Totaal aantal Berichten: 719
Geregistreerd: 03-01-2005
- C3 1.4i Difference
- C5 2.0 16v Break Difference
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Vanochtend reed ik van Breda naar Tilburg en er was natuurlijk weer eens een file
Na een minuut of 5 stapvoets rijden kon ik in 1x geen gas meer geven met mijn BX na een seconde of 15 stotteren kon ik weer gas geven.
Toen ik weer kon gaan rijden op de snelweg en ik ongeveer 80 reed gebeurde weer hetzelfde. Ik kan dan geen gas geven en na 15 seconde kun je dan weer wel gas geven.
Ben toen op de vluchstrook gaan staan en heb opnieuw gestart en het probleem is niet meer terug gekomen
Kan dit ook te maken hebben met bepaald rijgedrag of benzine die ik moet tanken. de mensen van wie ik de auto heb gekocht reden maar 2000 km per jaar misschien nog wat vuil ofzo in de leidingen…
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Mijn CX had 8 jaar stilgestaan… ben nu iets meer dan 2000km verder en hij is nu wel een beetje “losgekomen” zeg maar, maar ik heb begrepen dat dat best 5000km kan duren. Brandstof is ook een mogelijkheid, hele oude benzine vormt een soort bruin gom dat je injectoren verstopt… een flesje injectorcleaner biedt soms uitkomst. Verder gaat het verhaal dat er meer troep in de tanks zit bij Gulf en Tango tankstations bijvoorbeeld en dat dit na langdurig gebruik je injectors ook kan verstoppen… met de BX Gti die mijn ouders gehad hebben en hun huidige Berlingo zijn er indicaties dat dit waar zou kunnen zijn. Vooral de Berlingo hield op met horten en stoten toen ze weer een paar tanks Shell hadden gedaan. Dan als laatste heb ik begrepen dat oudere injectoren eigenlijk een beetje zwavel nodig hebben om lekker te werken, en dat zit natuurlijk nauwelijks meer in bijvoorbeeld Shell “ultra-laag zwavel” of BP ultimate, dus ik heb begrepen dat je dan ook af en toe een flesje injector cleaner er doorheen moet gooien.
Maar goed, ik weet ook niet wat er van bovenstaande allemaal echt klopt, en of het uberhaupt wat te maken heeft met je probleem. Zelf heb ik er wat injector cleaner ingegooid omdat ie zo lang stil had gestaan… kreeg niet de indruk dat het direkt enig effect had, maar ja hij is wel soepeler dan 2000km geleden, waarvan 300 ongeveer met injector cleaner is gereden. Tot nu toe heb ik nog niet echt de wetenschappelijke verklaring voor al het bovenstaande ergens kunnen vernemen, dus dan blijft zelf uitproberen over.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 719
Geregistreerd: 03-01-2005
- C3 1.4i Difference
- C5 2.0 16v Break Difference
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
is het dan verstandig om super plus 98 te tanken?
ik had afgelopen zaterdag 35 liter euro 95 getankt misschien toch maar de dure benzine nemen. vind die prijs van 98 echt belachelijk hoog 1,36 was het bij de total waar ik altijd tank
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Hou gewoon datgene aan wat wordt voorgeschreven. Als de motor genoeg heeft aan 95 RON heeft het geen nut om RON98 erin te gooien (superplus). Alleen je portemonnee loopt sneller leeg.
Omgekeerd, als de motor behoefte heeft aan meer dan 95 RON zit je automatisch vast aan SuperPlus.
IK heb zelf vroeger altijd euro (95 RON) getankt met de GTI, nooit problemen mee gehad.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ach, injectiesysteem in de Gti is denk ik geavanceerd genoeg om met allebei goed om te gaan. Met 98 zal je denk ik net iets meer vermogen hebben en mogelijk iets lager verbruik… bij sommige auto’s scheelt dit genoeg dat het goedkoper is om super te rijden, maar meestal helaas niet. De taferelen die jij omschrijft kunnen denk ik niet ontstaan uit het verschil tussen 95 en 98 alleen… het lijkt me niet dat dit kloppen was… kwa brandstoffen ben ik van mening dat je met een auto zoals een Gti, die toch wel een beetje performance gericht is misschien allebei even moet proberen, nauwkeurig verbruik ine rijgenot in de gaten houden, dan merk je vanzelf of het voor jouw zin heeft om super te tanken. Als je gaat opvoeren, of turbo’s plaatsen of wat dan ook, wel super doen natuurlijk.
Ik zou denk ik eens beginnen met een flesje injector cleaner. Ik tank ook total omdat die nog lekker een beetje zwavel in hun brandstof hebben dus ik kan me niet voorstellen dat dat een probleem is. Ontsteking is natuurlijk ook altijd een mogelijkheid bij horten/stoten. Checken bougies, kabels en bobines… misschien auto een keer op nieuw bougies trakteren (eerst er uit halen en kijken of het nodig is hoor).
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 719
Geregistreerd: 03-01-2005
- C3 1.4i Difference
- C5 2.0 16v Break Difference
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
ik trakteer de auto zaterdag maar op een grote beurt
drink jij graag pils van de witte produkten ? wel je wagen ook niet , doe er nou gewoon lekkere 98 plus in , en voor de BXen zonder katalysator… doe er voldoende loodvervanger in ... dat spaart een hoop ellende !
een sport , gti 8v eerste generatie , en zeker alle type 1 BXxxxxen rijd je zonder lood helemaal stuk , die motore rekenen op lood in de benzine of dus nu loodvervanger… het is een extra smering die ze niet kunnen missen !
Voeg ook om de 5000Km een dodis C2i bij je benzine , echt goed spul
een sport , gti 8v eerste generatie , en zeker alle type 1 BXxxxxen rijd je zonder lood helemaal stuk , die motore rekenen op lood in de benzine of dus nu loodvervanger… het is een extra smering die ze niet kunnen missen !
Dus mijn GTi zou loodvervanger moeten hebben? Da’s nou voor het eerst dat ik dat hoor…
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Hmmm, lijkt mij ook niet te kloppen hoor. Tetraethyl lood had twee functie in benzine. In de eerste plaats om kwalitatief lagere benzine naar bruikbare octaangehaltes te krijgen, en in de tweede, bj sommige autos om de klepzittingen van extra smering te voorzien omdat deze een bepaalde periode van te zachte materialen gemaakt werden om zonder lood te kunnen blijven werken. Verreweg de meeste motoren hadden tegen de tachtiger jaren echter wel geschikte klepzittingen… en er rijden genoeg mensen rond met oude BX’en op loodvrij, dus vermoedelijk kan het gewoon.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
als ie geen katalysator heeft en een grote tank-vulopening heeft , best wel hoor , anders ga je wel een keer stukken hebben ...
IK heb met mijn sportje al aardige prestaties neergezet maar ik zorg er dan goed voor , geef m dure benzine (Shell 98 plus) met loodvervanger en af en teo een druppeltje C2i ... heb nog nooit een weigerende motor gehad en heb ook geen druppel olie verbruik !
Ik heb eigenlijk nog nooit iemand met een BX over loodvervanger gehoord. Wel bij allerlei prehistorische auto’s, kevers enzo.
Is ‘t eigenlijk wel ooit gebruikt in combinatie met een injectiesysteem?
Dat horten en stoten komt mij erg bekend voor. Gaat er misschien een motordiagnose lampje branden? Als dat zo is, hou dan je oliedruk maar eens in de gaten. Mijn BX heeft hetzelfde gehad, maar met goede motorolie is dat opgelost. Ik kan het niet technisch uitleggen, maar voor mij heeft het geholpen! Ow, gewoon 95 tanken, maar als je troep in je tank wil vermijden, ga dan zo veel mogelijk naar merk stations zeg maar: Shell, BP etc. Ikzelf tank al jaren bij Q8 en heb nog nooit last gehad van problemen.
Alleen een Citroën rijdt als een Citroën
Harm schreef:Ik heb eigenlijk nog nooit iemand met een BX over loodvervanger gehoord. Wel bij allerlei prehistorische auto’s, kevers enzo.
Is ‘t eigenlijk wel ooit gebruikt in combinatie met een injectiesysteem?
Het is ook onzin om een BX loodvervanger te geven. Sowieso lopen de meningen over de kwaliteit van de loodvervanger uiteen. Op eendmeel zijn mensen die zeggen dat loodvervanger zelfs slecht is voor de auto en dat dit zeker niet hetzelfde is als lood in de benzine.
Verder kan een BX-motor uitstekend tegen LPG rijden en in LPG zit geen lood.
Dus waarom lood of loodvervanger voor een BX?
Overigens staat dit los van benzine met octaangetal van 95 of 98.
Benny schreef:als ie geen katalysator heeft en een grote tank-vulopening heeft , best wel hoor , anders ga je wel een keer stukken hebben ...
IK heb met mijn sportje al aardige prestaties neergezet maar ik zorg er dan goed voor , geef m dure benzine (Shell 98 plus) met loodvervanger en af en teo een druppeltje C2i ... heb nog nooit een weigerende motor gehad en heb ook geen druppel olie verbruik !
ook ik vul hier mijn sportje mee hoor !! ik vind haar ook veel beter lopen op super plus !
Groet Roy
:cevr
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl
Eric Vertogen schreef:Harm schreef:Ik heb eigenlijk nog nooit iemand met een BX over loodvervanger gehoord. Wel bij allerlei prehistorische auto’s, kevers enzo.
Is ‘t eigenlijk wel ooit gebruikt in combinatie met een injectiesysteem?Het is ook onzin om een BX loodvervanger te geven. Sowieso lopen de meningen over de kwaliteit van de loodvervanger uiteen. Op eendmeel zijn mensen die zeggen dat loodvervanger zelfs slecht is voor de auto en dat dit zeker niet hetzelfde is als lood in de benzine.
Verder kan een BX-motor uitstekend tegen LPG rijden en in LPG zit geen lood.
Dus waarom lood of loodvervanger voor een BX?
Overigens staat dit los van benzine met octaangetal van 95 of 98.
Loodvervanger-aan-de-pomp werd door de benzinefabrikant aangeprezen als niet ( ! ) geschikt voor hoge snelheden of lange ritten. Reed ik toevallig lange einden met hoge snelheden in een loodbehoeftige auto… en het werkte idd niet; slecht lopen, pruttelen, vermogensverlies.
Mocht je toch lood nodig hebben ga dan naar de automaterialenhandel en gooi er een flesje losse loodvervanger bij (wynn’s oid), dat deed hoorbaar wel wat het moest doen.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 719
Geregistreerd: 03-01-2005
- C3 1.4i Difference
- C5 2.0 16v Break Difference
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
er ging geen diagnose lampje branden, ik heb dit weekend een hoop KM met de auto gereden en geen problemen meer gehad. Ik denk dat het aan de historie van de auto ligt. gemiddeld 2000 km per jaar de afgelopen 8 jaar rijden.
weer nieuwe apk gehad dit weekend. ik ben alleen op zoek naar een onderste motorsteun. Waar de aandrijfas doorheen loopt. iemand die nog liggen?