DaanDus schreef:karel schreef:voge schreef:DaanDus schreef:Je vat em geloof ik niet
Doe je dat toch dan gaat de olie sterk in kwaliteit achteruit, hoeveel je er ook bij mikt. Op de peilstok zie je dan niet een helder streepje meer maar een vaag vlekje, eventueel met (teer)klontjes, ook al heb je die netjes afgeveegd en niet net bijgevuld. Met de goede smering is het dan ook wel zo’n beetje voorbij.Wat een vaag verhaal is dit nou weer…..
De motorolie bij een diesel is altijd zwart, ook als je 50 km rijd na verversen. En teerklontjes in je olie, daar heb ik helemaal nog nooit van gehoord, dan moet je t wel heel erg bont maken. De smerende werking van olie kun je echt niet “zien” ofzow!!!!!!!En die verversingstermijn, tja…... de kwaliteit van olie is sinds 1990 echt wel verbeterd, dus mijn bixje moet er maar mee leren leven dat ie wat langer op de oude peut moet draaien hoor! (Ik drink ook heel soms een glas melk wat 1 dag over de datum is )
Joh, wat jij wilt!
Vind ervan wat je wilt, mij maakt het niet uit. Maar zeg niet dat je niet gewaarschuwd bent.Vaag verhaal hoor, maar laat mij nou maar lekker geloven dat goed (niet per se: duur) onderhoud zichzelf betaalt…
En probeer het vooral gerust zelf uit en peil voor de grap een diesel eens als de olie er tussen de 15000 en 20000 km in zit. Je weet echt niet wat je ziet.
Ich bin ein Breaker
Dacht dat dit draadje over benzineverbruik ging, en niet over olieverversing
BX Chic, DB-NZ-70, 163.900 km. ORGA 5353.
ZX Reflex, FF-DD-45, 46.680 km. ORGA 5484.
BX Cannes, ZK-94-DY, 140.000 in ruste.
Vertaling Chic: chic, goede smaak, elegantie, piekfijn, tof.
BX-Chique schreef:Dacht dat dit draadje over benzineverbruik ging, en niet over olieverversing
Eh, wie zei er “benzine”? Brandstofverbruik en olieverbruik!
En van olieverbruik ging het over op olieverversen omdat dat door sommigen vergeten wordt als oorzaak van hoog olieverbruik.
Kijk, bij brandstof heb je dat probleem meestal niet zo…
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Eh, wie zei er “benzine”? Brandstofverbruik en olieverbruik!
En van olieverbruik ging het over op olieverversen omdat dat door sommigen vergeten wordt als oorzaak van hoog olieverbruik.
Kijk, bij brandstof heb je dat probleem meestal niet zo…
Ja, akkoord, je hebt gelijk. De naam van het topic is later aangepast. Ik had niet gezien dat het nu ook over olieverbruik ging. Excuses.
BX Chic, DB-NZ-70, 163.900 km. ORGA 5353.
ZX Reflex, FF-DD-45, 46.680 km. ORGA 5484.
BX Cannes, ZK-94-DY, 140.000 in ruste.
Vertaling Chic: chic, goede smaak, elegantie, piekfijn, tof.
Totaal aantal Berichten: 719
Geregistreerd: 03-01-2005
- C3 1.4i Difference
- C5 2.0 16v Break Difference
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
ik was over het olieverbruik begonnen had de diesel veel last van ops:
helaas is er gister afscheid van genomen. na 3jaar en 130.000 km trouwe dienst
totale stand 415.000KM en bouwjaar 1991
olie verbruik ?? mijn wagen gaat om de 5000Km op onderhoud , ik doe te weinig Kms om langer te wachten ... en ja op 5000Km is er geen drupje olie vermist ....
karel schreef:DaanDus schreef:karel schreef:voge schreef:DaanDus schreef:Je vat em geloof ik niet
Doe je dat toch dan gaat de olie sterk in kwaliteit achteruit, hoeveel je er ook bij mikt. Op de peilstok zie je dan niet een helder streepje meer maar een vaag vlekje, eventueel met (teer)klontjes, ook al heb je die netjes afgeveegd en niet net bijgevuld. Met de goede smering is het dan ook wel zo’n beetje voorbij.Wat een vaag verhaal is dit nou weer…..
De motorolie bij een diesel is altijd zwart, ook als je 50 km rijd na verversen. En teerklontjes in je olie, daar heb ik helemaal nog nooit van gehoord, dan moet je t wel heel erg bont maken. De smerende werking van olie kun je echt niet “zien” ofzow!!!!!!!En die verversingstermijn, tja…... de kwaliteit van olie is sinds 1990 echt wel verbeterd, dus mijn bixje moet er maar mee leren leven dat ie wat langer op de oude peut moet draaien hoor! (Ik drink ook heel soms een glas melk wat 1 dag over de datum is )
Joh, wat jij wilt!
Vind ervan wat je wilt, mij maakt het niet uit. Maar zeg niet dat je niet gewaarschuwd bent.Vaag verhaal hoor, maar laat mij nou maar lekker geloven dat goed (niet per se: duur) onderhoud zichzelf betaalt…
En probeer het vooral gerust zelf uit en peil voor de grap een diesel eens als de olie er tussen de 15000 en 20000 km in zit. Je weet echt niet wat je ziet.
fftopic Ik wordt hier gequote terwijl mijn tekst er niet eens tussen staat
Maar dat op tijd olie verversen ellende voorkomt ben ik het helemaal mee eens. Er zijn ook mensen die denken dat ze geen olie hoeven te verversen omdat ze er toch regelmatig een litertje nieuwe olie in gooien. Dat is natuurlijk ook nogal een kromme gedachtegang…
@Sep: Wel zonde van de diesel!! Maar 415.000 is best een respectabele kilometerstand toch??
voge schreef:
fftopic Ik wordt hier gequote terwijl mijn tekst er niet eens tussen staat
Sorry; het stond in het oorspronkelijke bericht ook al niet helemaal goed meer.
voge schreef:
Maar dat op tijd olie verversen ellende voorkomt ben ik het helemaal mee eens. Er zijn ook mensen die denken dat ze geen olie hoeven te verversen omdat ze er toch regelmatig een litertje nieuwe olie in gooien. Dat is natuurlijk ook nogal een kromme gedachtegang…
En hoeveel BX-rijders kramen hetzelfde soort onzin uit als ze een hydraulieklek gehad hebben, zonder onder het emulsieschot (dat plastic flapje in de LHM-ketel) of in de filters of remleidingen gekeken te hebben?
voge schreef:
@Sep: Wel zonde van de diesel!! Maar 415.000 is best een respectabele kilometerstand toch??
Toch wel netjes ja.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Sorry; het stond in het oorspronkelijke bericht ook al niet helemaal goed meer.
Haha, ik zag dat ‘t een zootje werd, met 4 quotes onder elkaar. Maar dit was maar een geintje hoor, mijn eigen tekst was ook niet echt zinnig…
Voor de rest ben ik het helemaal eens met je antwoord Karel, het lijkt af en toe wel alsof mensen denken dat er aan een BX geen onderhoud gedaan moet worden
M’n 19 TRi break is niet echt zuinig… voor 1 op 12 moet ik echt heel rustig rijden, 1 op 8 als ik stevig loop te blazen…
Olie verbruik is een keer op 4000 km maximaal een halve liter 10w40, en dat voor een motor uit ‘87 waar mee ik en dag op Zandvoort heb lopen knallen… (motor komt uit een TRi berline)
XM V6 Exclusive ‘91, BX break V6 24v (in aanbouw), BX GTi 16v ‘89, Peugeot 405 SRi (DKZ), Fiat Scudo 2.0 JTD ‘07.
ex BX: 14 ‘86, 19TRi ‘87, GTi ‘88, Chic(GTi)‘91, 16TRi brk ‘89, 16v ‘88, 16v ‘91, GTi 4WD ‘91, stortkoker GTi ‘89.
Alns hef ‘n êane, mear nen wos hef d’r twee.
woehoe een nieuw verbruiksrecord!
1 op 12,09!
Ik schrok me wezenloos toen ik maar 48 liter had getankt op 580km… maar het klopt echt, waarschijnlijk door veel snelweg (Vught-Hoogeveen-Deventer-Vught)
Totaal aantal Berichten: 719
Geregistreerd: 03-01-2005
- C3 1.4i Difference
- C5 2.0 16v Break Difference
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Oh het kan dus wel met de GTi 1 : 12 rijden
ik heb m nu 2 weken en rij vaak breda—> waalwijk maar mijn verbruik blijft maar 1 : 10 en dan rij ik gewoon rustig ops:
Ja het kan 1 op 12 met een GTi,zelfs met een Gti autmaat.
Afgelopen weekend Nijmegen-De Haan (belgië) -Nijmegen en nog wat stads kilomters. Totale afstand 580 km en afgetankt met 44 liter… Netjes toch? Wel erg braaf gereden hoor op de heenweg wel het dakraampje open en dan zo’n 110-120 km/pu. De terugweg iets harder gereden 120-130km/pu. Ook nog in de file gestaan op de heenweg,dus het zou nog zuiniger moeten kunnen, zonder file, (dak)raam dicht en continu 90 km/pu rijden. Niets voor mij hoor,het moet wel leuk blijven.. 12
Verleden: BX 19TZI,BX 16TGI Progress,2cv6, BX 14 RE (type 1)GSA X3,GSA X1.BX GTI automatic ZX1.8i. Heden: XM 2.1 TD VSX
En ja hoor, alweer een zuinigheidsrecord!
1 op 12,13! Hoe doe ik ‘t toch
Harm schreef:En ja hoor, alweer een zuinigheidsrecord!
1 op 12,13! Hoe doe ik ‘t toch
Ja, hoe doe je het toch?
Gisteren 1.347 km gereden met een verbruik van 1 : 15,1
Snelheid was steeds tussen de 120 en 140 km/h. Op zich best netjes voor een benzineauto.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX