Na de crash met de AX zijn we nu op zoek naar iets anders. We hebben een 96-er ZX 1.4 reflex gezien met een ton op de klok voor 2.300 euri bij garage Van Duinen in Nijkerk. Omdat we geen inruil hebben, krijgen we voor dat geld wel een grote beurt, nieuwe APK, harsen van een sterretje in de voorruit en 3 maanden garantie op motor en versnellingsbak. We hebben er een stukje in gereden en niks bijzonders gemerkt. Speling in de versnellingsbak is minder dan onze eigen 92-er ZX.
De garagehouder heeft de auto in augustus verkocht, maar de koper heeft de auto nu ingeruild voor een 306 met iets meer hoofdruimte (de ZX heeft een schuifdak). We hebben het telefoonnummer van de vorige eigenaar gekregen en die willen we ook nog even bellen.
Kent iemand deze garage en wat vinden jullie van de auto?
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 23-05-2004
- C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive
- CX 25 GTI Turbo 2
- ID/DS DS 21 Pallas
- ZX 1.4i Avoriaz
Heb zelf weleens met de ‘96-er ZX 1.4 van m’n pa gereden. Rijdt lekker, alleen bij langdurig rijden op de snelweg vind ik het motorgeluid wat vermoeiend worden, maar ik ben dan ook m’n eigen Xant gewend. Verder niks mis mee. Garage ken ik niet.
C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive (2008), CX 25 GTi Turbo 2 (1988), DS 21 Pallas (1972), ZX 1.4i Avoriaz (1996)
Heb je onder de motorkap gekeken? koppakkingproblemen zijn een bekend verschijnsel bij de 1.4i, linksvoor bij de cylinderkop zit een oliekanaal dat kan gaan lekken.
Heb je verder duidelijkheid over de distributieriem? is deze al vervangen, dat moet om de 6 jaar of bij 120.000km, zitten er onderhoudsboekjes bij?
Heb je een naam van een garage gevonden op de kentekenplaathouder of op een sticker op de auto, bel die garage om alles uit te vragen.
Re: ZX 1.4 ja/nee?
Wouter-1 schreef:Na de crash met de AX zijn we nu op zoek naar iets anders. We hebben een 96-er ZX 1.4 reflex
Kent iemand deze garage en wat vinden jullie van de auto?
Hallo Wouter, Ik ben zelf noodgedwongen in de ZX terecht gekomen omdat er in 1994 geen BX-en meer te koop waren en de Xantia net een tandje teveel was voor mijn vrouw die het voertuig voor woon- werkverkeer gebruikte. Ik ben gaandeweg een enthousiast ZX gebruiker geworden en miste na enige tijd de HPvering van de BX niet meer omdat de ZX ook zeer confortabel geveerd is.
Extra bonus zijn de passief meesturende achterwielen die de ZX werkelijk aan de weg doen kleven, Zonder enige vorm van protest gaat de ZX de scherpste bocht in en tot mijn grote plezier moeten andere voertuigen afhaken in de beruchte scherpe bocht van de Mandela brug hier in Arnhem. Waar andere bestuurders in de remmen duiken geef ik nog extra gas bij en moet je dan die verbaasde gezichten eens zien verderop bij de stoplichten. Je leest op de gezichten:“hoe is het mogelijk?”
Big Fun dus.
Ik ben inmiddels aan m’n 2e ZX toe en dat is een van de laatst geleverde in Nederland want de Xsara stond al in de etalage bij de dealer. Ik heb er nooit spijt van gehad dat ik niet op de xsara heb gewacht want ik rijd nu vrij exclusief. Ben nog nooit een tweede tegengekomen in mijn kleur en uitvoering.
Helaas komt deze ook al weer op leeftijd want de auto bevalt me uitstekend. Nooit grote kosten aan geweest en altijd uiterst betrouwbaar.
Jammer dat een reflex de basic uitvoering is en er geen extra’s op geleverd zijn. Maar voor de rest is het een aanradertje.
Ik ga er vanuit dat alle servicebeurten ondergaan zijn en dus ook op tijd de distributieriem. Ik wens je veel wijsheid bij je besluit maar vooral veel plezier na de aankoop. Groet!
De auto heeft geen onderhoudsboekjes, de vorige eigenaar heeft deze ook niet. Ik heb gisteren nog even met Gerard Maas gebeld (Gerard, nogmaals bedankt voor je nuttige info), en volgens hem komt het onwaarschijnlijk vaak voor dat de boekjes ontbreken. Wel heeft de garage in augustus voor levering aan de vorige eigenaar de distributieriem vervangen. Het motorblok is niet overdreven vuil, maar was ook niet schoongemaakt. Er waren iig geen duidelijke oliesporen te zien. Ik wil de vorige eigenaar nog wel even vragen naar het olieverbruik. Die heeft er in 7 maanden 12.000 km mee gereden. Volgens de vorige eigenaar lekt het schuifdak niet en waren er verder geen problemen met de auto. De auto is ingeruild voor een 306 vanwege de ruimte. Het feit dat de auto is ingeruild bij dezelfde garage zegt denk ik wel iets over de tevredenheid over deze garage.
De vernislaag op de metalliclak van de auto begint hier en daar af te bladderen, maar dat is bij onze eigen ZX ook zo, en onze ervaring is dat de bescherming tegen roest nog steeds voldoende is.
Ze hebben wel dezelfde basis, maar de 306 is idd iets ruimer als je 2 meter bent en twee kinderen achterin kwijt wilt. Verder heeft deze ZX een schuifdak, wat ook hoofdruimte kost.
Re: ZX 1.4 ja/nee?
arhnic schreef:Extra bonus zijn de passief meesturende achterwielen die de ZX werkelijk aan de weg doen kleven, Zonder enige vorm van protest gaat de ZX de scherpste bocht in en tot mijn grote plezier moeten andere voertuigen afhaken in de beruchte scherpe bocht van de Mandela brug hier in Arnhem. Waar andere bestuurders in de remmen duiken geef ik nog extra gas bij en moet je dan die verbaasde gezichten eens zien verderop bij de stoplichten. Je leest op de gezichten:“hoe is het mogelijk?”
Big Fun dus.
Gisteren op weg naar Doetinchem met Weefje zelf meegemaakt, Weefje scheurt met de ZX door een bocht en ik moet afremmen met mijn Xantia
Ach zoveel fun had ik ook met mijn ZX, je ziet de Astraatjes en VWtjes opkijken dat een CITROEN , ze bijhoud of harder door de bocht gaat
Wat inruilen voor een 306 betreft, meer hoofdruimte door het ontbreken van een open dak lijkt mij de enige zinnige reden
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Op zich kan je met een 1.4 de rest aardig bijbenen, al moet je dan wel flink doortrekken. Motorisch heb ik nog geen problemen meegemaakt, al staat er slechts 81.000 km op het tellertje. Hij is op constante snelheid niet echt luidruchtig, al heb je bij bepaalde snelheden last van een dreunend geluid.
De onderdelen vind ik niet duur (in vergelijking met een XM V6 tenminste) en je kan lekker sleutelen omdat je een zee van ruimte onder de kap hebt.
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Willem schreef:De onderdelen vind ik niet duur (in vergelijking met een XM V6 tenminste) en je kan lekker sleutelen omdat je een zee van ruimte onder de kap hebt.
Inderdaad, dit zijn de leuke dingen bij een ZX1.4i
Wat onderdelen betreft, zat BXen, ZXen maar ook Peugeot 205, 309 en 306en met 1.4i motor op de sloop voor onderdelen
En anders kun je altijd bij de Peugeot dealer terecht, waar de onderdelen heel vaak ook goedkoper zijn, gewoon zeggen dat het ook in een 306 zit
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 19-01-2005
- C1 Ambiance
- 2CV AZAM6
Ik vond in m’n vorige BX de 1.4 al aan de krappe kant, een ZX is nog ff een aantal kilootjes zwaarder. Pk/gewichts verhouding is erg ongunstig. Als ik een ZX zou kopen zou ik minimaal voor een 1.6 kiezen.
Het feit dat de auto is ingeruild bij dezelfde garage zegt denk ik wel iets over de tevredenheid over deze garage.
Of ........ er is iets mis met de auto en de vorige eigenaar heeft hem “teruggegeven”. (doemdenker !).
Rittensport is een prachtige hobby.
De vorige eigenaar heeft in 12.000 km geen olie bijgevuld en het peil stond netjes tussen min en max in. Het lijkt dus alsof de auto niet noemenswaardig olie verbruikt. De vorige eigenaar heeft geen problemen met de auto gehad, startte ook ‘s winters direct. De auto beviel prima, maar door het schuifdak had hij te weinig hoofdruimte.
Zaterdagochtend gaan we met zx1.4i nog een keer kijken/ rijden
Wouter-1 schreef:
Zaterdagochtend gaan we met zx1.4i nog een keer kijken/ rijden
= Have a nice flight =
hoi wouter
ik heb een ZX 1.4 avantage 218.000 op de teller en hij rij nog als een treintje.
dus als je het mij vraagt
ga voor de ZX en Join the club
Alleen Een Citroën Rijd Als Een Citroën
Je Voelt Je Lekkerder In Een Citroën
Citroën Créateur d’Automoblies
Komt Tijd, Komt Citroën
Zo Nu Eerst Een Citroën
CITROËN ZX 1.4i AVANTAGE |ZX POWER|
Armée Française
We hebben vandaag met *ZX1.4i* de auto bekeken bij Garage van Duinen in Nijkerk ( deze dus ). Gelukkig dat *ZX1.4i* het blok zo goed kent! De koppakking bleek dus inderdaad te lekken bij het *beruchte* afvoerkanaaltje. De koelvloeistof was ook vies (dat waren wij vorige week vergeten te controleren). Erger was dat de garagehouder ontkende dat er een probleem was. Daardoor hadden we geen goed gevoel meer bij de auto. Had hij nu aangeboden om koppakking en distributieriem te vervangen, dan was het anders geweest, maar nu besloten we toch maar om verder te kijken. In Amersfoort stond bij A en D auto’s nog een 205je diesel ( dit is dus geen aanrader! ). Zag er mooi uit maar reed als een krant. Slechte remmen, water in het koelreservoir, slippende koppeling, en daar vroegen ze nog 2950 euri voor!
Het goede nieuws: uiteindelijk hebben we een Saxo gekocht bij Smeeing in Amersfoort. Ze vervangen de koppakking en distributieriem, kijken de remmen na en repareren de rechter raambediening. We krijgen een afleveringsbeurt volgens fabrieksschema, nieuwe APK en 6 maanden BOVAG garantie. *ZX1.4i* gaat over anderhalve week mee de auto ophalen. Het kost iets meer dan we van plan waren uit te geven, maar dit voelt wel veel beter.
Dankzij *ZX1.4i* hoeven we nu in elk geval niet de website *www.vanduinen.com* te claimen
Was een leuk dagje auto’s kijken en het was niet alleen de ZX met een lekke kop, maar ook de Saxo bij A&D Auto’s (wegblijven bij die tent ) en de Saxo die Wouter heeft gekocht, allemaal een lekke kop Rechts voor.
Wouter je vergeet de leuke dingen te vertellen over je nieuwe Saxo
Saxo 1.1i X uit 1998 met 100.000km, elektrische ramen, CV+AB en een werkende Airco
Mooie velgen+brede banden, maakt het sturen wel helaas wat zwaarder aangezien de auto weer niet is voorzien van stuurbekrachtiging, rare combinatie heeft de vorige eigenaar (=1e eigenaar) uitgekozen, wel airco+elektrische ramen maar geen stuurbekrachtiging
Maar goed Wouter en zijn vriendin vonden de auto prima sturen, waarschijnlijk ben ik al behoorlijk aangetast door de HP-vering+stuurbekrachtiging in mijn Xantia. Auto rijdt en trekt op als een speer, echt een wolf in schaapskleren bij stoplichtsprintjes.
Zou de verkoper ook weten waarmee hij ingestemd is? Koppakking, D-riem+spanrol, remmen, APK en een onderhoudsbeurt :
Het staat gelukkig allemaal zwart op wit, maar hij heeft volgens mij geen idee dat dit allemaal aardig wat geld gaat kosten