afbouwen: keienbak en schermen en dan APK!
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Ben gisteravond ook begonnen om de remklauwen uit te bouwen. Grote zware bouten gingen goed los, traverse bouten met wat verlengstukjes en een knietje ook. Hydrauliekleiding geen centje pijn. Blokken zitten muurvast…...
Ik krijg de klauw er nog niet onderuit, dus moet ook de luchtstroombekapping er onderuit…....
Vergeet ik nog iets?
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Klauw er niet omhoog uit te krijgen?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Je bedoelt dat de luchtbak er dan niet afhoeft? Draait hij dan niet tegen de traverse aan? Die hoeft toch niet los?
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Tsja, ik vind naar boven altijd wel zo makkelijk. kanje gewoon op zn wielem laten staan. krikje onder de bak en trek die klauw eraf.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Vanmiddag vrij genomen en lekker verder gesleuteld. Zonder verdere poespas met flink geweld de blokken eruit getikt. Originele Citroën Textar blokken met een meter voering. Yes, die zijn nog perfekt. Daarna kwam de hele klauw los en was hij er zo uit. Luchtbeplating laten zitten en ook geen krik onder de bak. Let wel, ik heb alleen de rechterklauw verwijderd.
Klauw zag er best mooi uit. Hydrauliekleiding ging makkelijk los, maar ik kreeg geen beweging in de zuiger aan wielzijde. Ja, hoor…..muurvast. Zelfs met een moordenaar erop kreeg ik hem niet aan het draaien, laat staan eruit.
Wat doe je dan? Dan ga je naar de dokter…....Citrotech gebeld en Ronald wist me haarfijn uit te leggen hoe het gekomen was. Ik ben in de Xantia gesprongen en heb de klauw bij hem afgeleverd. Hij zou hem met hydrauliek er wel uit persen en zoekt een paar goede zuigers bij de klauw.
Wat een walhalla zeg, dat bedrijf. En wat een vakmanschap straalt dat uit!
Ik wou daar best een uurtje shoppen met de creditcard van een ander
Maar goed, efkes wachten op de spullen…....
Het euvel kwam dus door het slangetje wat was weggelaten van de uitstort van de radiateur naar een uitloopje naast de remklauw. De uitgestortte koelvloeistof loopt op de zuiger aan wielzijde, de viltring zuigt zich vol met koelvloeistof en stilaan gaat de boel vastzitten.
Ergo…..ben je in de buurt, maak je remzuigers schoon en gangbaar. Als je de radiateur eruit hebt, het stuurhuis eruit hebt of de bak. Pak die remklauwen mee en zorg ervoor dat dat slangetje vanaf de kraan van de radiateur naar de uitloop erop zit. Scheelt een hoop ellende en geld.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Laatste update:
Citrotech? Geweldig…....wat een topservice!
Ronald belde me vanmiddag dat de remklauw klaar ligt. Net gisteren aan het einde van de dag gebracht! Kapotte zuiger eruit. Klauw gewassen, gestraald en 2 goede zuigers gematched. Vanavond ophalen, bakolie verversen en wachten op de andere onderdelen die van Citroworld nog onderweg zijn…......
Maar weer heerlijk remmen van het weekeinde!
Dankzij CITROTECH
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
En? wat kost dat?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Ik weet niet of ik het mag zeggen…......maar ik was maar 90 euro kwijt. Perfect schone gestraalde klauw met 2 “oude” goed passende zuigers en 3 nieuwe leidingrubbertjes….....echt top gedaan!
De kapotte zuiger, kreeg ik weer als aandenken mee. Hij was op het deel waar hij met de tang is gevat helemaal ovaal vervormd…....
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Toppie!!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>