Weet iemand waar ik het beste een constante stroomdraad voor m’n trekhaak kan aftappen?
Moet dat rechtstreeks van de accu met een zekering? of kan het ook uit de zekeringenkast?
Tips zijn welkom
Groeten,
Henk
C5 HDI 2.0 Break 108 PK
Xsara 1.6 16V
Re: constante stroom draad C5
henkenanita schreef:Weet iemand waar ik het beste een constante stroomdraad voor m’n trekhaak kan aftappen?
Moet dat rechtstreeks van de accu met een zekering? of kan het ook uit de zekeringenkast?
Tips zijn welkom
Met de Multiplex bedrading in de nieuwe auto’s kun je het beste nergens iets af tappen
Het beste is gewoon bij de accu met een zekering zo dicht mogelijk bij de plus pool, zodat bij een kortsluiting geen ernstige schade ontstaat.
Heb héél slechte ervaringen met het aftappen van multiplex bedrading
Rechtstreeks van de accu moet kunne denk ik, maar tegenwoordig blijf ik er zelf mooi van af :p
pjvdg schreef:maar tegenwoordig blijf ik er zelf mooi van af :p
Is misschien wel het verstandigste, maar ja het banksaldo en het idee om de kas van de dealer weer te spekken
Rechtstreeks van de accu mag geen problemen opleveren, hoewel? piekspanningen als je de stekker erin steek???
Een moderne auto mag je toch ook niet meer starten met startkabels, vanwege piekspanningen die de ECU, BSI en alle andere dure electronica kunnen beschadigen. Eigenlijk zou je er dan iets tussen moeten zetten dat de piekspanningen opvangt, een diode? condensator?
Wellicht is er iemand met nog meer elektronica kennis in huis en kan je daar beter over adviseren.
Ja, ik dacht ook om rechtstreeks van de accu af te tappen….
Piekspanning is natuurlijk een risico, maar ik denk als je de stekker er in doet met bv uitgeschakelde verlichting, koelkast e.d. dat het wel mee valt.
Jammer dat er niet een standaard voorziening is voor zoiets..
In elk geval bedankt voor de feedback, we prutsen wel weer iets in elkaar
Groeten,
Henk
C5 HDI 2.0 Break 108 PK
Xsara 1.6 16V
Probeer een te vragen wat het grapje bij een dealer kost en vraag dan hoe hij het doet, gewoon doen alsof je het harstikke knap vind wat die lui met elektra kunnen. Grote kans dat ze met trots gaan vertellen hoe zij het doen
En het dan gewoon zelf doen
Haha! ga ik doen!!
(en nu maar hopen dat m’n garage geen forumlid is)
Groeten,
Henk
C5 HDI 2.0 Break 108 PK
Xsara 1.6 16V
henkenanita schreef:Haha! ga ik doen!!
(en nu maar hopen dat m’n garage geen forumlid is)
Een echt forumlid zou het je met plezier uitleggen
je zou het ook bij de 12v aansluiting in de bagageruimte kunnen aftappen maar dat weet ik niet helemaal zeker maar ik denk dat het wel zo moeten kunnen…...
PjotrBlom schreef:je zou het ook bij de 12v aansluiting in de bagageruimte kunnen aftappen maar dat weet ik niet helemaal zeker maar ik denk dat het wel zo moeten kunnen…...
Kan ook, maar staat daar altijd stroom op of alleen met ingeschakeld contact :
En hoeveel stroom heb je nodig? is die 12V wel voldoende gezekerd?
Hmmmm,
Misschien een goed idee!
Ik zal eens kijken of er constant spanning op staat en via welke zekering het loopt…
Goede tip!!
Groeten,
Henk
C5 HDI 2.0 Break 108 PK
Xsara 1.6 16V
henkenanita schreef:Ik zal eens kijken of er constant spanning op staat en via welke zekering het loopt…Henk
Het is de zekering die doorbrand als je korsluiting met het chassis maakt
Grapje , niet doen hoor
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Een constante stroomdaad aan leggen bij een C5 is nog niet zomaar gedaan, dit moet netjes gebeuren met een relais. Het mooiste is om dit relais te laten schakelen als de motor loopt. Zo heb je geen verbruikers. En mocht er vocht in de stekker komen van de trekhaak, wat nog als eens gebeurd.. krijg je ook niet direct grote problemen. Ik snap jullie wel dat de dealer duurder is dan dat als je hetr zelf aanlegt, maar dan is het wel goed. Weet dat aftappen bij een gemultiplexte auto echt grote problemen kan geven die vele malen duurder zijn dan het netjes aan laten leggen van een voedingsdraad door een specialist (al dan niet een dealer)
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
oldenhage schreef:Een constante stroomdaad aan leggen bij een C5 is nog niet zomaar gedaan, dit moet netjes gebeuren met een relais. Het mooiste is om dit relais te laten schakelen als de motor loopt. Zo heb je geen verbruikers. En mocht er vocht in de stekker komen van de trekhaak, wat nog als eens gebeurd.. krijg je ook niet direct grote problemen. Ik snap jullie wel dat de dealer duurder is dan dat als je hetr zelf aanlegt, maar dan is het wel goed. Weet dat aftappen bij een gemultiplexte auto echt grote problemen kan geven die vele malen duurder zijn dan het netjes aan laten leggen van een voedingsdraad door een specialist (al dan niet een dealer)
Ehm , als je de boel via een relais gaat schakelen bij een draaiende motor, dan is er niet echt sprake meer van een constante stroomdraad, maar een geschakelde stroomdraad
De oplossing die hier besproken is gewoon een simpele draad direct vanaf de accu trekken, met een zekering zo dicht mogelijk bij de accupool. De truuk is dan om nog iets van een condensator/diode er tussen te zetten om de piekspanningen bij het aan/af koppelen op te vangen.
Wat de dealer betreft? die zijn vooral goed in het leegschudden van je bankrekening, ga dan naar een goede Citroen Specialist waar liefhebbers met plezier aan een Citroen sleutelen.
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Wat de dealer betreft? die zijn vooral goed in het leegschudden van je bankrekening
dank je voor het compliment.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
oldenhage schreef:Wat de dealer betreft? die zijn vooral goed in het leegschudden van je bankrekening
dank je voor het compliment.
Ben jij of werk jij bij een dealer :
Mijn opmerking is niet van toepassing op de eerlijke en goede dealers, want die zijn er ook