Ik heb grote belangstelling voor een gebruikte c5 break 1.6 hdif ph2.
Deze basismotor is erg zuinig, prettig dus gezien de hoge brandstofprijzen.
De distributieriem gaat volgens opgave 240.000 km mee. Dit lijkt me ook een groot voordeel.
Ik heb een paar vragen waar ik na veel googelen nog geen antwoord op heb:
Hoe staat het met de kwaliteit van genoemd model, dit in vergelijking met ph1?
Ik heb gehoord/gelezen dat ph1 nogal last had van electronica problemen.
Is dit allemaal opgelost bij ph2?
Hoe bevalt de 1.6 motor in combinatie met deze forse auto?
Ik begrijp dat er mensen zijn die deze motor veel te licht vinden, maar bedenk dat ik geen klinkers uit de straat wil rijden en ook geen aanhangers trek.
Waar moet ik speciaal op letten bij aanschaf van een exemplaar?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Eigenaar van de Citroen C5 2.0 HDIF Break Exclusive van 2006.
Re: Kwaliteit C5 break 1.6 hdif ph2
ik ben heel tevreden van de 1.6 hdi,
zowel van het vermogen als het verbruik…
veel mensen zeggen idd dat de motor te licht is maar bij de ph1 had de 2.0hdi ook 110 pk en daar hoor ik nooit wat over.
de term 1.6 schrikt wat af.
Re: Kwaliteit C5 break 1.6 hdif ph2
Meeste wat je hoort (mn. over de Ph.I) is onzin.
99% van alle zgn elektronica problemen hebben niks met de elektronica te maken, maar met:
-verkeerd aangesloten aftermarket accessoires (GSM, Navi)
-slechte accu
-slecht lezen v/h instructieboekje
donkeyman schreef:Ik heb gehoord/gelezen dat ph1 nogal last had van electronica problemen.
zie ook hier eens:
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=4&t=1745
een gebruikte c5 break 1.6 hdif ph2.
Let er wel op dat dit model incorrect in de RDW database zit. Het af-fabriek roetfilter wordt door de RDW niet erkend. Lastig, wanneer men op termijn Diesels zonder roetfilter gaat weren, dan wel hoger belasten.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Re: Kwaliteit C5 break 1.6 hdif ph2
Het is wel een vreemde zaak dat dat roetfilter niet erkend wordt.
Geldt dit voor alle C5 modellen of alleen voor de 1.6 HDIF?
Valt hier helemaal niets aan te doen? Retroroetfilters worden wel erkend, dus waarom die van de 1.6 HDIF niet?
Eigenaar van de Citroen C5 2.0 HDIF Break Exclusive van 2006.
Re: Kwaliteit C5 break 1.6 hdif ph2
Dit geldt voor een aantal modellen waarvoor Citroën een bepaalde roetwaarde heeft opgegeven die hoger is dan de werkelijke uitstoot.
De motor stoot in feite veel minder uit. (1mg/km)
Citroën is niet het enige merk met dit probleem. Maar het is vooral idioot als je bedenkt dat Citroën juist het merk is dat roetfilters überhaupt mogelijk heeft gemaakt.
Het komt hierdoor: de RDW houdt de grens aan van 5mg/km (max volgens Euro5) en verbindt daaraan de klassificatie. NB Euro5 gaat pas volgend jaar november in.
Voor de C5 1.6HDiF break heeft Citroën 6mg/km opgegeven.
Evenals voor de Ph.II 2.2HDi136 automaat. (break & berline)
Ter vergelijking, de 1.6HDiF berline zit op 1mg/km!
Alle andere C5s met affabriek filter (oa. de 2.2HDi136 handbak, 2.0HDiF138, zowel breaks als berlines) zitten dus wel vér onder de Euro5 grens, qua opgegeven roetuitstoot.
NB retrofit filters werken niet, maar om aan de typegoedkeuring te voldoen zouden ze 50% roet moeten tegenhouden, dwz dat de uitstoot op zo’n 20mg/km komt. In werkelijkheid halen ze dat niet.
Je koopt een 2e hands auto met roetfilter voornamelijk om iets goeds te doen voor je omgeving, bovendien hoef je (de achterkant) minder vaak te wassen, maar als je er eentje koopt met het oog op mogelijke nieuwe maatregelen dan is het wel handing om te weten wat je in huis haalt.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Re: Kwaliteit C5 break 1.6 hdif ph2
Dank voor je bijdrage.Dit is toch informatie die cruciaal is. Ik heb even gegoogled op kentekens en volgens mij wordt het roetfilter van Citroen van vanaf ongeveer 10-2006 vermeld op het kenteken. Dit gegeven zal de keuze van mijn occasion bepalen.
Bedankt in ieder geval.
Eigenaar van de Citroen C5 2.0 HDIF Break Exclusive van 2006.
Re: Kwaliteit C5 break 1.6 hdif ph2
Als het goed is zitten de 2.0HDiF en 2.2HDi al vér voor 2006 als roetfilter af-fabriek in de database, maar let op de 2.0 is ook zonder geleverd.
: Heb je een voorbeeld van een kenteken dat je gevonden had?
In principe is bouwjaar is geen juiste indicatie, alleen type!
deze break 1.6HDiF 59-TH-GV van 09/2006 staat in de database als roetfilter: NEE
deze break 1.6HDiF 23-TX-GV van 02/2007 idem
of zelfs deze 69-XK-KB van 06/2007
http://autoscout24.nl/Details.aspx?id=vdqjcbsmlnfv
http://autoscout24.nl/Details.aspx?id=vcrecaoqprbw
http://autoscout24.nl/Details.aspx?id=vcsgeatlsqgw
deze break 2.0HDIF automaat 93-XN-PS van 07/2007 staat in de database als roetfilter: JA AF-FABRIEK
deze break 2.0HDIF 25TTFG 01/2007 idem
deze break 2.0HDIF 41ZBKR 12/2006 idem
http://autoscout24.nl/Details.aspx?id=vxrzb4hyvhbn
http://autoscout24.nl/Details.aspx?id=vxo2bviuvcgp
http://autoscout24.nl/Details.aspx?id=vws2hufv4cfn
deze berline 1.6HDiF 16-RH-XV van 04/2005 staat ook in de database als roetfilter: JA AF-FABRIEK
http://autoscout24.nl/Details.aspx?id=bxkyiztoze11
NB deze berline 2.2HDi 13-JL-BT is ongeveer zo oud als de mijne (2002 ) en staat ook keurig in de database als roetfilter: JA AF-FABRIEK
http://autoscout24.nl/Details.aspx?id=lxlnotl2wsmg
dus resumerend:
Ph.1 t/m aug 2004
2.2HDi altijd roetfilter, altijd juist in RDW-database (berline/break, bvm/bva)
Ph.2 (sept 2004-> )
1.6HDi110 geleverd zónder roetfilter
1.6HDiF110 met roetfilter, maar…
1.6HDiF110 break: fout in RDW-database
1.6HDiF110 berline: goed in database
2.0HDi138 geleverd zónder roetfilter
2.0HDiF138 met roetfilter, altijd goed in database (berline/break, bvm/bva)
2.2HDi136 alleen als bva4 met roetfilter, maar…
als Phase.II fout in RDW-database
2.2HDiF173 met roetfilter, altijd goed in database (berline/break, bvm/bva)
wil je per sé een break met roetfilter (af-fabriek op kenteken) dan ben je dus verplicht voor een van deze te gaan
2.0HDiF138 bvm6 (6bak handbak)
2.0HDiF138 bva6 (6bak automaat)
2.2HDiF173 bvm6
2.2HDiF173 bva6
Je zegt voor een 1.6 te willen gaan vanwege het verbruik, maar als je netjes rijdt hoeft de 2.0HDi niet meer te verbruiken, vooral niet omdat die een 6bak heeft en je minder hoeft terug te schakelen. Het nadeel is dat al deze versies vrij zeldzaam zijn
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Re: Kwaliteit C5 break 1.6 hdif ph2
nou hou het maar lekker overzichtelijk
rare jongens die van de RDW
Re: Kwaliteit C5 break 1.6 hdif ph2
eviltwin schreef:
Je zegt voor een 1.6 te willen gaan vanwege het verbruik, maar als je netjes rijdt hoeft de 2.0HDi niet meer te verbruiken, vooral niet omdat die een 6bak heeft en je minder hoeft terug te schakelen. Het nadeel is dat al deze versies vrij zeldzaam zijn
sorry ET ben ik niet met je eens….
als ik mijn best doe verbruikt mijne 4.8 op 100 dat wil ik zo’n 2.0hdi Fap wel eens zien doen…
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
die BC getallen die zeggen mij niks, gemeten verbruik van pomp naar pomp.
als ik de BC moet geloven rij ik zelfs 4 liter op 100
die 4.8/100 zijn geen rijksweg of autosnelweg cijfers.
maar van hier tot mijn werk (17km) met de nodige verkeerslichten en rotondes.
Re: Kwaliteit C5 break 1.6 hdif ph2
ronama schreef:nou hou het maar lekker overzichtelijk
rare jongens die van de RDW
Kun je de RDW niet corrigeren. Het is uiteindelijk maar een adminstratie, niet de waarheid. Dit is bureaucratie ten top.
Jij hebt het bewijs in handen dat je een roetfilter af fabriek hebt (dat is nl je auto)
Mogelijk moet je dan wel een herkeuring doen.
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100
Re: Kwaliteit C5 break 1.6 hdif ph2
We zijn hier al eens geweest, maar het is heel simpel, ipv daadwerkelijk naar de aanwezigheid van een filter te kijken, kijkt de RDW naar de Europese toelatingsgegevens:
Als de uitstoot van roetdeeltjes (PM10), volgens die gegevens op of onder de Euro5 grens zit (5mg/km) dan krijg je de vermelding roetfilter af-fabriek.
Bouw je er een retrofit filter in, en komt daarmee de uitstoot op 50% van het origineel, dan krijg je de classificatie retrofit.
De fout ligt niet geheel bij de RDW; ze hadden inderdaad ook in de EU-database kunnen kijken naar het veldje roetfilter, maar Citroën had gewoon voor alle Diesel met roetfilter 5mg/km op moeten geven. Dan zouden ze allemaal (wat dat betreft) voldaan hebben aan Euro5.
Maar op het moment dat Citroën begon met roetfilters kende niemand die dingen nog en stond Euro5 nog niet vast (Euro4 zelfs nog niet) Zonder FaP was er überhaupt geen roetwetgeving gekomen. In dit geval was de technologie leidend voor de regelgeving, niet andersom.
Ze maken dezelfde fout overigens nog steeds, maar op een iets andere manier: voor sommige auto’s met FaP geven ze idd 1mg/km op, andere 4mg/km, het gevolg is een BPM malus van 600eur.
Extra suf als je bedenkt dat er met FaP-roetfilter nog geen 1mg/km uit komt. Ze zijn gewoon te voorzichting in het opgeven van uitstoot (en verbruik) Kijk naar BMW die geven gewoon voor al hun auto’s belachelijk lage verbruikswaarden op.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Kleine huishoudelijke mededeling…
Gebruik eens ipv van de quoteknop de >>
Hij doet het goed….heus
Als je op het vorige bericht reageert, is de quote overbodig.
thx
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
ronama schreef:die BC getallen die zeggen mij niks, gemeten verbruik van pomp naar pomp.
als ik de BC moet geloven rij ik zelfs 4 liter op 100
die 4.8/100 zijn geen rijksweg of autosnelweg cijfers.
maar van hier tot mijn werk (17km) met de nodige verkeerslichten en rotondes.
Neen,maar op de bijgevoegde foto,moet je ook maar eens kijken naar het afgelegde kilometer aantal,en deel dit door het aantal liter,wat er in kan,dan kom je uit op een getal dat amper afwijkt van de BC
ik weet uit ervaring dat een 1.6 zuiniger is dan een 2.0 hdi.
en we kunnen nog lang via een forum welles nietes spelen maar daar helpen wij de ts niet mee.
ik zie ook vaak dat mensen die geen 1.6hdi hebben meestal negatiever over de 1.6hdi praten dan de mensen die wel een 1.6hdi hebben.
kortom de 1.6hdi is een fijne motor met voldoende power.
ook op vakantie in de alpen laat deze 1.6 menig benzine slurpertje achter zich puur op kopppel.
onlangs 1000 kg kiezel in een dubbelasser aanhanger achter de C5 gehad geen centje pijn.
in mijn ogen is de 1.6 een echte aanrader voor mensen die niet (want zo eerlijk ben ik wel) iedereen aan de stoplichten willen weg rijden.