Mijn XM had na mijn trip in Engeland ineens een heel vreemd kuurtje ontwikkeld. Om de haverklap blies ie m`n zekering van de remlichten eruit.
De hele zooi nagekeken en gecontroleerd…...nergens een probleem te bekennen. En toch; op de meest onwaarschijnlijke momenten…PATS..daar ging de zekering weer. Die ellende ging maar door totdat ik op een moment mijn stuur draaide en hoorde hoe de zekering het begaf.
Nu wist ik ongeveer waar te zoeken; en zoeken werd het !
Het bleek dat als ik mijn stuur 1/4 naar rechts of 3/4 naar links draaide de zekering doorbrandde. Begin nu maar eens te denken wat dat zou kunnen zijn.
In mijn XM is de cruisecontrol later geinstalleerd; het controlekastje had men achter het dashboard bevestigd met `n plakmiddel, en dat had het begeven.
Kastje lag op de kabel van de remlichten en die rustte op de stuurstang. Gevolg de draad was beschadigd en iedere keer als de kruiskoppeling van de stuurstang de draad raakte…kortsluiting.
Het controlekastje heeft nu een nieuwe plaats; in mijn ogen een heel logische plaats waar het ding nu goed klemvast zit zonder te plakken of te boren.
Dus alle hobbyisten en profs….als je iets installeert doe het dan goed !
Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)
Wat een verhaal ! Daarom wil ik de elektriek in mijn Eend ook nakijken/verbeteren.
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
Lelijke Eend schreef:Wat een verhaal ! Daarom wil ik de elektriek in mijn Eend ook nakijken/verbeteren.
de cruise control op je eend zit vast beter inelkaar
Welke cruisecontrol ?
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
De baksteen natuurlijk…....
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
ja idd de eend heeft nog de beste bedrading
Verder is het echt een gebed zonder eind. als je de electriek van de auto bekijkt
En op papier en in schema’s ziet het er allemaal zo simpel uit.
Van BX CHIC 1.6i ‘91 (Met Krul letters) Naar
Xantia 3.0 V6 24v exclusive
als tussen oplossing een Xsara 2.0HDI Break tot de automaat van de V6 weer werkende is.
AX Liberty 1.1 ‘92
en de Xantia is weer terug in leven
R.Nicolaas schreef:ja idd de eend heeft nog de beste bedrading
Verder is het echt een gebed zonder eind. als je de electriek van de auto bekijkt
En op papier en in schema’s ziet het er allemaal zo simpel uit.
Vraag dat maar aan LE, die gedonder had met de elektriek in zijn Eend na het vervangen van de koppeling
Wat die schema’s betreft, Citroen voert regelmatig stiekum revisies door wat bedrading en kleuren betreft
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
en als je dat bij een xm doet, dan doet hij het niet meer. De stekker van de lambda-sonde is zo’n geval dat de draden dus andersom zitten
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Grapjassen ... Vanmiddag deden m’n knipperlichten het plotseling niet meer. En dat terwijl ik m’n Eend net gereed aan het maken was voor de APK ! Oplossing: even een paar keer op de schakelaar voor de alarmlichten rammen. Die bedrading bij mij is een regelrechte chaos. (dus niet alleen een XM-kwaal). Eigenlijk zou dat er allemaal opnieuw in moeten, maar dan weet ik zeker dat ik kortsluiting krijg (ik ben nogal een knurft met elektriek).
En die cruisecontrol is een touwtje tussen dashboard en gaspedaal, mar dat moet ik nog even maken.
Schijt aan originaliteit.
Hahahaha….nou ja de knipperlichten in `n XM zijn tenminste `n indicatie dat er iets fout gaat. Voor dat probleem gaf m`n boordcomputer iedere keer het volgende aan als ik m`n knipperlichten gebruikte: Rechter remlicht kapot…Linker remlicht kapot. Ze deden het toen nog fenomenaal.
Maar het was wel een indicatie dat er ergens iets fout zat. Ik kan nu m`n knipperlichten weer gebruiken zonder dat die ellende in m`n display verschijnt. :whoohoo
Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
de ellende met de knipperlichten heeft helaas niks te maken met een verkeerde montage van een cruise control module.
Dit zit in de massa aansluitingen op het binnenscherm achter de koplamp aan de bestuurderskant, de massa onder de middenconsole en de massa in de kofferklep. Bij mij zijn de eerste 2 goed, maar de massa in de kofferklep is slecht. Dus ik krijg iedere keer van die leuke meldingen
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Nee; het had niks te maken met de aansluiting van de cruise control module maar alles met het feit dat die @#$%#$** module op de kabel lag en deze tegen de stuurkolom aandrukte waardoor de draad beschadigd was en de kruiskoppeling zo nu en dan voor ongewenst contact zorgde.
Enfin feit is dat ik er nu geen last meer van heb. :partytime
Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)