Re: Kwaliteit C5 break 1.6 hdif ph2
eviltwin schreef:Als het goed is zitten de 2.0HDiF en 2.2HDi al vér voor 2006 als roetfilter af-fabriek in de database, maar let op de 2.0 is ook zonder geleverd.
: Heb je een voorbeeld van een kenteken dat je gevonden had?
In principe is bouwjaar is geen juiste indicatie, alleen type!
deze break 1.6HDiF 59-TH-GV van 09/2006 staat in de database als roetfilter: NEE
deze break 1.6HDiF 23-TX-GV van 02/2007 idem
of zelfs deze 69-XK-KB van 06/2007http://autoscout24.nl/Details.aspx?id=vdqjcbsmlnfv
http://autoscout24.nl/Details.aspx?id=vcrecaoqprbw
http://autoscout24.nl/Details.aspx?id=vcsgeatlsqgwdeze break 2.0HDIF automaat 93-XN-PS van 07/2007 staat in de database als roetfilter: JA AF-FABRIEK
deze break 2.0HDIF 25TTFG 01/2007 idem
deze break 2.0HDIF 41ZBKR 12/2006 idemhttp://autoscout24.nl/Details.aspx?id=vxrzb4hyvhbn
http://autoscout24.nl/Details.aspx?id=vxo2bviuvcgp
http://autoscout24.nl/Details.aspx?id=vws2hufv4cfndeze berline 1.6HDiF 16-RH-XV van 04/2005 staat ook in de database als roetfilter: JA AF-FABRIEK
http://autoscout24.nl/Details.aspx?id=bxkyiztoze11
NB deze berline 2.2HDi 13-JL-BT is ongeveer zo oud als de mijne (2002 ) en staat ook keurig in de database als roetfilter: JA AF-FABRIEK
http://autoscout24.nl/Details.aspx?id=lxlnotl2wsmg
dus resumerend:
Ph.1 t/m aug 2004
2.2HDi altijd roetfilter, altijd juist in RDW-database (berline/break, bvm/bva)Ph.2 (sept 2004-> )
1.6HDi110 geleverd zónder roetfilter
1.6HDiF110 met roetfilter, maar…1.6HDiF110 break: fout in RDW-database
1.6HDiF110 berline: goed in database2.0HDi138 geleverd zónder roetfilter
2.0HDiF138 met roetfilter, altijd goed in database (berline/break, bvm/bva)2.2HDi136 alleen als bva4 met roetfilter, maar…
als Phase.II fout in RDW-database2.2HDiF173 met roetfilter, altijd goed in database (berline/break, bvm/bva)
wil je per sé een break met roetfilter (af-fabriek op kenteken) dan ben je dus verplicht voor een van deze te gaan
2.0HDiF138 bvm6 (6bak handbak)
2.0HDiF138 bva6 (6bak automaat)
2.2HDiF173 bvm6
2.2HDiF173 bva6Je zegt voor een 1.6 te willen gaan vanwege het verbruik, maar als je netjes rijdt hoeft de 2.0HDi niet meer te verbruiken, vooral niet omdat die een 6bak heeft en je minder hoeft terug te schakelen. Het nadeel is dat al deze versies vrij zeldzaam zijn
Het blijft toch ongelooflijk dat men er niet in is geslaagd om auto’s op een nette manier te registreren. Ondertussen wordt er maar aangerotzooid met die retrofilters die gewoon niet werken en bovendien technische problemen kunnnen veroorzaken.
Wat je zegt van die 2 liter uitvoering is interessant. Een zesbak verlaagt het toerental inderdaad op een weldadige manier, maar of hij de cijfers van de 1.6 haalt moet ik nog zien.
Ik rijd altijd vrij rustig en met de 2.0 HDI (2 kleps)van mijn eigen Peugeot 406 break heb ik 5.5 liter per 100 kilometer gehaald over de laatste 8000 km.
Regelmatig rijd ik in een 307 SW van mijn werk met die 1.6 HDI en deze is wel heel erg zuinig bij dezelfde rijstijl: 4.9 liter per 100 kilometer. Deze motor maakt ook altijd een zeer plezierige indruk op mij.
De keuze voor de 2.0 uitvoering opent voor mij wel de mogelijkheid om op zoek te gaan naar een Exclusive uitvoering.
Ooit heb ik de basisuitvoering gehad van een Renault Nevada, maar sindsdien heb ik mezelf beloofd nooit meer Spartaans te gaan rijden.
Vandaar ook mijn grote belangstelling voor het bijzondere veersysteem van de C5.
In ieder geval bedankt voor je uitvoerige en deskundige antwoord.
Eigenaar van de Citroen C5 2.0 HDIF Break Exclusive van 2006.
Re: Kwaliteit C5 break 1.6 hdif ph2
donkeyman schreef:Wat je zegt van die 2 liter uitvoering is interessant. Een zesbak verlaagt het toerental inderdaad op een weldadige manier, maar of hij de cijfers van de 1.6 haalt moet ik nog zien.
Regelmatig rijd ik in een 307 SW van mijn werk met die 1.6 HDI en deze is wel heel erg zuinig bij dezelfde rijstijl: 4.9 liter per 100 kilometer. Deze motor maakt ook altijd een zeer plezierige indruk op mij.
Een kleine steekproef onder Franse C5 rijders geeft voor zuinige rijders:
C5 1.6HDi nog geen 5L/100km (vgl 307!)
C5 2.0HDi 5,2-5,5L/100km
...niet echt iets om de auto voor te laten staan, maar zoals gezegd, een C5 break 2.0HDiF138 Exclusive bvm6 is vrij zeldzaam.
De keuze voor de 2.0 uitvoering opent voor mij wel de mogelijkheid om op zoek te gaan naar een Exclusive uitvoering.
Ik zeg dit eigenlijk altijd, maar als je voor groot en Frans gaat -2e hands-, dan is het slim om de meest luxueuze versie te nemen. Relatief gezien krijg je dan het meeste waar voor je geld.
De Exclusive heeft vrijwel alles al standaard (xenon, parkeerhulp etc.) en met een beetje mazzel zit er ook nog leer of navi in. Opties die nieuw 3000eur waren krijg je dan in feite voor minder dan 500eur.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Wat natuurlijk ook nog een rol speelt is de hoogte van de houderschapsbelasting.
Alle breakversies boven de 1.6 liter vallen in een hogere klasse, dus dat moet je optellen bij de brandstofkosten.
De C5 scoort erg hoog op het gebied van veiligheid en daar wil ik graag gebruik van maken.
Maarrrr… heeft iedere ph2 dezelfde veiligheidsuitrusting?
De Autoweek database zegt ja, maar is dat ook zo?
Eigenaar van de Citroen C5 2.0 HDIF Break Exclusive van 2006.